Viskskrik

I Viskskrik fångar författaren med ett stort mod och en unik språkkänsla utsattheten hos en flicka och ung kvinna som kräver upprättelse i sin längtan efter trygghet och kärlek.Alice vet att hon är dödens om hon rör pappas grogglas och när hon en dag lånar dem i smyg, för att dricka Coca-cola tillsammans med Pernilla i portuppgången, krossas två av glasen.Skulden blir svår att bära - även om den inte är hennes - och straffet leder till ödesdigra konsekvenser.Genom romanen Viskskrik - som utmärker sig litterärt på flera plan - kvalificerar sig Kristina Emanuelsson till en av vår tids mest lovande författardebutanter!

"Viskskrik" är en bok som både har gjort mig ledsen och glad. Jag kan se komiska inslag, samtidigt som den är väldigt tragisk. En bok där jag hela tiden ville veta vad som skulle hända på nästa sida, och i nästa kapitel. Den är skickligt skriven i dåtid och nutid. Jag undrar hur Alice har det nu efter bokens slut. Ibland när jag läser en bok så tänker jag att jag skulle vilja se den som en pjäs, "Viskskrik" är en sådan bok. En fantastisk debutbok!

2017-04-06

Alice lånar sin pappas grogglas i smyg och dricker Coca-Cola i dem med Pernilla, när två av glasen krossas. Hon känner stor skuld i det fast den inte är hennes och straffet leder till ödesdigra konsekvenser.
Det är en mycket stark och gripande debutroman! Språket är rakt på och har en egen ton. Handlingen berör och jag lider med Alice som inte har det lätt med sina föräldrar. Hon tvingas vara vuxen och stark tidigt. Texten flyter så fint, fast den växlar mellan då- och nutid är den lätt att följa. En välskriven bok som ger mersmak!

Eva Karlsson

2017-02-13

Unik. Vackert. Eget språk. Nästan som poesi som bäddar in handlingen där vi får följa Alice. Rekommenderas.

Lotta Mattsson

2017-02-12

En bok som berör!

Monica Stenström

2017-02-08

En fängslande berättelse med vackert och målande språk. Upplevelserna och känslorna som flickan Alice erfar fastnar i hjärtat. Vill plocka upp henne i famnen och hålla om henne. En viktig bok som bör lyftas!

Fantastisk och stark, med sprakande språk!