Vktarna

Grisham, John

| 2021

En ung advokat hittas skjuten till dds p sitt kontor. Trots att polisen egentligen inte hittar ngra bindande bevis faller misstankarna mot en av advokatens tidigare klienter, den unge svarte Quincy Miller. Miller flls fr mordet och dms till ett tjugotvrigt fngelsestraff. Hela tiden bedyrar Miller att han r oskyldig. Frn sin cell frsker Miller f ngon att intressera sig fr hans fall. Till slut fr han kontakt med Guardian Ministries, en liten byr som drivs av Cullen Post och som enbart tar sig an ett begrnsat antal fall t gngen. Nr Post brjar engagera sig i Quincy Miller mrker han snabbt att mktiga mnniskor sg till att stta Miller i fngelse fr tjugotv r sedan, och mktiga krafter r fortfarande aktiva?

Mariette Enelycke

2023-01-27

John Grisham r som vanligt bst. Denna berttelse rrde mig till trar samt gldje. Detta r taget ur verkligheten, spnningsroman eller inte.
Korrupta makthavare myndigheter r vr verklighet och nr inte vr media erknner det s finns det frfattare, som John Grisham.

Lars Persson

2023-01-04

Har lst mycket Grisham och detta var utan tvekan bland det bsta p lnge, rttegngsdrama med advokat som slss fr de mest utsatta, orttvist dmda. Hgt tempo och spnning p varje sida

2021-12-01

En av de dr jobbiga dagarna, som det verkar finnas s mnga av nu fr tiden, s plingade det till i min telefon och dr fanns ett DM frn ett frlag. De undrade om jag skulle vara intresserad av att lsa Vktarna... Inte ens en millisekund tvekade jag innan jag svarade. Trots att lslistan i november redan var anstrngd. Nu r det ju en gng s att Grisham hr till mina stora favoriter och den hr boken skulle nd till slut, p ngot stt hamna hos mig. Den fick smita fre, rtt rejlt, i kn.

De senaste ren s har jag blivit lite besviken p Grishams bcker, men jag vet ju att han r som allra bst nr han ger sig p orttvisor och slss fr den lilla mnniskan. Precis som i den hr boken. Riktigt p topp r han inte, men hyfsat nra. Det r s mycket jag inte frstr och d menar jag inte vad gller handlingen, utan hur vissa mnniskor fungerar. Jag blir p riktigt rdd av att lsa den hr historien.

Vktarna lyckas inte berra mig fullt ut, men den hjer mitt blodtryck rejlt ngra gnger. Det r inte klokt att det fr/kan g till s hr i ett modernt land p 2000-talet. Rttvisa fr aldrig bli politik.

OBS! Detta r en kraftigt frkortad text. Hela finns p min blogg https://bokslut.blogspot.com/2021/12/vaktarna-av-john-grisham.html

Lena ss

2020-03-29

Den bsta Grisham p mnga r.