Vredens druvor

Steinbeck, John

| 1976

Marianne Skoglund

2022-07-24

En bok som verkligen ger en perspektiv p tillvaron. Alla borde lsa!

Marianne Skoglund

2022-07-24

En bok som verkligen ger en perspektiv p tillvaron. Alla borde lsa!

Daniel Lehto

2022-04-17

En av f bcker jag lser om med ngra rs mellanrum. Steinbeck var en oerhrt skicklig berttare, hans stt att anvnda sprket och beskriva familjen Joads missden och drabbningar knns i hela kroppen.

Daniel Lehto

2022-04-17

Martin Fabian

2020-11-26

Otroligt stark samhllsskildring!!

Katarina Nord

2020-08-20

Grymt bra! Men sdan misr! Fantastiskt mlande beskrivningar, jag kan se allting framfr mig.

Anna Brjesson

2020-08-09

!!

Jennie Carlander

2020-07-21

Klassiker

Mikaela86

2020-06-12

D har man tagit sig an denna klassiker. En otrolig lsupplevelse dr man fr en djup inblick i depressionen. Hur mnniskor fick lmna allt fr en drm om ngot bttre. Detaljerna gr boken, det knns som man r med, man ser allt framfr sig och drabbas. I alla r har jag hrt om att man aldrig glmmer slutet. Den hypen gr ju att frvntningarna var skyhga, absolut bra slut men fr mig var det en sn liten del av allt. Det finns frfattare och det finns frfattare r dock min slutliga knsla!

Maria

2020-05-06

S bra! Allting r vldigt detaljerat skrivet och drfr knns boken lite lngsam och r lite svr att komma in i, men nr man vl r det gr den noggranna beskrivningen att det r ltt att se miljerna och personerna framfr sig. Det som gr boken s bra r att man fljer med familjen som utstts fr orttvisa efter orttvisa s knner man hur ilskan vxer. Lutade t 5 stjrnor men att den r lngsam ibland gr att det blev 4.

Katrin Lindh

2019-11-22

Ulrica jonsson

2019-08-08

2018-04-04

Det hr har varit en delad lsupplevelse. ena sidan r boken mycket vlskriven med stundvis svart humor varav vissa scener fr mig att skratta, andra sidan knns den lite seg. Som att lsa sirap. Men bra sirap. Det r en lngdragen och smrtsam berttelse och framfr allt det som handlar om utsatta barn skr i mig. Boken knns ocks mycket aktuell just nu med alla slitningar i samhllet som skapar rdsla och misstnksamhet mot de som har det smre stllt. Dessutom har han lyckats fnga den "vi-och-dem-mentalitet" som rder med sin avhumaniserande effekt.

Sara Bengtsson

2018-01-30

Philip Stenstrm

2017-12-12

Under solens gassande strlar lngs de vida kerflten i Sallisaw, Oklahoma, terfinns Tom Joad p vg hem till sin familj efter fyra r p fngvrdsanstalt. Dmd fr drp till sju r, har Tom blivit frigiven. Lngs med vgen, mot familjegrden, finner han en skldpadda som han tar med sig som present t sin lillebror. I samband med detta stter han ocks p fd predikanten, Jim Casy, som tycks vandra tro- och mlls lngs med vgen. De slr tillsammans flje mot familjegrden. Nr depression slr till i Amerika under 1930-talet lamslr det smbrukarna som arrenderar jorden av rika grdsgare. Det r digra tider med skrmmande krafter som bitit sig fast i landet. Alla tvingas till drastiska tgrder till fljd av banker och andra system som fallerar och bestraffar. En efter en avhysas och frdrivs smbrukarna frn grdarna av svlt och vrkning. En av dessa familjer, i Oklahoma, r familjen Joad. Med vertygelse, och p ryktesvgar om lycka, beslutar sig familjen, tillsammans med Jim Casy, Connie och sin havande fru Saron Ros, fr att ska lyckan med fruktplockning i delstaten kalifornia. Det blir en lng och desdiger resa fr familjen Joad , och tusentals andra, lngs med landsvg 66 mot Kalifornien och lyckan. Men, precis som ordsprket fr bra fr att vara sant, r allt som vntar, hunger, bitterhet och likgiltighet, samt vreden druvors som vntar p att skrdas.

I de hungrigas blick ligger en vxande vrede. I mnniskors hjrtan mognar vredens druvor och blir tunga, och i deras hjrtan vntar tunga klasar p skrdetiden. Titeln p John Steinbecks tidlsa klassiker kommer, delvis, ursprungligen frn en versrad ur den hgtidliga sngen The Battle Hymn of the Republic. Den terfinns ocks som bibelvers i Uppenbarelseboken. Titeln, ska enligt versen, tillkalla rttvisa ver de som orsakat frdelse mot land och dess folk. Med andra ord tolkas romanens titeln, Vredens druvor, vara den girighet, egoism och sjlvintresse som de rika bank- och fretagsgarna drabbats av och gett upphov till i land och rike. Jim Casy beskriver det allra bst med att pongtera att det r en sorts skrmmande kraft som bitit sig fast i landet och frsakat den med vrede.

Ofta har jag lst och sett om Vredens druvor i olika sammanhang men aldrig har jag faktiskt tagit mig tiden att lsa den, frrn nu. Det r med ngerfulla gon som jag ser tillbaka p mina val nr jag sammanstller romanen med fljande ord. Aldrig, och d menar jag aldrig, har jag tidigare lst ett bttre verk n Vredens druvor. De ofrrtter, olyckor, misr och sorg, som bland annat drabbar familjen Joad, r vervldigande smrtsam att flja. Trots all sorg terfinns ljusa tillfllen med roande skratt och drpliga repliker. Det r en gripande och uppriktig spegling av den enorma depression som prglade och satte djupa rr i USA. Det r ett mktigt och gediget arbete som sammanstller de sociala orttvisor som drabbade arbetarklassen under depressionen. Den frsummelse och vrede som slukar dem med hull och hr fr gehr och skildras p bsta, uppriktiga stt i Vredens druvor. Det r med andra ord en prisls roman som alla br och mste lsa.

Kristin Sderberg

2017-06-09

Stark.

Emelie Kinberg

2017-02-15

En helt fantastisk lsupplevelse. En sdan dr bok som sttt i bokhyllan lnge och nr man vl slr upp den s fngas man direkt. I brjan av boken finns det en kort passage om nr pappan i familjen vill skjuta den som ansvarar fr att de ska vrkas frn sin grd och tvingas bege sig till Kalifornien. Steinbeck beskriver p ett konkret och enkelt stt, genom familjen Joad, den osynliga handen som styr mnniskor istllet fr att mnniskorna styr det ekonomiska systemet. Sedan fortstter det i samma anda. Varje ny del av deras resa har ngot nytt att sga om samhllet, men ocks om lojalitet och vnskap. Och trots att solidariteten och banden mellan mnniskorna r vackert beskriven s finns det ingen arbetarromantik, bara ett fattigt, bltt och hungrigt lidande som ingen vill tillbaka till.

Magnus Johansson

2016-09-03

Tyckte att brjan var mycket lovande, men efter otaliga kapitel av sorg och misr brjade det nstan g lite manr i boken. Innan det fantastiska slutet kndes det som att berttelsen kunde pg i 500 sidor till - men s var det allts inte tnkt! Mina frvntningar var hga och kanske inte jmnt uppfyllda, men som antytt s fick slutet slutbetyget att landa p en femma.

Karin Lfstrand

2016-01-15

160113: Aktuell p mnga stt 2016! Klassiker verkligen vrd namnet och vldigt lngt ifrn "feel good". Knns riktigt "p riktig".

Marc Moore

2015-12-25

Lng och trstls med dialoger som jag allt som oftast tycker r tunna med karaktrer som knns endimensionella. Sprket r lttlst.
Jag frstr hur viktig boken var nr den kom ut och belyser en del av Amerikas historia som jag inte knde till men underhllsvrdet r lika med noll.
Dessutom har den inget slut, blcket i skrivmaskinen verkar ha tagit slut nr dom befinner sig i en lada....

Camilla Carlsson

2015-06-18

En klassiker. Jag tog mig god tid att lsa och njuta av detta historiska epos. Mycket vlskriven

Ulrika Hkansson

2015-04-06

Saknar halvpongen, den hr r definitivt 4,5.

Magnus Hgglund

2014-12-31

Utan tvekan topp-tio av de bcker jag lst. Grym bok!

Lars Brandstrm

2014-09-21

Vrldens bsta roman! Men vad hnde med Tom Joad? Lyssna grna p Bruce Springssteens "The ghost of Tom Joad?
r det grunden fr hur det amerikanska samhllet byggts?

Michael Lust

2013-11-11

Minns att jag var i de nedre tonren nr jag lste den. (Brjan av 70-talet) Kommer numera inte ihg s mycket av handlingen men minns att den gjorde starkt intryck p mig. Speciellt skriftsprket.

Susanne Rydvald

2013-11-08

Frsta gngen jag fascinerades av boken var med 14 r. Vid den tiden hade jag en skldpadda vilket vckte min uppmrksamhet redan frn bokens frsta sida nr Tom Joad p vgen hem hittar en vilsegngen skldpadda som ensam kmpar sig fram genom det karga landskapet - en skldpadda han fngar in och packar in i kavajen. Jag fascinerades snabbt av de bdas likhet - djuret brjade fr mig symbolisera allt som vntade Tom och hans familj den nrmaste tiden, hela bokens innehll blev till en samling av hndelser dr familjen Joad tvingades att dra i huvudena under den gemensamma sklden eller kmpa sig p benen igen om ngon bara i frbigende lade dem p ryggen ... Jag minns inte vad min skldpadda hette men att jag efter bokens lsning brukade kalla den fr Steinpadda ... bara s p skoj

Claes Nilsson

2013-10-31

Lite lngdragen emellant men en intressant skildring av 30-talets vedermdor i USA

Carina Fjllman

2013-08-27

Gripande.

Lars Willfors

2013-07-31

De korta, panoramaartade kapitlen som ger historisk versikt r bland det bsta som skrivits p engelska. Familjen Joads ndlsa umbranden on the road blir snabbt mycket trttsamma. Of mice and men r 4-5 ggr bttre.

Julia L

2013-07-12

Helt fantastisk!
Jag hade absolut inga frvntningar och Steinbeck tog mig med storm. Jag har sllan gtt upp i en bok p det hr sttet, kan prata om den oavbrutet i tminstone en halvtimme. lskar speciellt hur han skriver, hur det aldrig blir trkigt. Eller hur han med sdan sjlvklar spets stter fingret p samhllsproblem efter dito. Det knns vldigt aktuellt vare sig han skriver om hur bankerna vxt ur mnniskans kontroll, migration, integration, klassamhllet, kapitalismens mekanik, hur arbetslsheten pressar ner lnerna, storjordbrukens vertag och rdslan fr facket. Tyvrr lmnar slutet lite att nska, men en helt makalst bra bok!

Maths Nilsson

2012-09-21

Tog ett tag att vnja sig vid sprk och komma in i storyn. Vxte ju mer man lste. Tnkvrd och mycket knns igen frn dagens lge i vrlden...

Raul Carlson

2012-08-21

En berttelse som vidgar grunden fr empatin.

Johanna Tallroth

2012-04-11

Lnge sen jag lste denna, men tyckte bra om den

Kamali 

2011-10-11

Misr, sorg och mrker med trots det sm ljusglimtar av vnskap, krlek och sammanhllning. Ett storslaget verk.

eva arkelid

2011-07-30

en skrmmande skildring av de rttslsa lantarbetarna i USA under depressionen

Lars Andersson

2011-05-16

Jag fick en fin knsla i kroppen av att lsa den hr boken, en samvaro med folk som r utsatta och deras kamp fr att f ett drgligt liv. Allt det hr, utan att fr den sakens skull lgga skulden p dom mer vlbestllda.

Sara .

2011-04-24

Ett ventyr att lsa, som att man sjlv befinner sig p de amerikanska vgarna.

Elin Mllerstedt

2011-03-04

Frstr Steinbecks storhet. Betydligt fylligare n Mss och mnniskor men berttar samma historia om klassamhllet. Hur fattiga arbetare frtrycks och visar p orttvisor i samhllet. Trots att lng tid gtt sedan boken skrevs bestr en del av dem men visar sig p ett annat stt.

Emma Fgerlind

2010-10-24

En bok alla borde lsa. Nej, _boken_ alla borde lsa!

Karl Nordstrm

2010-10-12

A touch of a modern bible...

Cecilia Kronvall

2010-09-26

Det var mnga r sedan nu som denna bok var mitt specialarbete i 3:an p gymnasiet. Jag kommer dock fortfarande ihg hur gripande den var. En fantstisk bok!

miles andreas

2010-06-02

ganska trist. fr en trea fr bildningens skull. kndes inte som en helhjrtat skriven bok.

Ullis N

2010-04-23

Ett stycke historia (som i a f fyllde luckor i min allmnbildning).
Ett stycke levnadsden.
Ett stycke socialism i dess ursprungliga form.

Ett stycke litteratur i vrldsklass!

Adrien Combier Hogg

2010-02-28

VD r en fruktansvrd studie i hur girighet och rbarkad kapitalism kan trnga undan mnsklighet och gemensamhet. Satt i depressionens USA r berttelsen lika vl ett historiskt reportage som en fingervisning och varning fr att rovdjuret hos vissa mnniskor - flockvarelsen utan empati till utomstende - aldrig r lngt borta. Steinbeck varvar dock misren med varma familje- och kollektivskildringar vilket gng p gng ger mig en riktigt hrlig vrme och tilltro till kraften hos samhllets "underdogs" och en groende mjlighet till frbttring av mnskligheten, samhllet och vrlden. Trots att VD inte riktigt nr upp till "ster om Eden" fr boken en klar fyra i betyg!

Liv levg

2009-12-07

mycket intressant historisk roman. hemsk lsning

Jonas Olsson

2009-09-13

Ls den. Om och om igen...

Johanna Falkered

2009-07-01

S tragisk, s tunga den.

Sofia kerberg

2009-05-19

Steinbeck skriver verkligen med magen i denna bok, det r ingen strre tvekan om p vems sida han str. Och visst, frhllandena var inte s lustiga fr fattiga arbetare i Californien mot slutet av 30-talet. andra sidan r man nu fr tiden s inkrd i detta tingens frhllande att det r svrt att reagera med ngot mer n en axelryckning p utlggningar om hur stora fretag/odlare kr bort och konkurrerar ut mindre fretag/odlare fr att drmed kunna snka skamlner ytterligare ngra cents.

Dessutom r den grundlggande historien antagligen s anvnd att den 2009 sannolikt inte knns lika frsh och frsande som den nog gjorde 1939."Jaha, s Californien var inte paradiset p jorden, s frvnande..." Familjen Joads mer och mer deperata kamp fr att hitta jobb och mat fr dagen knns i detta avseende ganska frutsgbar.

Men boken r trots dessa invdningar mycket bra, Steinbeck fr till karaktrer som man knner med och nyttjar ett sprk som r rttframt och kraftfullt.

Dremot kan jag inte bestmma mig om slutet r briljant eller bara obegripligt.