Vit sorg

Gissy, Peter

| 1997

Lönnmördaren skyr inga medel. Det är höst. Nynazister demonstrerar på Gustav Adolfs torg i Göteborg. Ett rått mord leder Kent Mortland och dottern in i jakten på en lönnmördare som inte skyr några medel för att nå sitt mål. Samtidigt tycker sig kriminalinspektör Elof Jönsson finna ett samband mellan en serie självmord. Peter Gissys böcker om deckarhjälten Kent Mortland har väckt stor uppmärksamhet. De kännetecknas av hög spänning, högt tempo och överraskande vändningar i handlingen. Peter Gissy är journalist och verksam i Göteborg. Mer information finns på www.mortland.nu "Laddad och välskriven thriller. Mötet med nynazisterna på deras hemmaplan har en kuslig verklighetskänsla. Man jagar igenom sidorna med stigande spänning. En sträckläsarbok. Mera KentMortland!", Jan Österström, Canal+ "Det har frågats i dagspressen om vem som skulle kunna ta upp Mankells mantel när sviten...

2021-06-02

Inget som sticker ut. Lättlyssnat.

Pia Stendahl

2010-06-11

Visst är boken spännande stundtals men... Ja, men vadå? Jag vet inte riktigt vad jag känner inför Vit sorg när jag läst färdigt den. Den är inte dålig men inte heller bra. Historien känns spretig och rörig även om Gissy till sist flätar samman trådarna.

Jag får inte riktig kläm på huvudpersonen Mortland vilket givetvis kan bero på att jag inte läst första boken i serien. Ett problem är att jag inte känner någonting inför Mortland. Jag varken gillar eller ogillar honom och då blir boken rätt ointressant.

Språket flyter bra och det känns rent och smidigt vilket förhöjer läsningen. I detta avseende håller Gissy samma kvalité som jag tycker han gör i Diagnos-böckerna.

Läs gärna fler ljudbokrecensioner på www.bokbrus.se.
/Pia