Visselblsaren

Grisham, John

Man frvntar sig att domare ska vara moralens vktare, att de ska arbeta fr rttvisa och demokrati. Man frvntar sig att en domare ska vara lagbokens frlngda arm och alltid stta rttvisa i frmsta rummet. Vad hnder nr en domare brjar anvnda lagen fr sitt eget syfte, nr en domare visar sig vara mutbar?Advokaten Lacy Stoltz arbetar fr en myndighet i Florida som undersker juridisk brottslighet. Hon r inte en polis, men hennes arbete bestr ofta i att underska nr misstag eller brott har begtts inom domstolssystemet. En dag fr Lacy ett mrkligt tips, ngon knner till att en av Floridas mest oantastliga domare tar emot mutor. Nr Lacy brjar grva i tipset visar det sig att det finns en utbredd organiserad brottslighet som rr allt frn casinoverksamhet till husbyggen till olaglig arbetskraft i denna idylliska solskensstat. Men hur kommer man t brotten nr allt kontrolleras...

Grisham har en hg lgstaniv i allt han ger ut och ven om denna bok inte tillhr de bttre han frfattat, s r den nd klart lsvrd. Stark 3:a!

janne lindh

2020-11-26

John Grisham r ofta en underhllande och proffsig frfattare, men den hr boken r ganska trist och rutinmssigt skriven.

2017-12-07

Frsta Grisham jag lser, konstigt nog, d han r en vldigt produktiv frfattare. Och givetvis har jag sett en del av filmerna. Jag hade nog hgre frhoppningar och drfr blir betyget en trea. Men visst, den r vlskriven med bra dialog och en snyggt upplagd visselblsarstory.