Vita bergens barn

Vita bergens barn berättar om människor vi mött i Vävarnas barn och Krigens barn och om deras efterkommande, under Karl Johans och Oscar I:s tid. Det är nästan bortglömda år i Sveriges histroria. Stockholm var en efterbliven stad med 70.000 invånare, som tävlade med Konstantinopel om att vara Europas vackraste och smutsigaste stad. Men dramatiska händelser saknas inte i det stillastående. Kolerans härjningar är våldsamma, häftiga bränder hotar att lägga halva staden i aska. Och revolutionsrörelserna ute i Europa når också dit och framkallar upprorsungar som ställer huvudstaden på ända och kommer de besuttna att frukta för liv och egendom. På slutet träffar vi också personer från Mina drömmars stad. På så vis knyts de båda stora romanserierna ihop till en svit med oöverträffad läsning om Stockholm genom

VICTORIA LINDBLOM

2023-08-05

Fantastisk!

2020-11-18

En mycket bra historiebeskrivning av Sverige och framförallt Stockholm under de riktigt fattiga och smutsiga tiden kring 1820-1860. Helge Skog är perfekt som uppläsare. Kolera, smuts, död och fattigdom skildrat ur den enskilda människan. Tiderna går framåt trots allt om man jämför med tiden för vävarnas barn. Hela stad serien är ett måste att läsa. Fantastisk läsupplevelse och mycket lärorikt.

Kerstin

2018-08-17

På ett sätt älskar jag den här trilogin, så mycket historisk kunskap och levnadsöden att leva sig in i. Men det blir lite för mycket, för många människor, för mycket fakta som ska redovisas, för många fenomen som ska redovisas. Ändå är det ju gripande, och jag är glad att jag ägnat tid åt böckerna, nästa sommar blir det (om)läsning av Stad-serien!

Solveig Andersson

2018-01-05

talbok storytel, Helge Skoog läser
Den avslutande delen på Fogelströms berömda barnserie. Lika exemplariskt superb som de tidigare. Han kunde skriva allt han, Fogelström. En lisa för själen har det varit att åter vandra in i hans värld, de utomordentliga språket. Dessutom en ren njutning att få lyssna till Helge S- som kan konsten med sin berättarteknik, att få den som lyssnar att riktigt njuta. Fem stjärnor. Läs den!

Marita Ryen

2015-07-09

Bok nr 3 i Romanerna om Stockholm. Tidsepok 1821-1860. Mycket intressant att läsa om hur de vanliga människorna hade det. Blir lite långdragen emellanåt därav bara betyg 3.

Karin Norlander

2012-07-01

Tråkig!

Maria Johnson

2011-02-15

Den bästa i trilogin.

Maria Blomkvist

2009-11-19

Mycket bra berättarteknik som väver in historiska fakta och politiska klimat i en roman berättad ur vanliga människors synvinkel. Genom de tre böcker som Fogelströms "barn-serie" består av får läsaren en historisk skildring som sträcker sig över hundra år. Dock binds historien samman genom karaktärerna som släktled efter släktled föds, lever och dör i vår svenska huvudstad.

Lennart Carlsson

2009-10-12

Funderar över om jag är orättvis som "bara" sätter en 3:a som betyg på denna bok. Det blir ju en del upprepningar av författare som skriver en hel bokserie i ett ämne, i detta fall om människor i Stockholm och då i synnerhet på östra sidan av Södermalm, och som avser en längre period. Men det är intressant att läsa även denna bok som handlar om hur "vanliga" människor hade det under tiden 1820 - 1860. Fogelström levandegör verkligen människorna i sina böcker. Inget undantag för denna bok.