Vissla i mörker

HEALEY, EMMA

En lika gripande som spännande roman om en mors kamp för att nå fram till sin deprimerade dotter, av författaren till den kritikerrosade ?Elizabeth är försvunnen?.Under en resa med sin mor Jen, försvinner femtonåriga Lana spårlöst. Några dagar senare hittas hon på landsbygden, nerkyld med sår över kroppen och blöta kläder. Hon hävdar att hon inte minns vad som hänt henne, men Jen misstänker att hennes dotter döljer något. Hur mycket de än frågar så vägrar Lana att prata, och polisen anser att fallet är avslutat. Lana blir alltmer sluten, vägrar gå till skolan och insisterar på att sova med tänd lampa. Jen kan inte släppa sin jakt på sanningen, så hon ger sig ut för att försöka gå i dotterns fotspår ? en resa som förändrar hennes liv.

Spännande, gripande & mörk!

Den lät väldigt spännande, men jag blev inte klok på boken. Väntade hela tiden på att något skulle hända, som aldrig hände. Blev ganska besviken.

2019-09-05

Betyg: 3,5 av 5.

Boken Vissla i mörker är den andra boken som jag läser av Emma Healey. Jag har tidigare läst boken Elizabeth är försvunnen. Jag tyckte mycket om den boken, och jag tyckte även om den här, dock kanske inte riktigt lika mycket. Böckerna är helt fristående från varandra.

Vissla i mörker är en lite annorlunda roman. Så här står det om boken på förlagets hemsida: ”En lika gripande som spännande roman om en mors kamp för att nå fram till sin deprimerade dotter”, och det tycker jag beskriver boken bra.

2019-09-02

Under en resa med sin mamma försvinner femtonåriga Lana spårlöst. Lana är som många tonåringar är, lite svår att få kontakt med och hon har under en period varit deprimerad. Fyra dagar senare hittas hon vid liv, men nedkyld och med sår över hela kroppen. Vad har egentligen hänt?

Det här är en bok med ganska mörk handling. Bokens stora behållning är just det hur nära man kommer Lana och hennes mamma Jen i mammans kamp att få reda på vad som egentligen hände hennes dotter. Det är en komplex familjerelation vi får möta och bitvis är boken lite rörig. Kapitlen är korta vilket jag tycker är bra. Författaren lyckas fånga karaktärerna bra och beskriver dem väldigt levande.

Det är en bra bok trots sin mörka handling. Spännande och gripande.

Ingen bok är för alla och Vissla i mörker var inte riktigt min kopp av te eller så var förväntningarna lite väl höga kanske, den är inte direkt dålig men ingen wow-läsning heller. Den var väldigt spännande i början och i slutet samt några ljuspunkter där emellan men resten av boken fann jag tyvärr ganska enformig, rörig och lite långdragen. Det är ett väldigt komplext familjedrama och den största behållningen jag fick utav boken var dess intimitet, man får näst intill krypa under huden på Lana och hennes mamma Jen.

I boken så får man följa femtonåriga Lana som under en resa på landsbygden tillsammans med sin mamma plötsligt försvinner spårlöst och hittas fyra dagar senare, nedkyld och med kroppen full av sår utan något som helst minne av vad som hänt. Det är en ganska mörk handling, dels Lanas depression och sen Jens rädsla för såväl sin dotter som person som för dotterns välmående. Det är gräl, paranoia och en klaustrofobisk mystik som hela tiden rör sig i utkanterna av handlingen.