Voyage Au Bout de La Nuit

Zack Simone

2017-01-09

Skert bttre sett mot den fondvgg av litteratur som tidigare utkommit. Jag tror mig ana hur han influerat andra, senare bittra/sanningsskande och rliga frfattare. Men jag, jag ba tnkte.... trkigt

Christer Fasth

2015-05-26

Jag frstr varfr boken r hyllad. Men jag fixar inte versttningen (1971). Knns som sderslang frn 40-talet. Det fungerade inte p mig. Men nd - vilken betraktelse ver liv och dd. Nu stter jag upp nyversttningen p min nskelista.

Lars Willfors

2014-04-08

Svrfars favoritroman som jag med viss mda tog mig igenom p andra frsket. Somligt r s bra att man vill recitera det p stadens gator och torg tills myndigheterna syr in en, men srskilt mot slutet av boken blir det rejlt frvirrande och svrt att verhuvudtaget hlla reda p vad alltsammans handlar om. Fyran r aningen omotiverad, eftersom jag under stora delar av romanen bara motvilligt lste vidare, men den har nd gjort ett s starkt intryck att den mste bedmas som bttre n "godknd underhllning". Tuggmotstnd med framglimtande briljans!

Anna Lindgren

2013-08-25

Vrldens bsta bok, tyckte mitt svartsynta gymnasiejag. Lste om den (nyversttningen) precis och kan bara hlla med. Minns inte hur den gamla versttningen var, men den nya r bra. Antar att det fanns skl att gra den.

Lars Andersson

2011-05-17

Fin brjan av boken, sedan brjar harangerna. Dom r inte ndvndigtvis bra eller dliga, men jag trttnade relativt snabbt och lade ifrn mig boken.

Mats Ahlgren

2010-04-28

Celine skriver drmsekvenser, eller ptminstone r det det intryck man fr eftert. Man glmmer inte scenerna i boken utan de stannar kvar inom en. versttningen av "slang" av CG Bjurstrm irriterar. Han borde avsttt frn att verstta Celines parisjargong till stockholmsk 1930-talsslang.

Mats Ahlgren

2010-04-23

Den svraste lsupplevelse hittills fr mig. Bjurstrms versttning tycker jag str lsningen. Han verstter Celines "parisjargong" till ngot slags stockholmsslang som ger att association gr till en sderkismilj. Mycket strande. Celine sjlv gr det inte ltt fr lsaren, det gr inte att sllsa Celine. Scenerna i boken stannar kvar inom lsaren som drmsekvenser.

Tor von Geijer

2009-09-16

...

Tor von Geijer

2009-09-16

Lste den p svenska. Svart humor.