Våren kommer krypande

Lindqvist, Jenny

Vårsolen lyser varm. Storasyster och lillebror leker i sandlådan när en rad med myror plötsligt passerar dem. Vart är myrorna på väg? Följ med på vårens äventyr och lär dig känna igen tio olika sorters blommor. Leta efter blommorna i naturen och skapa vackra vårpyssel.

Philip 7 år:
Vi läste Våren kommer krypande. Den handlar om två syskon som leker i sandlådan och ser myror. De följer efter myrorna. Det är några barn som har en saftkiosk. Längst bak i boken kan man lära sig hur man pressar blommor. Bilderna är fina.

AC (mamma):
Detta är en fin bilderbok om våren. Illustrationerna är ljuvliga både form och färgmässigt. Både fakta och uppdrag vävs in i den gulliga historien om synen som följer myrornas väg. Mycket passande nu när våren spricker fram. Jag gillar även att hon tagit med bilder på blommor så man kan se vad de heter och hur de ser ut samt att man kan lära sig hur man pressar blommor.

3,5-åringen tycker: Det är jättekul att följa myrornas väg genom trädgården och han gillar de interaktiva delarna med.

Mamman tycker: Det där är ingen vår som jag är van vid, vet inte om det är så stor del av Sverige som har det så blommigt långt innan sommaren. Men jag tycker om upplägget, pyssel, de interaktiva delarna och fakta som presenteras (och är lite avundsjuk på den prunkande vår som de här barnen har).

Bilderna är underbara och det här är en av de serierna som läses mest här hemma.

@barnbokstips

2018-04-01

Vi har läst Våren kommer krypande av Jenny Lindqvist Idus förlag. En härlig bok om våren och att upptäcka naturen genom barns ögon. Vi får följa med storasyster och lillebror när de upptäcker myror på led och följer efter. Ljusa pastelliga illustrationer gör att vi längtar ännu mer till våren! Jenny väver in fakta och små uppdrag till läsaren i berättelsen. Vi får lära oss namnen på tio blommor och även jag som vuxen lärde mig några nya namn. En otroligt fin bok! Vi har även Hösten knackar på som också den är väldigt fin! Vi rekommenderar båda!

Denna bok passar perfekt just nu när solen och våren börjar komma. Fin bok om storasyster och lillebror där olika svenska vårblommor introduceras invävt i berättelsen.

Det är ju också något speciellt med barnböcker där barn driver en egen affärsverksamhet – ett saftstånd som trivs av barn i boken känns som ett smart drag att göra barn engagerade. Fint också att flera olika slags barn är representerade i boken.

Tänker att den passar extra bra på förskola där man kanske arbetar medvetet för att synliggöra årstiderna.

Bilderna och texten är samspelta och bra kombination av realistisk teckning som också är barnvänliga. Boken avslutas med ett uppslag på alla vårblommor som introducerats i boken samt förslag på vårpyssel. Känns som barn kan bli sugna på att testa på efter att ha läst boken.

Tummen upp! Vi gillar denna!

Finns tydligen även en bok i samma serie inriktad på hösten med, men den har vi inte läst ännu.

Känns som en perfekt vår eller påskpresent till barnens förskoleavdelning.