Viskningar och lögner

Fielding, Joy

| 2003

2023-12-20

Omläsning💖
Terry Painter, 40, är en ensamstående sjuksköterska som arbetar på ett vård och omsorgsboende i Delray, Florida. Trots att hon har dåliga erfarenheter med tidigare hyresgäster, har hon åter låtit annonsera om en inneboende till den pittoreska lilla stugan som finns på hennes tomt. Den tidigare hyresgästen Erica som verkade så skötsam försvann bara en dag. Hon är fortfarande skyldig Terry hyra. Nu gör Alison entré i Terrys liv, en vacker ung kvinna som med sin sprudlande energi väcker upp Terry från sin tidigare ganska så gråa och trista vardag. Alison flyttar in i stugan på Terrys tomt och snart blir de riktigt nära vänner. Men är Alison verkligen den hon utger sig för att vara? En dag anländer Alisons bror Vince och snart börjar obehaget växa inom Terry. Vince kommer med sexuella anspelningar och är väldigt närgången och frågvis, och Terry känner sig alltmer illa till mods. Alisons väninna Denise och hennes pojkvän K.C. är också närgångna gentemot Terry. En man börjar trakassera Terry via telefonen. Han kommer med märkliga påståenden om hennes försvunna hyresgäst Erica och snart börjar Terry känna sig förföljd. Vem är Alison? Vad vill hon Terry? Och på vilket sätt är Vince, Denise och K.C. inblandad i det hela?
Jag har inte läst något av Joy Fielding på många år, men en gång så älskade jag hennes böcker. Det var den här samt "Bilden av en främling" som jag hade bäst minnen av. Med det sagt så mindes jag väldigt lite av den här boken bortsett från att den tog en viss vändning på slutet.
Och vilken vändning därtill, vilken tvist! När det är dryga femtio sidor kvar av berättelsen visar det sig att allt jag trott mig säker på, enbart varit en illusion. Det är sällan som jag blivit så förvånad av den oförutsägbara vändning en bok tagit som med den här boken. Vad som fram till sidan 250 var en ganska typisk amerikansk thriller för mig, blev till något mycket större och fascinerande de resterande sidorna!
Spännande, välskriven och väldigt oförutsägbar. Den här kan jag varmt rekommendera!
Toppbetyg!

Emma Hortlund

2015-12-06

Om det inte var för titeln på den här boken, att omslaget på mitt ex föreställer en flytande kropp, att den är kategoriserad som spänning och för att författaren då och då hintar om att något kanske inte riktigt är som det ska i stil med "jag var naiv", "hon var inte den hon utgav sig för att vara" osv, så skulle jag långt in i läsningen tro att den är en vanlig roman åt chick lit hållet. Visserligen har huvudpersonen Terry en man som smyger omkring utanför huset och som ibland ringer henne med hälsningar från den förra hyresgästen till stugan Terry har på tomten, men bortsett från det så är det egentligen ingenting märkligt som händer. Ändå finns det ett inslag av spänning i handlingen, kanske mest på grund av Terrys misstänksamhet. Det är först på sida 278 som något verkligen händer, men sen tar det fart, och inte alls i den riktning jag hade föreställt mig.

Izabela Horn

2012-02-28

Viskningar och lögner håller en på halster från början till slut, en oförutsägbar thiller med en överraskande slut.

Helena Eriksson

2011-02-21

Jag gillade den här boken väldigt mycket. Det är en mysig berättelse där man hela tiden, redan från första sidan, anar att något ligger och lurar under ytan. Man lyckas bara inte sätta fingret på vad... Upplösningen var mycket överraskande och det gillar jag.

2010-07-25

Fielding = bra!