Vänligheten

En klargul, låst container.En höstmorgon 2018 står den bara där, i Norrtäljes hamn. Ingen vet hur den har kommit dit. När den så småningom öppnas kommer dess innehåll att förvandla Norrtälje. Den vardagliga vänligheten börjar att vittra bort.Under denna förändringens tid får vi följa sex personer runt 30 år som även de är stadda i omvandling. Max och Johan spelar minigolf och Pokémon Go och undrar när det verkliga livet ska börja. Siw och Anna går på gym för att bli av med sin övervikt. Marko och Maria flydde från Bosnien som små och har tillsynes lyckats väl i livet, men något gnager.De arbetar som parkskötare, kassabiträde, äldrevårdare, bowlinghallsföreståndare, fondförvaltare och fotomodell. De är en omaka grupp vars inbördes relationer utvecklas och invecklas under berättelsens gång. Vänligheten är John Ajvide Lindqvists hittills mest ambitiösa genom­skärning av samtiden,...

💜💜💜

Bokdjungeln

2022-09-05

Det är en väldigt lång bok, över 20 timmar i original tempot. Även fast jag alltid har snabbare uppspelning så är boken lång. Dock upplevde jag inte att den kändes som så många timmar.
Boken tycker jag passar för att "slölyssna" på. Du kan alltså göra annat under tiden du lyssnar. Mycket fokus upplever jag ligger på hur karaktärerna ser ut, och de är stereotypiska. Det finns en modell som knark, två kvinnor som benämns som tjocka och där den ena är nästintill vulgär och den andra är lågmäld med dåligt självförtroende.
Hade det inte varit för fokuset på hur de sett ut så hade nog boken fallit mig mer i smaken. Nu känns det dock som en helt ok bok men varken mer eller mindre än så.

Kajsa Lilludd

2022-08-14

Långsam, med enstaka karaktärer som underhåller och får några snilleblixtar. Annars mest publikfrieri samt förutsägbara händelseförlopp. Om det är jag som har blivit gammal sedan jag läste Johns föregående böcker, eller om han har tappat stinget vet jag inte, men jag tror att många tonåringar skulle älska den här boken.

Henrik Johansson

2022-08-04

Vet egentligen inte vad den handlade om. Det närmaste jag kommer är kampen mellan det onda och det goda. Riktigt bra bok. Lämnar en varm känsla efter sig.

Anna Adamsson

2022-07-16

En bok som berör och får en att fundera på vad som sker i samhället. Tyvärr kändes det som författaren tappade känslan av närvaro i slutet.

Isabella Lindegård

2022-07-07

Alltså denna var ett bottennapp för mig. Frågar mig i efterhand varför jag läste klart den. Gillade ingen av karaktärerna och det händer ingenting.

Katarina Nord

2021-11-30

Underbar! Grym författaruppläsning! Många olika stickspår som knyts ihop utan att något blir långrandig.

Anna Hedenstedt

2021-11-09

En mer mysig än läskig bok av Ajvide. Realistiska människor och igenkännbara svenska miljöer. Gillar!

Annie Sandberg

2021-09-22

Så otroligt bra!! Väldigt lång men med mycket detaljer som gör att man inte tröttnar.

Johanna Söderberg

2021-07-02

Lite väl lång och lite lite skräck. Men bra berättelse.

Malin Sundman

2021-06-03

Jag brukar gilla JAL men jag hade svårt med denna. Första halvan var bra men sen blev det lite svårt att hänga med och även lite väl otäcka scener. Kanske jag som är ovan ljudböcker. Lite för rörig och jag hade även svårt att känna något för karaktärerna.

Malin Sundman

2021-06-03

Nina Gustafsson

2021-05-17

Boken ligger väldigt i tiden då den berör många aktuella frågor. Med Norrtälje i fokus får vi följa Siw, Max, Marko och Johan från barndomen till nutid. Detaljrika platsbeskrivningar varvas med deras rädslor och förhoppningar. En gul container verkar spä på oron i stan och leder till att några av huvudpersonerna måste agera. Lite lång men klart läsvärd.

Jonna

2021-05-11

Första halvan av boken var riktigt spännande och intressant men sen föll den, mycket som inte hade behövts finnas eller kortats ner för den blev riktigt seg.

A H

2021-03-16

Komplicerad historia.

Torbjörn Nilsson

2021-02-14

Aldrig läst något av JAL och blir riktigt tagen. En mycket trivsam berättelse om viktiga saker och samtiden. Rymmer också väldigt hemska händelser. Fint att läsa en bok om alldeles "vanliga* människor i en småstad. De övernaturliga inslagen höjer romanen och ger den existentiella dimensioner. Härliga huvudpersoner och framförallt barnet Alva smälter mitt hjärta.
Hade lite svårt för författarens inläsning i början, men det gick snabbt över.

Jag älskar John Ajvide Lindqvists böcker och har läst alla (inte alla noveller, dock). Han är onekligen en av Sveriges absolut bästa författare med en magisk förmåga att berätta, gestalta och få berättelsen att gå in under skinnet på en. Den senaste, ”Vänligheten”, är en tegelsten på 715 sidor som både är spännande, intressant och lättläst. En gul container dyker upp i Norrtälje, och när den äntligen öppnas påverkas vänligheten i Norrtälje mer och mer. Vi får följa några personer i 30-årsåldern, och personerna känns väldigt verkliga och jag älskar berättelsen om dem. Tyvärr så genomsyras dock hela boken av ett fetthat från början till slut, och jag blir uppriktigt förvånad över att en sådan kompetent författare skriver på det här sättet om kroppar. Det är så mycket ”fetto”, klagande på övervikt, omöjligt att bli kär i en fet, försöka gå ner i vikt, och hur kan dessa feta personer ändå vara de mest intressanta? Detta drar ned hela berättelsen från en solklar femma till en trea eftersom det är så centralt för boken. Så: triggervarning här, vilket jag helt hade missat innan jag började läsa. Skippar man denna analys så är det däremot en fantastisk skräckberättelse, om än lite mildare än hans tidigare. Tack @ordfrontforlag för recensionsexemplaret!

Kristin Larsson

2021-02-03

Åh, vad jag saknar John Ajvide Lindqvists sätt att skriva fram karaktärer i de tidiga romanerna. Nu blir de mer karikatyrer än karaktärer.

2021-01-13

John Ajvide Lindqvist - Vänligheten - Betyg: 5 av 5 - 📚 - Ja, vad ska man säga om denna bok. Precis som när jag ska skriva om Stephen Kings och Fredrik Backmans böcker, så räcker orden inte riktigt till. Och inte betygen heller, för den här är värd 10 av 5. Den här boken är ett riktigt mästerverk av John Ajvide Lindqvist. Och precis som King och Backman, så är John Ajvide helt fantastisk på att så fint skildra lite trasiga och udda människor, och det gör han med ett otroligt stort hjärta. Boken handlar väl egentligen mest om relationer mellan människor, och huvudpersonerna är sex vänner i trettioårsåldern i Norrtälje. Och den handlar om vänlighet och rädsla, och utanförskap, ensamhet, och gemenskap. Lite övernaturligt innehåller boken, men ovanligt lite för att vara John Ajvides böcker. Den var härligt tjock, över sjuhundra sidor, och jag växlade mellan att läsa den som e-bok, och att lyssna på författarens egna mycket bra inläsning. Jag har älskat alla John Ajvide Lindqvist tidigare böcker, men det här är hans klart bästa hittills. Den är både otäck, rolig, varm, lättläst, igenkännande, medmänsklig, hemsk, berörande, och ja, den är typ allt. Så jag rekommenderar absolut boken till alla, både ni som har älskat hans tidigare böcker, och till er som kanske inte har läst något av honom tidigare. Och kanske speciellt till er som inte har vågat läsa något av honom tidigare, för att ni kanske inte gillar fantasy och skräck, för ni ska absolut läsa den här. För den här boken ska ingen missa.