Vittran

Hedman, Annalena

Den här boken är jättebra! En bok som alla måste läsaKamratpostenAnnalena Hedman och illustratören Sofia Falkenhem vet verkligen hur en historia ska berättas så att alla Sveriges 9-13-åringar bara vill läsa och lyssna mer och mer och mer. Och mer.VästerbottenkurirenNominerad till Barnradions bokpris 2019! Hannes och Emil går ut i skogen och möts av en överraskning. I en glänta träffar de Sveriges mest kända fotbollsspelare genom tiderna: Herman Manieri. Efter VM-finalen mot Tyskland där Herman fick hjärnsläpp och slog in ett självmål, gömmer han sig nu i en Västerbottnisk skog. Där har han byggt sig några kojor och gömmer sig från press och besvikna fans.Snart är hela byn engagerad i Hermans hemlighet. Bente som är veterinär syr ihop ett sår, för i byn finns doktorn bara en dag i veckan. Aruba ger honom tre höns och Mimmi och Henry kommer förbi med en gitarr så att han...

💜💜💜💜

Bröderna Hannes och Emil ger sig ut i skogen efter att ha hört sin äldre granne berätta om de mystiska varelserna som kallas Vittra som ska finnas i områdets skogar. På sin promenad upptäcker de att någon har byggt små kojor i skogen. Vem är det som gömmer sig i skogen? Och varför?

För den som söker ett spännande äventyr med mycket övernaturliga inslag av väsen från den nordiska folktron så är inte ”Vittran” rätt bok, trots det intryck boken ger när man tittar på framsidan och läser baksidan. De mytiska inslagen är mestadels ett lätt skimmer i bakgrunden av berättelsen, som skänker lite mystisk känsla till berättelsen. ”Vittran” handlar snarare om mellanmänskliga relationer och skildrar en gemenskap i en liten västernorrländsk by.
Den handlar även om att i samspel med naturen hitta ett sätt att överleva och där olika människor bidrar på olika sätt med nyttiga överlevnadskunskaper. En omtänksam kunskapsutjämning.
”Vittran” är en bok att sätta i händerna på ett barn som älskar scouterna, snarare än den som precis avslutat Pax-böckerna och söker något liknande (det senare barnet kommer förmodligen bli besviken på berättelsen). Boken kan även funka fint att sticka i händerna på fotbollsälskare.

Jag högläste boken för min A (9,5 år) men efter halva boken så vägrade han att lyssna mer. Efter PAX och ”Krönikan om Jarmaland”-böckerna så förväntade han sig något helt annat av denna boken. Han blev även ruggigt irriterad när författaren skriver Vittra även i pluralis istället för Theorins sätt att böja vittror/vittrorna. Jag tror säkert att Hedman har skrivit helt korrekt för boken är otroligt välskriven, men det var något som irriterade sonen.
Jag fortsatte att läsa klart boken för egen del och enligt mig blev den hela tiden bättre och bättre. Den delen jag högläste var genomgående behaglig att högläsa och läsflytet kom automatiskt.
Texten kompletteras även då och då av svartvita illustrationer av Sofia Falkenhem som är riktigt fina.

En bok som är välskriven och bra enligt mig, men mer stillsam och vardaglig än vad första intrycket av boken är. Så jobbar man i exempelvis skolbibliotek kanske man behöver fundera vilket barn man rekommenderar ”Vittran” till. För boken kommer förmodligen inte passa alla - men när den passar så kommer den bli uppskattad.

Härlig, underbar & spännande!