Vitt hav

Jacobsen, Roy

| 2016

Året är 1944, kriget går mot sitt slut. Ingrid återvänder till sin barndomsö i tron att hon är helt ensam. Hon lägger ut nät och rustar inför vintern, går runt över ägorna som när hon var ett litet barn och hoppas att hennes familj snart ska få mötas igen. Hon går mellan husets tomma rum med ett ständigt växande tvivel - var det verkligen klokt att åka tillbaka till ön? Så sker något som förändrar allt. Ett oväntat möte som under några intensiva vinterveckor får Ingrid att se helt annorlunda på sin tillvaro på den vackra men karga ön Barrøya. Vitt hav är en fristående fortsättning på Roy Jacobsens stora succé De osynliga som kom på svenska 2014. "Det är en oerhört fängslande berättelse, osentimental, poetisk och gripande", skrev till exempel Ingalill Mosander i Aftonbladet.

2/3 2024

2/3 2024

Anna Kreissl

2023-07-28

Bra miljöbeskrivningar

Tommy Lindberg

2023-07-16

Läsvärd!

Gripande, imponerande och intressant.

2021-08-01

Kargt landskap och ett kargt språk. Krigets svårigheter i Nordnorge för framförallt kvinnorna.

Solveig Andersson

2020-03-04

Superb andra del i denna skickligt författade historiska trilogi i karg miljö. Perfekt bladvändare i virustider. Hoppas den tredje avslutande delen ska vara lika intressant. Läs den!

Kristina Carlsson

2019-06-22

Del 2 är inte lika bra som den första romanen, “De osynliga”. Jag vet inte om det kanske beror på att jag läste denna nya roman i väldigt små stycken, lite då och då och aldrig kom in i handlingen på samma sätt som i första boken. Tycker att det var alldeles för många människor inblandade och kunde inte hålla reda på vem som var vem.

2019-04-08

En härlig, vacker berättelse! Stilen är lika sparsmakad som det karga landskapet, men det säger så mycket ändå. En nordnorsk ö under krigstid, kvinnornas, framför allt Ingrids, slit för att klara livet. En stor kunskap om livsvillkoren bärs fram av framför allt kvinnorna som verkar kunna klara allt.

MaPa

2017-05-13