Väktarna

Grisham, John

| 2021

En ung advokat hittas skjuten till döds på sitt kontor. Trots att polisen egentligen inte hittar några bindande bevis faller misstankarna mot en av advokatens tidigare klienter, den unge svarte Quincy Miller. Miller fälls för mordet och döms till ett tjugotvåårigt fängelsestraff. Hela tiden bedyrar Miller att han är oskyldig. Från sin cell försöker Miller få någon att intressera sig för hans fall. Till slut får han kontakt med Guardian Ministries, en liten byrå som drivs av Cullen Post och som enbart tar sig an ett begränsat antal fall åt gången. När Post börjar engagera sig i Quincy Miller märker han snabbt att mäktiga människor såg till att sätta Miller i fängelse för tjugotvå år sedan, och mäktiga krafter är fortfarande aktiva?

Stabil Grisham med en liten annan touch.

Marcus Albrektsson

2023-12-30

Mariette Enelycke

2023-01-27

John Grisham är som vanligt bäst. Denna berättelse rörde mig till tårar samt glädje. Detta är taget ur verkligheten, spänningsroman eller inte.
Korrupta makthavare myndigheter är vår verklighet och när inte vår media erkänner det så finns det författare, som John Grisham.

Lars Persson

2023-01-04

Har läst mycket Grisham och detta var utan tvekan bland det bästa på länge, rättegångsdrama med advokat som slåss för de mest utsatta, orättvist dömda. Högt tempo och spänning på varje sida

2021-12-01

En av de där jobbiga dagarna, som det verkar finnas så många av nu för tiden, så plingade det till i min telefon och där fanns ett DM från ett förlag. De undrade om jag skulle vara intresserad av att läsa Väktarna... Inte ens en millisekund tvekade jag innan jag svarade. Trots att läslistan i november redan var ansträngd. Nu är det ju en gång så att Grisham hör till mina stora favoriter och den här boken skulle ändå till slut, på något sätt hamna hos mig. Den fick smita före, rätt rejält, i kön.

De senaste åren så har jag blivit lite besviken på Grishams böcker, men jag vet ju att han är som allra bäst när han ger sig på orättvisor och slåss för den lilla människan. Precis som i den här boken. Riktigt på topp är han inte, men hyfsat nära. Det är så mycket jag inte förstår och då menar jag inte vad gäller handlingen, utan hur vissa människor fungerar. Jag blir på riktigt rädd av att läsa den här historien.

Väktarna lyckas inte beröra mig fullt ut, men den höjer mitt blodtryck rejält några gånger. Det är inte klokt att det får/kan gå till så här i ett modernt land på 2000-talet. Rättvisa får aldrig bli politik.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2021/12/vaktarna-av-john-grisham.html

Lena ss

2020-03-29

Den bästa Grisham på många år.