Vit sorg

Gissy, Peter

| 1905

Vit sorg utspelars sig till stora delar i Göteborgsmiljö där huvud-personen, Kent Mortland, får möjlighet att klara ut vad man trodde var en rad självmord. Mordmisstankarna har koppling till en nynazistisk grupp. Utredningen blir både dramatisk och svår. När Mortlands dotter blir indragen i utredningen blir det mycket farligt.Peter Gissy har ett journalistiskt förflutet men är sedan många årförfattare påheltid. De fyra böckerna om Kent Mortland, Vit sorg är nummer två, var ursprungligen tänkt att omfatta fyra böcker. Men den framgång böckerna rönt har gjort att det i sommar kommer yterligare en bok.Ted Ström är mannen med många strängar på sin lyra, sångare, musiker och komponist han har skrivit musiken till alla Lars Molins framgångsrika TV-produktioner och nu även inläsare. Hans musikalitet ger framställningen ytterligare en dimension av stämningsfullhet.

2021-06-02

Inget som sticker ut. Lättlyssnat.

Pia Stendahl

2010-06-11

Visst är boken spännande stundtals men... Ja, men vadå? Jag vet inte riktigt vad jag känner inför Vit sorg när jag läst färdigt den. Den är inte dålig men inte heller bra. Historien känns spretig och rörig även om Gissy till sist flätar samman trådarna.

Jag får inte riktig kläm på huvudpersonen Mortland vilket givetvis kan bero på att jag inte läst första boken i serien. Ett problem är att jag inte känner någonting inför Mortland. Jag varken gillar eller ogillar honom och då blir boken rätt ointressant.

Språket flyter bra och det känns rent och smidigt vilket förhöjer läsningen. I detta avseende håller Gissy samma kvalité som jag tycker han gör i Diagnos-böckerna.

Läs gärna fler ljudbokrecensioner på www.bokbrus.se.
/Pia