Vänförfrågan

Marshall, Laura

?Du har fått en vänförfrågan från Maria Weston.? Mejlet från Facebook gör Louise bestört och illamående. Maria Weston har varit försvunnen i över 25 år. Senast hon sågs var på avgångsklassernas avslutningsfest 1989. Sedan den kvällen har hon varken setts till eller hörts av. Alla tror att hon är död. Louise har levt hela sitt vuxna liv med känslan av att hon bär skulden till Marias mystiska försvinnande. Och nu är Maria tillbaka ? eller? Louise tvekar först men nyfikenheten tar över och hon bekräftar vänförfrågan och klickar sig in på Marias profilsida. Det blir början på en mardröm. Vänförfrågan är ett omskakande thrillerdrama som håller en fast till sista sidan. Den har jämförts med Kvinnan på tåget och är en av de bäst säljande böckerna i thrillergenren i Storbritannien. Vänförfrågan är Laura Marshalls debutthriller. ?Jag läste den i ett svep ? suveränt fängslande med en...

Lite besviken på själva slutet men annars mycket spännande historia! Hoppas på fler böcker av författaren.

Lättläst, men alltför banalt språk.

Låter väldigt bra på pappret men tyckte aldrig den blev riktigt så spännande som jag önskade, men en bra bladvändare så det blir ändå en svag trea.

Jag blev besviken då jag hört många som tyckte denna bok var väldigt bra. Jag tycker den är som de uppsatser mina elever i grundskolan brukar skriva. Många adjektiv, meningslösa beskrivningar som inte för handlingen vidare. Inte värt tiden, läs en annan bok istället!

Det gick lite långsamt i början men jag ÄLSKADE slutet, kunde tänka ut avslutningen och var så nöjd med mig själv när jag gissade rätt men jag måste ändå säga att man var inte helt säker till nästan sista sidan.
Boken i helhet är lättläst och med enkel språk som gör att man snabbt och enkelt kommer in i storyn och när jag gjorde det hade jag svårt att lämna bort boken.
Tog upp boken för att den stod på skräck-hyllan, tyvärr kan inte säga att jag blev något skrämd men otroligt intresserad blev jag för karaktärerna.

Bra bok!

Anna Granström

2019-01-03

Spännande och lättläst! Däremot blev slutet en besvikelse även om vändningen var helt oväntad. Synd att den inte utnyttjades bättre.

Malin Danielsson

2018-12-28

Detta är bland den sämsta smörjan jag läst. Adjektiv på adjektiv staplas på varandra. Detta är inte författarskap, utan känns som att läsa något en högstadieelev fått i skoluppgift att tvingas skriva. Så värdelöst! Att snittbetyget är så pass högt förvånar mig mycket! Tycker du om en god bok - läs inte denna.

Maja Dukic

2018-12-28

🌟 Dags för recension🌟
Vänförfrågan av Laura Marshall
___________________________
Detta är Laura Marshalls debutroman, och wooow som hon har lyckats!!
Så bra skriven, med många vändningar och inte ett dugg förutsägbar. 📖
En thriller som fångade mig från sida ett där spänningen byggs upp succesivt för varje menning. Om jobbiga skoltider, skam, bekräftelse, viljan att passa in tills idag, vuxna liv med ansvar.
De parallella handlingarna gör att storyn känns ännu mer spännande och gör att intensiteten i boken växer och ökar ett snäpp mer. Välskriven och trovärdig bok. Stundvis går det inte att lägga ifrån sig boken - vem kan man lita på - eller vem skulle man ha litat på när man var sextonåring? Vilka som var ens vänner eller fiender? Mobbning som till slut fick katastrofala följder. Jag hinner tänka ut massa olika scenario och lösningar i mitt huvud men det är inte föränn i slutet av boken man förstår vad som hände.
Boken har bra flyt, den är rapp - man vill inte sluta läsa. Bladvändare. Läs den! 📖📗

Emma Jonsson

2018-12-19

OK bok. Fick det ibland att krypa lite i kroppen men faller tyvärr, trots detta lite platt. =/

Så trovärdigt att det blir läskigt. Ungefär så skulle jag sammanfatta Vänförfrågan om någon frågade mig. I dagens samhälle när alla bara är en knapptryckning bort är Laura Marshalls debutroman något som får mig att tänka efter på vad jag faktiskt delar med mig av online.

Konstigt nog tog det mig ett tag att komma in i Vänförfrågan och jag är lite osäker på av vilken anledning. Det är nämligen både en intressant story, ett lättläst och flytande språk och när jag väl kommer in i allting vill jag inte lägga ner den. När jag väl måste göra det (ibland måste man faktiskt sova också) ligger jag vaken en stund extra och funderar på vad som kommer att hända. Jag måste säga att jag är helt ute och cyklar när svaret kommer.

Däremot blir jag lite besviken. Inte egentligen på vad som visar sig vara sanningen, men på hur det läggs upp. Ibland känns det lite som en latmanslösning och som har dragits till med men utan att redigeras nog mycket. Det känns lite hastigt. Samtidigt tycker jag att det är en strålande lösning och jag tror inte att det är många som har räknat ut det i förväg.

Ibland kan jag tycka att det går lite för djupt in i tillbakablickarna, på saker som inte behövs vara med. Att fokusera på kärnhistorien och inte så mycket på utsvävningar hade kunnat hjälpa drivet. Annars tycker jag väldigt mycket om att något som hände långt innan sociala media helt plötsligt får sin kulmen just där. Och det får det också att kännas ganska bra att den största delen av min egen skoltid också var utanför sociala media.

Persongalleriet är lagom stort, och det hjälper att det är samma personer i mångt och mycket i både nu- och dåtid. Jag gillar Louise, och känner igen mig i hennes tonårstyp. Jag gillar också Esther och känner igen mig även där. Däremot har jag svårt för Sofie, men det är ju meningen och det lyckas Laura Marshall bra med. Jag tycker mycket om att hon speglar hur många mådde under tonårstiden på ett sådant tydligt sätt.

Språket är som skrivet lättläst och flytande. Det passar genren på ett väldigt bra sätt och alla karaktärer har sin egen melodi, det gillar jag.

Anita H

2018-12-06

Anita H

2018-12-06

Inte så dum historia.

Ann Simonsson

2018-12-02

Boken var väldig trög i början. Överraskande bra mot slutet.

Ann Simonsson

2018-12-02

Boken var väldig trög i början. Överraskande bra mot slutet.

2018-11-18

Kanske hade jag för höga förväntningar inför denna bok, inte för att det blev platt fall, men jag trodde att den skulle vara bättre än en dussindeckare. Språket är lite trist och jag känner vare sig med eller för Louise, hon berör mig inte alls. Därmed blir drivet efter slutet och vad som egentligen hänt inte alltför intressant. I mina ögon en dussindeckare som sagt. Okej, inte mer.

2018-10-30

Vänförfrågan är en bok som kopplade grepp om mig redan på första sidan. Den blir aldrig vansinnigt spännande utan är mer lite lagom spännande hela tiden. Sakta pytsas bitar ur Louises liv för dryga 25 år sedan ut, tillsammans med vad som händer henne i nutid. Dåtiden med skoltiden är den minst intressanta delen och jag kan stundtals störa mig på Louises beteende, varför var det så viktigt att vara kompis med Sophie när det fanns andra vettigare personer att umgås med?! Det som händer i nutid är mer intressant och där lyckas också författaren bygga upp spänningen lite mer med olika känslor och händelser. Inget är som jag trodde i alla fall! Författaren fick till en riktig tvist på slutet, det gillar jag! Vänförfrågan skulle kunna bli en riktigt spännande film med lite tillputsning, jag blir inte alls bli förvånad om den kommer som film i framtiden. Boken känns aktuell med sociala medier och har en intressant och rapp handling, tror den här kommer gå hem i många läsfåtöljer i vinter!