Vredens druvor

Steinbeck, John

| 2016

Vredens druvor är en modern vandringssägen från 1930-talet om Oklahomas skuldsatta bönder, som drivs bort från sin jord och som lockas av reklamen till Kalifornien, där de utnyttjas skamlöst och slutar som arbetslösa och hemlösa på landsvägen. Romanens storhet kommer från Steinbecks äkta indignation och inlevelse i de fattiga böndernas öden samt hans tro på människans värdighet och vilja till överlevnad genom gemensam hjälp till och med under de svåraste förhållandena. Vredens druvor, som vid utgivningen omgående blev en bestseller, väckte en sådan våldsam debatt i USA, att utgivningen sågs som en nationell händelse. Den var en av de mest omtalade böckerna i amerikansk litteratur under 1900-talet och betraktas som Steinbecks huvudverk. Den vann Pulitzer-priset 1940 och var den huvudsakliga orsaken till att Steinbeck erhöll Nobelpriset 1962. "För den som i stället vill få sig depressionen...

Marianne Skoglund

2022-07-24

En bok som verkligen ger en perspektiv på tillvaron. Alla borde läsa!

Marianne Skoglund

2022-07-24

En bok som verkligen ger en perspektiv på tillvaron. Alla borde läsa!

D

Daniel Lehto

2022-04-17

En av få böcker jag läser om med några års mellanrum. Steinbeck var en oerhört skicklig berättare, hans sätt att använda språket och beskriva familjen Joads missöden och drabbningar känns i hela kroppen.

D

Daniel Lehto

2022-04-17

Martin Fabian

2020-11-26

Otroligt stark samhällsskildring!!

Katarina Nord

2020-08-20

Grymt bra! Men sådan misär! Fantastiskt målande beskrivningar, jag kan se allting framför mig.

Anna Börjesson

2020-08-09

!!

Jennie Carlander

2020-07-21

Klassiker

Mikaela86

2020-06-12

Då har man tagit sig an denna klassiker. En otrolig läsupplevelse där man får en djup inblick i depressionen. Hur människor fick lämna allt för en dröm om något bättre. Detaljerna gör boken, det känns som man är med, man ser allt framför sig och drabbas. I alla år har jag hört om att man aldrig glömmer slutet. Den hypen gör ju att förväntningarna var skyhöga, absolut bra slut men för mig var det en sån liten del av allt. Det finns författare och det finns författare är dock min slutliga känsla!

Maria

2020-05-06

Så bra! Allting är väldigt detaljerat skrivet och därför känns boken lite långsam och är lite svår att komma in i, men när man väl är det gör den noggranna beskrivningen att det är lätt att se miljöerna och personerna framför sig. Det som gör boken så bra är att man följer med familjen som utsätts för orättvisa efter orättvisa så känner man hur ilskan växer. Lutade åt 5 stjärnor men att den är långsam ibland gör att det blev 4.

Katrin Lindh

2019-11-22

Ulrica jonsson

2019-08-08

2018-04-04

Det här har varit en delad läsupplevelse. Å ena sidan är boken mycket välskriven med stundvis svart humor varav vissa scener får mig att skratta, å andra sidan känns den lite seg. Som att läsa sirap. Men bra sirap. Det är en långdragen och smärtsam berättelse och framför allt det som handlar om utsatta barn skär i mig. Boken känns också mycket aktuell just nu med alla slitningar i samhället som skapar rädsla och misstänksamhet mot de som har det sämre ställt. Dessutom har han lyckats fånga den "vi-och-dem-mentalitet" som råder med sin avhumaniserande effekt.

Sara Bengtsson

2018-01-30

Philip Stenström

2017-12-12

Under solens gassande strålar längs de vida åkerfälten i Sallisaw, Oklahoma, återfinns Tom Joad på väg hem till sin familj efter fyra år på fångvårdsanstalt. Dömd för dråp till sju år, har Tom blivit frigiven. Längs med vägen, mot familjegården, finner han en sköldpadda som han tar med sig som present åt sin lillebror. I samband med detta stöter han också på fd predikanten, Jim Casy, som tycks vandra tro- och mållös längs med vägen. De slår tillsammans följe mot familjegården. När depression slår till i Amerika under 1930-talet lamslår det småbrukarna som arrenderar jorden av rika gårdsägare. Det är digra tider med skrämmande krafter som bitit sig fast i landet. Alla tvingas till drastiska åtgärder till följd av banker och andra system som fallerar och bestraffar. En efter en avhysas och fördrivs småbrukarna från gårdarna av svält och vräkning. En av dessa familjer, i Oklahoma, är familjen Joad. Med övertygelse, och på ryktesvägar om lycka, beslutar sig familjen, tillsammans med Jim Casy, Connie och sin havande fru Saron Ros, för att söka lyckan med fruktplockning i delstaten kalifornia. Det blir en lång och ödesdiger resa för familjen Joad , och tusentals andra, längs med landsväg 66 mot Kalifornien och lyckan. Men, precis som ordspråket för bra för att vara sant, är allt som väntar, hunger, bitterhet och likgiltighet, samt vreden druvors som väntar på att skördas.

“I de hungrigas blick ligger en växande vrede. I människors hjärtan mognar vredens druvor och blir tunga, och i deras hjärtan väntar tunga klasar på skördetiden.” Titeln på John Steinbecks tidlösa klassiker kommer, delvis, ursprungligen från en versrad ur den högtidliga sången ”The Battle Hymn of the Republic”. Den återfinns också som bibelvers i Uppenbarelseboken. Titeln, ska enligt versen, tillkalla rättvisa över de som orsakat förödelse mot land och dess folk. Med andra ord tolkas romanens titeln, Vredens druvor, vara den girighet, egoism och självintresse som de rika bank- och företagsägarna drabbats av och gett upphov till i land och rike. Jim Casy beskriver det allra bäst med att poängtera att det är en sorts skrämmande kraft som bitit sig fast i landet och försakat den med vrede.

Ofta har jag läst och sett om Vredens druvor i olika sammanhang men aldrig har jag faktiskt tagit mig tiden att läsa den, förrän nu. Det är med ångerfulla ögon som jag ser tillbaka på mina val när jag sammanställer romanen med följande ord. Aldrig, och då menar jag aldrig, har jag tidigare läst ett bättre verk än Vredens druvor. De oförrätter, olyckor, misär och sorg, som bland annat drabbar familjen Joad, är överväldigande smärtsam att följa. Trots all sorg återfinns ljusa tillfällen med roande skratt och dråpliga repliker. Det är en gripande och uppriktig spegling av den enorma depression som präglade och satte djupa ärr i USA. Det är ett mäktigt och gediget arbete som sammanställer de sociala orättvisor som drabbade arbetarklassen under depressionen. Den försummelse och vrede som slukar dem med hull och hår får gehör och skildras på bästa, uppriktiga sätt i Vredens druvor. Det är med andra ord en prislös roman som alla bör och måste läsa.

Kristin Söderberg

2017-06-09

Stark.

Emelie Kinberg

2017-02-15

En helt fantastisk läsupplevelse. En sådan där bok som stått i bokhyllan länge och när man väl slår upp den så fångas man direkt. I början av boken finns det en kort passage om när pappan i familjen vill skjuta den som ansvarar för att de ska vräkas från sin gård och tvingas bege sig till Kalifornien. Steinbeck beskriver på ett konkret och enkelt sätt, genom familjen Joad, den osynliga handen som styr människor istället för att människorna styr det ekonomiska systemet. Sedan fortsätter det i samma anda. Varje ny del av deras resa har något nytt att säga om samhället, men också om lojalitet och vänskap. Och trots att solidariteten och banden mellan människorna är vackert beskriven så finns det ingen arbetarromantik, bara ett fattigt, blött och hungrigt lidande som ingen vill tillbaka till.

Magnus Johansson

2016-09-03

Tyckte att början var mycket lovande, men efter otaliga kapitel av sorg och misär började det nästan gå lite manér i boken. Innan det fantastiska slutet kändes det som att berättelsen kunde pågå i 500 sidor till - men så var det alltså inte tänkt! Mina förväntningar var höga och kanske inte jämnt uppfyllda, men som antytt så fick slutet slutbetyget att landa på en femma.

Karin Löfstrand

2016-01-15

160113: Aktuell på många sätt 2016! Klassiker verkligen värd namnet och väldigt långt ifrån "feel good". Känns riktigt "på riktig".

Marc Moore

2015-12-25

Lång och tröstlös med dialoger som jag allt som oftast tycker är tunna med karaktärer som känns endimensionella. Språket är lättläst.
Jag förstår hur viktig boken var när den kom ut och belyser en del av Amerikas historia som jag inte kände till men underhållsvärdet är lika med noll.
Dessutom har den inget slut, bläcket i skrivmaskinen verkar ha tagit slut när dom befinner sig i en lada....

Camilla Carlsson

2015-06-18

En klassiker. Jag tog mig god tid att läsa och njuta av detta historiska epos. Mycket välskriven

Ulrika Håkansson

2015-04-06

Saknar halvpoängen, den här är definitivt 4,5.

Magnus Hägglund

2014-12-31

Utan tvekan topp-tio av de böcker jag läst. Grym bok!

Lars Brandström

2014-09-21

Världens bästa roman! Men vad hände med Tom Joad? Lyssna gärna på Bruce Springssteens "The ghost of Tom Joad?
Är det grunden för hur det amerikanska samhället byggts?

Michael Lust

2013-11-11

Minns att jag var i de nedre tonåren när jag läste den. (Början av 70-talet) Kommer numera inte ihåg så mycket av handlingen men minns att den gjorde starkt intryck på mig. Speciellt skriftspråket.

Susanne Rydvald

2013-11-08

Första gången jag fascinerades av boken var med 14 år. Vid den tiden hade jag en sköldpadda vilket väckte min uppmärksamhet redan från bokens första sida när Tom Joad på vägen hem hittar en vilsegången sköldpadda som ensam kämpar sig fram genom det karga landskapet - en sköldpadda han fångar in och packar in i kavajen. Jag fascinerades snabbt av de bådas likhet - djuret började för mig symbolisera allt som väntade Tom och hans familj den närmaste tiden, hela bokens innehåll blev till en samling av händelser där familjen Joad tvingades att dra i huvudena under den gemensamma skölden eller kämpa sig på benen igen om någon bara i förbigående lade dem på ryggen ... Jag minns inte vad min sköldpadda hette men att jag efter bokens läsning brukade kalla den för Steinpadda ... bara så på skoj

Claes Nilsson

2013-10-31

Lite långdragen emellanåt men en intressant skildring av 30-talets vedermödor i USA

Carina Fjällman

2013-08-27

Gripande.

Lars Willfors

2013-07-31

De korta, panoramaartade kapitlen som ger historisk översikt är bland det bästa som skrivits på engelska. Familjen Joads ändlösa umbäranden on the road blir snabbt mycket tröttsamma. Of mice and men är 4-5 ggr bättre.

Julia L

2013-07-12

Helt fantastisk!
Jag hade absolut inga förväntningar och Steinbeck tog mig med storm. Jag har sällan gått upp i en bok på det här sättet, kan prata om den oavbrutet i åtminstone en halvtimme. Älskar speciellt hur han skriver, hur det aldrig blir tråkigt. Eller hur han med sådan självklar spets sätter fingret på samhällsproblem efter dito. Det känns väldigt aktuellt vare sig han skriver om hur bankerna växt ur människans kontroll, migration, integration, klassamhället, kapitalismens mekanik, hur arbetslösheten pressar ner lönerna, storjordbrukens övertag och rädslan för facket. Tyvärr lämnar slutet lite att önska, men en helt makalöst bra bok!

Maths Nilsson

2012-09-21

Tog ett tag att vänja sig vid språk och komma in i storyn. Växte ju mer man läste. Tänkvärd och mycket känns igen från dagens läge i världen...

Raul Carlson

2012-08-21

En berättelse som vidgar grunden för empatin.

Johanna Tallroth

2012-04-11

Länge sen jag läste denna, men tyckte bra om den

Kamali 

2011-10-11

Misär, sorg och mörker med trots det små ljusglimtar av vänskap, kärlek och sammanhållning. Ett storslaget verk.

eva arkelid

2011-07-30

en skrämmande skildring av de rättslösa lantarbetarna i USA under depressionen

Lars Andersson

2011-05-16

Jag fick en fin känsla i kroppen av att läsa den här boken, en samvaro med folk som är utsatta och deras kamp för att få ett drägligt liv. Allt det här, utan att för den sakens skull lägga skulden på dom mer välbeställda.

Sara .

2011-04-24

Ett äventyr att läsa, som att man själv befinner sig på de amerikanska vägarna.

Elin Möllerstedt

2011-03-04

Förstår Steinbecks storhet. Betydligt fylligare än Möss och människor men berättar samma historia om klassamhället. Hur fattiga arbetare förtrycks och visar på orättvisor i samhället. Trots att lång tid gått sedan boken skrevs består en del av dem men visar sig på ett annat sätt.

Emma Fägerlind

2010-10-24

En bok alla borde läsa. Nej, _boken_ alla borde läsa!

Karl Nordström

2010-10-12

A touch of a modern bible...

Cecilia Kronvall

2010-09-26

Det var många år sedan nu som denna bok var mitt specialarbete i 3:an på gymnasiet. Jag kommer dock fortfarande ihåg hur gripande den var. En fantstisk bok!

miles andreas

2010-06-02

ganska trist. får en trea för bildningens skull. kändes inte som en helhjärtat skriven bok.

Ullis N

2010-04-23

Ett stycke historia (som i a f fyllde luckor i min allmänbildning).
Ett stycke levnadsöden.
Ett stycke socialism i dess ursprungliga form.

Ett stycke litteratur i världsklass!

Adrien Combier Hogg

2010-02-28

VD är en fruktansvärd studie i hur girighet och råbarkad kapitalism kan tränga undan mänsklighet och gemensamhet. Satt i depressionens USA är berättelsen lika väl ett historiskt reportage som en fingervisning och varning för att rovdjuret hos vissa människor - flockvarelsen utan empati till utomstående - aldrig är långt borta. Steinbeck varvar dock misären med varma familje- och kollektivskildringar vilket gång på gång ger mig en riktigt härlig värme och tilltro till kraften hos samhällets "underdogs" och en groende möjlighet till förbättring av mänskligheten, samhället och världen. Trots att VD inte riktigt når upp till "Öster om Eden" får boken en klar fyra i betyg!

Liv levåg

2009-12-07

mycket intressant historisk roman. hemsk läsning

Jonas Olsson

2009-09-13

Läs den. Om och om igen...

Johanna Falkered

2009-07-01

Så tragisk, så tunga öden.

Sofia Åkerberg

2009-05-19

Steinbeck skriver verkligen med magen i denna bok, det är ingen större tvekan om på vems sida han står. Och visst, förhållandena var inte så lustiga för fattiga arbetare i Californien mot slutet av 30-talet. Å andra sidan är man nu för tiden så inkörd i detta tingens förhållande att det är svårt att reagera med något mer än en axelryckning på utläggningar om hur stora företag/odlare kör bort och konkurrerar ut mindre företag/odlare för att därmed kunna sänka skamlöner ytterligare några cents.

Dessutom är den grundläggande historien antagligen så använd att den 2009 sannolikt inte känns lika fräsh och fräsande som den nog gjorde 1939."Jaha, så Californien var inte paradiset på jorden, så förvånande..." Familjen Joads mer och mer deperata kamp för att hitta jobb och mat för dagen känns i detta avseende ganska förutsägbar.

Men boken är trots dessa invädningar mycket bra, Steinbeck får till karaktärer som man känner med och nyttjar ett språk som är rättframt och kraftfullt.

Däremot kan jag inte bestämma mig om slutet är briljant eller bara obegripligt.