Vit som marmor : ett romerskt mysterium

Burman, Carina

| 2006

Nu är bästsäljarförfattarinnan och amatördetektiven Euthanasia Bondeson i Rom, lika rättfram och frågvis som i Babylons gator. Året är 1852. Latin, arkeologi och italiensk mat är hennes senaste passioner, och bland svenska konstnärer och kosmopolitiska arkeologer visar hon sig i lika skiftande skepnader som förr.  Om Londonäventyret ställde henne inför frågor om fattigdom, fördomar och lastbarhet ger den eviga staden anledning att fundera över skönheten, konsten och döden. Här möter hon det förflutna, både antiken och sina egna ungdomsår. Och gamla gudar träder in i handlingen ? skaldeguden själv, den bleke och sköne, den alltid lika skarpskjutande Amor och så förstås Döden. Allt är upplagt för en ny, lärd, intelligent och spännande deckare med Euthanasia Bondeson.Huvudbok i Böckernas KlubbOm Babylons gator"...Carina Burmans romaner är också fyllda av humor och...

2019-11-06

Pendlar mellan en 2:a och en 3:a. Det här är den andra bok med författarinnan och amatördetektiven, Euthanasia Bondeson och hennes sällskapsflicka Agnes. Den här gången på plats i rom där hon kommer över lik efter lik. Jag tycker om Euthanasia och även alla de andra karaktärerna och jag tycker om platserna som målas upp i boken och även replikerna som oftast är slagfärdiga. Dessutom är den välskriven och har vissa humoristiska och småspännande delar. Jag tycker dock att deckarintrigen är svag och boken som helhet upplever jag som vansinnigt rörig.
Jag lyssnade på ljudboken med den alltid lika professionella Irene Lindh som uppläsare. Ändå hängde jag inte med hela tiden i boken.
Jag vill nog ändå trots viss del negativ kritik, läsa del tre någon gång i framtiden.
Slutbetyg på den här boken kan ändå inte bli annat än en stark 2:a!

Annika Sjöström

2017-01-29

irene Lindh läser alldeles underbart en bok som lite för ofta hänvisar till den tidigare boken om Euthanasia. Trivsamt tidsfördriv.

Kerstin Johansson

2016-08-04

Lite rörig

Solveig Andersson

2016-04-25

En superbt skriven kriminalhistoria med alla de rätta elementen: mysfaktorn, de underbart beskrivna platserna, den historiska aspekten. Det var länge sedan jag läste en sådan bra deckare. Fem solar.

Anna Jensen

2015-08-16

Åh vad jag älskar den här serien! Finns nästan ingaord för att beskriva den utöver att det är en otroligt hög mysfaktor samt spänning i lite lagom dos. Läs den!

Nils Thor

2010-05-27

Lite kul var den allt, med huvudpersonens latinstudier. Men som deckare var den
ganska tråkig.

Annicka Lindqvist