Vita ntter

Cleeves, Ann

| 2008

Midsommar p Shetlandsarna, den tid p ret nr fglarna sjunger vid midnatt och solen aldrig gr ner. I en avlgsen dal, precis vid vattnet, ligger Herring Gallery. Hr frbereder man en vernissage, och Jimmy Perez, poliskommissarie p n, r en av gsterna. Det r frvnansvrt nog ganska glest med beskare, trots att mnga inbjudits. S anlnder en oknd, vlkldd man, gr fram till en mlning och brister i hftig grt. Perez tar honom t sidan och det framgr att mannen inte vet vem han r och varifrn han kommer. Och s r han pltsligt frsvunnen. Nsta dag hittas han mrdad i en lada intill, med en clownmask fr ansiktet? Ann Cleeves r sedan lnge en vlknd frfattare i Storbritannien. I Sverige utkom hon fr frsta gngen 2006 med den hyllade Svart som natten, den frsta av fyra fristende kriminalromaner som alla utspelar sig p Shetlandsarna under olika rstider....

Erika Heden

2019-08-08

Lite snurrig och svrt att hlla reda p alla roller. Fr nd 3/5 stjrnor

Ulf Pettersson

2018-03-08

Clowner, frfattare, konstnrer, krva -bor, ovntad mrdare, mycket spnnande

Kitty W

2017-08-13

Spnnande, sympatisk rollfigur i polisen Perez. Frklaring av de olika rollfigurerna knns personlig och man kan inte lta bli att tycka om flera av dem. Gr inte att gissa mrdaren innan slutet.

2017-01-23

nnu en bra deckare i Shetlandserien. Det r omjligt att inte gilla den lgmlda och kloka Perez som kommissarie i karg men vacker natur.

Inger Jonsson

2016-06-18

Kndes stundtals seg och lngdragen. Mycket vindrickande. Kunde inte lista ut vem mrdaren var.

2014-08-28

En riktigt bra deckare i klassiskt "vem gjorde det" stil. Ann Cleeves skriver med inlevelse och med skarpa personporträtt och en riktigt bra intrig. Jag gillar Jimmy Perez och hans flickvän Fran och hela upplägget. Riktigt bra. En stark 3:a.

Marc Moore

2014-04-21

Kunde snart lista ut vem mrdaren var, inte p grund av ledtrdarna utan p grund av att jag lst tidigare av hennes bcker...

Jenny Zander

2013-07-21

Bra deckare, vem som r mrdare framgr inte frrn i slutet.

Tobbe Fransson

2013-02-12

Ingen dlig deckare. Bra story men inte min stil. Tyvrr

annika berg

2012-01-12

Bra uppfljare.

2011-09-02

Aaaah, me like. Hade jag haft mjlighet s skulle jag sticka till Shetlandsarna p studs. Jag gillar verkligen Ann Cleeves miljbeskrivningar, jag kan riktigt knna det dsliga, saltstnka och vindpinade landskapet. Det lngsamma tempot gr att i alla fall jag stannar upp och hinner fundera ver och begrunda allt som hnder. Historien gr framt p ett vldigt lgmlt stt och det knns riktigt bra, det r lite skillnad mot andra bcker som nstan har vad jag kallar "MTV-klipp" (s snabbt och nra att man egentligen inte ser ngot). Hade det inte varit fr morden s skulle allt ha varit idylliskt. Personbeskrivningarna r lysande och (tror jag) beskriver befolkningen perfekt. De r frmodligen vldigt lika andra befolkningar i sm och isolerade byar. Jag lskar verkligen hur de stller upp p varandra, frnsett d alla lgner och hemligheter som har med mord att gra. Lite kul r det ocks att lsa om de olika frdomar som fastlandsfolket och borna har om varandra.

Det r ocks vldigt befriande att lsa om en polis som inte (bara) har trassliga relationer utan r lite smlycklig ibland. Och inga alkoholproblem har han heller, vilken underlig figur. Det ska bli spnnande att flja Perez och hans nya frhllande. Jag hoppas verkligen det gr bra, fr Perez r en symaptisk man.

Det enda som var irriterande och som frfattaren inte kan lastas fr, var den dliga versttningen/korrekturlsningen. Som sjlvutnmnd sprkpolis upplever jag det som jobbigt nr texten innehller stavfel, syftningsfel och andra konstigheter.

Hur tar man sig till Shetlandsarna och hur mycket kostar det?

Boktipsets estimerade betyg var 3.7, jag ger den 4.

Jonna

2010-10-23

Handlingen r bra men tycker det r konstigt att man fr flja mrdaren men att personen inte tnker p mordet. Samma var det i svart som natten.

Lena L

2010-08-09

Vita ntter r en vrdig uppfljare till Svart som natten. Lika vlskriven och spnnande.

Angela Alvarez

2010-07-11

Jag gillar inte kriminalromaner; mord roar mig inte. Inte polisarbete heller. Men Cleeves miljbeskrivningar av Shetlands r finstmda och hennes personporttt r smart avskalade men nd fullstndigt talande.

Sophie Sundin

2010-05-31

Inte alls lika bra som frsta boken, men det gr an att lsa.

Elisabeth E

2010-03-05

Spnnande.

2010-02-14

Nstan nnu bttre n "Svart som natten". Det hr r en direkt fortsttning p den. Hr mrker jag hur skickligt och spnnande hon skildrar mnniskor. Vi fr olika personers omdme om samma mnniskor och som i verkliga livet skiljer de sig t. Intrigen var ocks spnnande. Jag stter ett frgetecken fr gtans upplsning. Var den verkligen psykologiskt trovrdig? Ja, ls sjlv.

Samuel Karlsson

2009-08-14

Fortsttning p Svart som natten och nstan lika bra. Ska snart lsa del tre Rtt stoff.