Vit krypta

Thriller om dolda sekter, frihetsberövande och manipulation Alex och Dani är enäggstvillingar och oskiljaktiga sedan deras föräldrar övergivit dem. En midsommarnatt när de är 22 år försvinner Dani spårlöst. Man letar efter henne i flera månader utan att finna minsta ledtråd.Omgivningen försöker få Alex att glömma det hemska som har inträffat, men hon får ett nervöst sammanbrott och ligger katatonisk på psyket i en hel månad. När hon skrivs ut har hon bara en enda tanke i huvudet: Att hitta Dani.För att försörja sig medan hon letar efter systern tar Alex anställning på den mytomspunna dejtingfirman Ash & Coal. Det är där hon träffar den framgångsrika och attraktiva psykologen Carl Asher. Snart börjar märkliga saker att hända. Varför känner hon Danis närvaro i ett speciellt rum på firman? Vem är det som lämnar mystiska meddelanden i hennes lägenhet?Alex misstänker att en ockult sekt...

En lättläst och driven bok om när saker och/eller personer inte är vad de ser ut att vara. Mariette Lindstein skriver initierat i ämnet och visar att sekteristsk ondska och galenskap kan finnas närmre än vi tror.

En egendomlig blandning av såpopera, sex och sektgalningar kryddad med lite sadism. Kanske ett recept som säljer, men nån bra bok är det inte.

Vit krypta är den första boken i en planerad serie som heter Pilgrimfalkens väktare. Del två heter Sprickor i jorden och kommer ut i april 2019.

Tidigare har Mariette Lindstein kommit ut med en trilogi böcker i serien ViaTerra. Böckerna i den serien heter Sekten på Dimön, Sekten som återuppstod, och Sektens barn.

Jag har läst den första boken i serien ViaTerra, Sekten på Dimön. Jag tyckte att den var mycket bra, och länken går till min recension av boken. Dom två följande böckerna har jag tänkt att läsa, men det har bara inte blivit av.

Men nu har jag istället i alla fall läst den första boken i författarens nya serie. Och jag tyckte att den också var mycket bra.

Vit krypta var lättläst, välskriven, spännande, otäck, och oförutsägbar. Och jag kan verkligen varmt rekommendera boken. Ser fram emot kommande böcker i serien.

Anette Holgersson

2018-10-25

Är olikt från de tidigare böckerna men helt otroligt bra och spännande

Mariette Lindsteins böcker om sekter fängslar! Mekanismen bakom hur en sektledare kan manipulera är så förödande, och den som inte läst hennes böcker om Dimön borde verkligen läsa dem också. Att hamna i en sekt är något som faktiskt skulle kunna hända nästan vem som helst, eftersom "inträdet" i sekten oftast sker så subtilt att man inte märker det förrän det är försent. Liksom hennes serie om Dimön är också denna så viktig.

2018-06-06

Jag har väldigt länge velat läsa något av Mariette Lindstein och har faktiskt de två första delarna i hennes Via Terra-serie olästa i hyllan. Vit krypta hör inte till den serien utan den är fristående alternativt första delen i en ny serie. Är inte helt säker på vilket. I alla fall. När författaren hörde av sig och undrade om jag ville ha hennes bok så tackade jag naturligtvis ja. Sedan kunde jag inte hålla mig speciellt länge utan slukade den så fort tillfälle gavs. Läs mer på min blogg

2018-04-11

Enäggstvillingarna Dani och Alex är oskiljaktiga sedan föräldrarna övergivit dem. Men en midsommarnatt försvinner Dani spårlöst. Man letar efter henne i flera månader utan minsta spår. Omgivningen försöker få Alex att glömma och gå vidare, istället får hon ett nervöst sammanbrott.
🐴
Jag har tidigare läst de tre böckerna om Sekten på Dimön som författaren skrivit. Jag gillade de mycket. I Vit krypta blir det genast skarpt läge när Dani förs bort och sedan är spårlöst borta. I boken ägnas vartannat kapitel åt de båda systrarna, vilket gör att intresset hela tiden hålls uppe för båda. Men jag kan inte låta bli att störa mig lite på Alex personlighet, Alex är både naiv och godtrogen och låter vilt främmande människor ta stor del i hennes liv väldigt fort. Danis del är mer intressant för mig att läsa om och hade gärna fått broderats ut mer. Det är roligt att författaren låter sin stora kunskap och erfarenhet om sekter komma med i böcker. Det gör att allt känns äkta och på riktigt. Vit krypta är en medryckande och snabbläst thriller om sekter och den starka kärleken mellan två systrar.

Spännande, stark och välskriven!

Åsa Carlsson

2018-04-11

Rätt okej och tankeväckande roman om manipulerande sekter, men alldeles för otäck och alldeles för mycket råhet. Tyckte bättre om författarens ViaTerra-trilogi. Recension bokblogg: http://ibokhyllan.blogspot.se/2018/04/vit-krypta-av-mariette-lindstein.html

Evasbokhylla

2018-04-06

En riktigt spännande bok som också gav mig rysningar och funderingar när jag läste den.