Vänd om och var stilla

Mo, Johanna

| 2017

En ung kvinna hittas död vid en cykelväg i Högdalen. En bit därifrån finner polisen en blodig sten. Kriminalkommissarie Helena Mobacke vid Söderortspolisen blir ansvarig för utredningen. Dagen därpå hittas ytterligare en ung kvinna mördad i ett industriområde i Älvsjö. Offren tycks inte ha något gemensamt och det finns inget som tyder på att de skulle ha dödats av samma person. Till en början behandlas därför morden som två olika fall av Helena och hennes utredningsgrupp där en av poliserna allt mer öppet motarbetar Helena. Efterhand börjar ett samband mellan kvinnorna anas och Helena inser att de måste arbeta snabbt om inte fler ska drabbas. Vänd om och var stilla är andra delen i Johanna Mos kritikerrosade serie om Helena Mobacke. En drabbande och spännande kriminalroman om religiös fanatism och utsatthet som utspelar sig i ett kyligt Stockholm där många känner sig vilsna och ensamma.

2020-08-23

Bra spännade och ganska trovärdigt. Helena Mobackes karakär utveckas och även en känns ganska trovärdig

Johanna Åberg

2019-08-05

Lika bra och spännande som den första boken om kriminalkommissarie Helena Mobacke och hennes kollegor!! En riktig bladvändare!!!

Jan Artursson

2014-08-03

Denna gillade jag verkligen. Första boken "Döden tänkte jag mig så" tyckte jag var sådär. Glad att jag ändå gav mig på bok nr. två i serien. Mycket spännande historia och välskrivet. Längtar efter nästa bok i serien.

2014-04-08

Betyg: 4,5 av 5.

Läste ut den första boken av Johanna Mo i går, ?Döden tänkte jag mig så?. Och jag tyckte att den var så bra, så jag fortsatte direkt med hennes andra bok, den här boken, ?Vänd om och var stilla?.

Och den andra boken var precis lika bra som den första tycker jag. Jag hoppas verkligen att Johanna Mo kommer att skriva många böcker om kriminalkommissarie Helena Mobacke och hennes kollegor.

Johanna Mo skriver på ett sätt så att jag inte kan lägga ifrån mig boken. Otroligt fängslande men väldigt lättläst och med ett bra språk. En precis lagom blandning av polisjobbet och polisernas privata liv är det också.

Extra roligt tycker jag att det är att böckerna utspelas till stor del i dom södra förorterna. Den första boken handlade mycket om Farsta (där jag bor). Och den andra boken utspelas till stor del i Fagersjö och Högdalen (som ligger nära Farsta).

Rekommenderar verkligen Johanna Mos böcker och hälsar henne välkommen in i det stora sällskap av mycket bra svenska kvinnliga deckarförfattare.

Katarina Johansson

2014-03-11

Om möjligt så visade sig uppföljaren vara ännu starkare. Speciellt mordgåtan.
En deckare med mycket relationer och psykologi. Påminner lite om Karin Alvtegens thrillers.
Väntar med spänning på nästa bok i serien!