Vit syren

Försommaridyllen spricker när en ung tjej hittas brutalt misshandlad i Lunds stadspark. Gärningspersonens tillvägagångssätt verkar ha symbolisk betydelse och i offrets hand vilar en kvist av en sällsynt vit syren. Kommissarie Sara Vallén vid våldsroteln i Lund blir tilldelad fallet, men hennes utsikter att vara en del av lösningen försvinner snabbt när hennes son blir huvudmisstänkt. Trots att hon är berövad sina befogenheter känner hon sig tvungen att lösa fallet. Hon måste rädda Johannes. Hennes son skulle aldrig göra någonting sådant. Aldrig. I Vit syren sätter Cecilia Sahlström mänskligt förfall i kontrast till lärdomsstadens polerade yta. Boken är den första i en planerad serie om kom­missarie Sara Vallén och inspektör Rita Anker.CECILIA SAHLSTRÖM är kulturvetaren som blev polis. Hon har tjugo års erfarenhet från polisyrket och har arbetat som chef för familjevåldsroteln...

Ulla Englund

2022-12-15

Eva Mörnhed

2022-07-20

Helt ok deckare. Extra skoj att läsa miljöbeskrivningarna från Lund.

Therese

2022-01-19

Helt ok deckare, men känns ställvis inte trovärdig och det blir lite spretigt.

Helena Rasmusson

2020-04-21

Helt ok deckare! Trevliga miljöer & personporträtt. Bra story.

A H

2020-04-09

Rekommenderas

2018-12-21

Lockar inte till fortsatt läsning. Börjar ganska bra men förlorar sig sedan i tramsiga och märkliga relationsscener och kvasifilosofiska utläggningar.

Johanna Åberg

2018-10-25

En bra bok som är spännande från början till slut!!!

Ann Simonsson

2018-08-26

Lättlyssnad

Detta är en mycket spännande bok som är väldigt svår att släppa taget om. Att allt utspelar sig i Lund gör det hela än mer spännande eftersom jag varit där några gånger.
Miljön runt omkring allt det hemska som sker känns på något sätt som väldigt vackert, det är skir grönska, blommor och så denna vita syren. Men mordet är bestialiskt och man blir smått illamående av kontrasterna. Historien är rappt skriven och det går fort och enkelt att läsa. Jag tycker att detta är en helt lysande debut och jag ser med spänning fram mot fler böcker av författaren.

Betyg 4,5 av 5

Åsa Carlsson

2017-07-04

Det här var en spännande thriller som väckte tankar, dessutom är boken oerhört lättläst genom ett bra driv i handlingen och korta kapitel. Fullständig recension finns att läsa på min bokblogg: http://ibokhyllan.blogspot.se/2017/07/vit-syren-av-cecilia-sahlstrom.html

Spännande, läskig och stark!