Världens bästa pappa!

Bright, Rachel

Du är världens bästa pappa!   "Boken är en ypperlig godnattsaga som ger värme, lugn och trygghet" BTJ oktober 2019.  Häng med pappa Panda och lilla Panda när de spenderar en dag tillsammans och delar många speciella stunder under vägen. I den här skratta-högt-boken firar vi det speciella förhållandet mellan en far och ett barn i en berättelse full av värme, humor och kärlek. Den perfekta presenten att dela med den fantastiska pappan du har i ditt eget liv. Från Rachel Bright, skaparen av den bästsäljande Love Monster, är den här boken den perfekta presenten till pappor över hela världen.    "Min pappa är världens bästa för tusen olika anledningar. Han är en året runt superhjälte, en pappa för alla årstider!"

Det är en söt berättelse med fina bilder om relationen mellan en pandaunge och dess pappa. Fina illustrationer och gullig text.

I boken får vi följa en liten panda som har sin pappa som sin stora förebild.
Utifrån pandans berättarröst får vi höra på varför just hens pappa är underbar på olika vardagliga uppslag.
En trevlig detalj med boken är att den inte fastnar i stela könsroller. På ett uppslag får vi läsa att pandan älskar när pappa fixar frukost, på tillhörande bilder ser vi hur pappan står och steker pannkakor iförd förkläde. Det finns också små humoristiska detaljer i boken. T.ex när pappan är på jobbmöte ser vi hur det står ”Svåra saker”, ”mycket viktiga grejer”, ”inget att leka med” på papprena.

Boken är verkligen en hyllning till en närvarande pappa, där pandan gång på gång visar på den totala kärleken som finns till hens pappa.

Boken är på rim men de kan stundvis vara rätt svåra att få till med bra läsrytm. Det är lätt att missa att rimmet fortsätter på nästa sida eller ändrar form. Antagligen hade man behövt slipa lite mer på översättningen. Mitt tips om man vill läsa boken är att se till att läsa den högt för sig själv innan. Då är det lättare att uppmärksamma svårare stycken så du sen kan läsa med bra rimrytm för barnet.

Jag tänker att boken absolut passar att läsa hemma som ett sätt att uppmärksamma Fars dag. Dock anser jag att sådana här böcker inte hör hemma i förskolans verksamhet.
Vi har t.ex förskolebarn med massor av olika familjeformer och då känns det som en onödig exkludering för de barn som inte har en närvarande pappa. Många barn har också en sorg över en frånvarande pappa som inte längre vill finnas med i bilden, då känns det onödigt att dra fram sådana här böcker.
Men att själva ta initiativ till läsning på hemmafronten funkar såklart fint.