Vita bergens barn

Vita bergens barn berttar om mnniskor vi mtt i Vvarnas barn och Krigens barn och om deras efterkommande, under Karl Johans och Oscar I:s tid. Det r nstan bortglmda r i Sveriges histroria. Stockholm var en efterbliven stad med 70.000 invnare, som tvlade med Konstantinopel om att vara Europas vackraste och smutsigaste stad. Men dramatiska hndelser saknas inte i det stillastende. Kolerans hrjningar r vldsamma, hftiga brnder hotar att lgga halva staden i aska. Och revolutionsrrelserna ute i Europa nr ocks dit och framkallar upprorsungar som stller huvudstaden p nda och kommer de besuttna att frukta fr liv och egendom. P slutet trffar vi ocks personer frn Mina drmmars stad. P s vis knyts de bda stora romanserierna ihop till en svit med overtrffad lsning om Stockholm genom

VICTORIA LINDBLOM

2023-08-05

Fantastisk!

2020-11-18

En mycket bra historiebeskrivning av Sverige och framfrallt Stockholm under de riktigt fattiga och smutsiga tiden kring 1820-1860. Helge Skog r perfekt som upplsare. Kolera, smuts, dd och fattigdom skildrat ur den enskilda mnniskan. Tiderna gr framt trots allt om man jmfr med tiden fr vvarnas barn. Hela stad serien r ett mste att lsa. Fantastisk lsupplevelse och mycket lrorikt.

Kerstin

2018-08-17

P ett stt lskar jag den hr trilogin, s mycket historisk kunskap och levnadsden att leva sig in i. Men det blir lite fr mycket, fr mnga mnniskor, fr mycket fakta som ska redovisas, fr mnga fenomen som ska redovisas. nd r det ju gripande, och jag r glad att jag gnat tid t bckerna, nsta sommar blir det (om)lsning av Stad-serien!

Solveig Andersson

2018-01-05

talbok storytel, Helge Skoog lser
Den avslutande delen p Fogelstrms bermda barnserie. Lika exemplariskt superb som de tidigare. Han kunde skriva allt han, Fogelstrm. En lisa fr sjlen har det varit att ter vandra in i hans vrld, de utomordentliga sprket. Dessutom en ren njutning att f lyssna till Helge S- som kan konsten med sin berttarteknik, att f den som lyssnar att riktigt njuta. Fem stjrnor. Ls den!

Marita Ryen

2015-07-09

Bok nr 3 i Romanerna om Stockholm. Tidsepok 1821-1860. Mycket intressant att lsa om hur de vanliga mnniskorna hade det. Blir lite lngdragen emellant drav bara betyg 3.

Karin Norlander

2012-07-01

Trkig!

Maria Johnson

2011-02-15

Den bsta i trilogin.

Maria Blomkvist

2009-11-19

Mycket bra berttarteknik som vver in historiska fakta och politiska klimat i en roman berttad ur vanliga mnniskors synvinkel. Genom de tre bcker som Fogelstrms "barn-serie" bestr av fr lsaren en historisk skildring som strcker sig ver hundra r. Dock binds historien samman genom karaktrerna som slktled efter slktled fds, lever och dr i vr svenska huvudstad.

Lennart Carlsson

2009-10-12

Funderar ver om jag r orttvis som "bara" stter en 3:a som betyg p denna bok. Det blir ju en del upprepningar av frfattare som skriver en hel bokserie i ett mne, i detta fall om mnniskor i Stockholm och d i synnerhet p stra sidan av Sdermalm, och som avser en lngre period. Men det r intressant att lsa ven denna bok som handlar om hur "vanliga" mnniskor hade det under tiden 1820 - 1860. Fogelstrm levandegr verkligen mnniskorna i sina bcker. Inget undantag fr denna bok.