Vita löparen

Blixt, Hanna

Mörkrets krafter har precis släppts lös när Sofia och Leo kommer tillbaka till Sagofallen. Det är den mystiska Svarta löparen som ligger bakom allt. Sofia och Leo får i uppdrag att hitta Sagofallens försvunna prinsessa, och hennes försvinnande verkar ha en koppling till deras egen värld. Det farofyllda sökandet tar dem på en lång vandring där de möter nya medhjälpare. Frågan är om de kommer kunna stoppa Svarta löparen innan det är försent. 'Vita löparen' är den tredje boken i serien Äventyren i Sagofallen, som totalt kommer att bestå av sju böcker. Hanna Blixt, född 1979, är en svensk författare från Leksand. Sedan 2017 jobbar hon som författare på heltid och har bland annat skrivit serien 'Äventyren i Sagofallen'.

bokmoster

2018-05-22

"Den bästa boken i hela serien!!" Sonen 10 år har nu läst de tre delarna om Sagofallen, älskar dom. Han har även presenterat alla tre delarna i serien i fredags inför hela klassen :) Det blev en succé! Tips till alla - det här är en kanon-serie!!

Nu har vi läst del 2 och 3 i serien "Äventyren i Sagofallen" som handlar om syskonen Sofia och Leo som reser till en annan värld - Sagofallen som är fyllt av magi och äventyr. Där är deras öde att i varje bok utföra uppdrag för att rädda folken som befolkar Sagofallen från mörkret som gestaltas via olika schackpjäser i varje bok.
För varje bok så tycker jag att texten blivit
bättre och mer välskriven, nu till tredje boken är den riktigt behaglig att läsa högt och man får lätt in ett bra flyt.
Något jag framförallt gillar är att Blixt väver in lite mer advancerade ord som utmanar språkligt. Det kan jag sakna i många kapitelböcker för åldrar 6-12 år då A redan har ett fantastiskt ordförråd - men denna boken utmanar och vi får återigen diskutera vad nya ord betyder - roligt!
Även bra hur schackpjäser är invävt i berättelsen - något A facinerad över i berättelsen och som också introducerar barn till schackpjäser och väcker ett intresse för Schack hos barnet. A har börjat bygga schackbräde i lego - ska nog köpa ett bräde så jag kan introducera honom i spelet nu när intresset är aktuellt.
Första boken gav jag kritik pga av bristande genusperspektiv, och den kritiken tycker jag även del 2 och 3 förtjänar tyvärr.
De kvinnliga huvudkaraktärerna som sägs vara starka krigare misslyckas ändå eller knappt försöker innan Athrian från skogsfolket glider in som en hjälte och räddar dagen. Berättelsen är hyfsat normativ rätt genomgående. Men det finns även starka kvinnliga karaktärer i form av ledaren Meredith från visornas folk och berättelsen markerar att man aldrig kan ha en kvinna som ett pris efter en tornering.
Om man värdesätter genusperspektiv i kapitelböcker så är det tveksamt om man gillar böckerna. Men om det känns mer viktigt att det är en bra fantasybok som utmanar språkligt så lär man gilla böckerna. För historian och upplägget är spännande och texten härlig!
Vi gillade den fortfarande! För böckerna är bra i övrigt enligt oss.

Gullis lästips

2018-03-26

Den spännande kampen fortsätter mellan schackpjäserna i boken Vita löparen som är en fartfylld berättelse fylld med det ena äventyret efter det andra. Det blir återigen en livsavgörande resa för syskonen Sofia och Leo genom Sagofallets magiska och mystiska landskap med dess häpnadsväckande platser där läsarna får känna flera nya fantasifulla karaktärer.
Det är en berättelse fylld med spännande och mystik händelser i kampen mellan schackpjäsernas goda och onda sidor, som även denna gång håller läsaren i sitt grepp till sista sidan i serien Äventyren i Sagofallen.

Spännande, rolig och magisk!