Vår älskade

Shamsie, Kamila

När Isma lämnar England för USA är det med känslan av att livet äntligen kan börja på riktigt. Efter moderns död har hon helhjärtat ägnat sig åt småsyskonen, men nu har hon fått chansen att följa sina drömmar. Mitt uppe iden nya tillvaron kan hon ändå inte sluta oroa sig för sin viljestarka syster Aneeka hemma i London, och brodern Parvaiz som också han när en dröm. Han vill hedra arvet från sin pappa, jihadisten han aldrig kände, och försvinner spårlöst. När Parvaiz återigen ger sig tillkänna besannas Ismas värsta farhågor.   Strax därpå lär systrarna känna Eamonn, sonen till en mäktig politiker. Eamonn har även han ett arv att leva upp till eller trotsa. De två familjernas öden flätas obönhörligen samman, med drastiska konsekvenser för alla inblandade. Var och en tvingas de fråga sig vad innebörden av orden kärlek och lojalitet kommer att kosta dem.

Heléne Niitsoo

2023-02-20

En mycket välskriven bok om 3 pakistanska syskon som vuxit upp i London. En av de yngre, brodern i ett tvillingpar, dras in i islamiska statens verksamhet i Syrien. Boken kretsar kring hur detta kan ha hänt och hur fr.allt den ena systern kan få hem sin bror. Bl.a. genom att inleda ett förhållande med inrikesministerns son, vilken också är europeiserad pakistanier. Berättelsen är som ett kalejdoskop, man får följa skeendet från de olika huvudpersonernas synvinkel. Den pekar på många svårigheter kring integrationens pris - det är inte svårt att förstå de olika personernas bevekelsegrunder. En hel del sägs "mellan raderna" vilket gör att man undrar vad som menas, ibland känns det som om man missat hälften... antingen är jag för korkad eller så är det alldeles för långsökt... det är det enda minus jag har kring denna bok.

Solveig Andersson

2019-08-26

Flickan på biblioteket rekommenderade denna bok, men för mig blir det en direkt återlämning. Dålig prosa, med en förskönad bild av verkligheten. Inget för mig.

2019-04-22

Skrämmande aktuell! Och mycket läsvärd. Så lätt man tagit ifrån människor med fel bakgrund sitt medborgarskap och så lätt det kan gå fel. Syskonen drivs obevekligt mot katastrof, inget kan hejda lavinen. Shamsie skriver med ett språk och ett upplägg med berättelser från olika synvinklar som gör det omöjligt att lägga ifrån sig boken.

Maja Dukic

2019-03-28

🌸Dags för recension🌸
Vår Älskade av Kamila Shamsie
......................................
Jag hade hört så mycket bra om denna bok, så jag hade väldigt höga förväntningar på den. Jag vet inte riktigt om den levde upp till dem.
Visst, boken är bra. Välskriven, med vackra ord och skilldringar. Men den var lite rörig för mig stundvis.
Boken handlar om stark kärlek mellan syskon, om lojalitet och viktiga val i livet.
Om hur det är att leva som muslim i dagens samhälle.
En Pakistansk familj i London. En äldre syster som försöker hålla ihop familjen efter att mamman dog, och pappan försvann som jihadist att kriga i olika länder. Brodern försvinner en dag, precis som pappan gjorde och det blir början på slutet för denna familj. Jag blir förvånad och arg över faktum hur lätt det är att värva unga människor till att ansluta sig till jihadisterna och deras olika trupper.
En tänkvärd bok, men som sagt den fångade inte riktig mig, kanske för att den är skriven utifrån de olika personens perspektiv på saken. Därför gjorde det att ibland flöt storyn samman och ibland stämmde den inte tidsmässigt.
Men som sagt, tänkvärt och jätteviktigt ämne i dagens samhälle. 😢

2019-02-19

"Home Fire", vinnare av Women's Prize for Fiction och Booker-longlisted, finns nu på svenska med den lite tama titeln "Vår älskade". Men berättandet är inte tamt utan mycket engagerande och med ett mycket aktuellt tema. Hur ska samhället betrakta återvändande IS-krigare? Varje person i de två familjerna får sitt eget kapitel. Dramats upplösning är lite väl drastiskt och mest Antigone-inspirerat. Läs, läs!