Viskleken

Dahl, Arne

| 2011

Utsedd till Årets bästa svenska deckare 2011 av Svenska Deckarakademin! Äntligen är Arne Dahl tillbaka med en ny, storslagen kriminalroman.Öppnare gränser har förändrat Europas brottslighet. Därför startas Opcop, en ny och än så länge hemlig operativ enhet inom Europol. Flera svenskar, med den rutinerade kriminalaren Paul Hjelm i spetsen, ingår i den nya gruppen. Med säte i Haag och med kontakter i Europas alla hörn ska man bekämpa internationell brottslighet. Men trots att all information rörande Opcop är konfidentiell, verkar någon ha läckt: ett lik, arrangerat i en bisarr ställning, påträffas utanför London, och i kroppen finns ett meddelande riktat till gruppen. En möbelföretagare i Nacka gör affärer med den italienska maffian,...

2017-01-16

Arne Dahl är en av våra främsta deckarförfattare. Den här boken är riktigt bra. Det är spännande och roligt. Jag skrattar högt för mig själv ibland. Bra karaktärer och ett härligt driv i berättandet. Svag 4:a

Charlotta CG

2016-03-31

Gillar A-gruppen på TV och tänkte läsa hur det fortsätter i Europa. Eftersom jag jobbat i flera europeiska länder så älskar jag att läsa om europeiska samarbeten och uppskattar teorier om hur världens kriminella jobbar idag och varför det är lätt för dem att göra det, ibland med regeringars goda minne. Det känns trovärdigt helt enkelt och den biten gillar jag. Samtidigt tycker jag språket här ibland är lite grabbigt banalt och det gör mig besviken. Det är också lite underligt hur saker bara löser sig hux flux genom kontakter som bara råkar bli rätt...men som sagt, jag gillar tänket kring europeisk kriminalitet av idag.

Victoria Antonsson

2014-01-29

Kanske inte riktigt lika bra som förut men Arne Dahl är fortfarande, enligt mitt tycke, den bästa svenska deckarförattaren. Spännande, bra skriven och inte lika många klichéer som i de flesta andra deckare.

Stefan Teppas

2013-04-17

En 4,2 från mig såg just att jag inte betygsatt den i mitt excel-program

Oskar Henriksson

2012-04-19

Arne Dahl har med "Viskleken" skruvat upp tempot ett eller ett par snäpp jämfört med hans tidigare kriminalromaner om A-gruppen. Vissa av personerna från hans tidigare böcker finns med men också en hel del nya personer, och dessa personer kommer från vitt skilda delar av Europa då boken handlar om en topphemlig nybildad europeisk polisenhet. Denna nybildade polisenhet liksom glider ovanpå alla andra myndigheter i Europa och gör lite som den vill och dess medlemmar har mer karaktären av James Bond än av vanliga poliser. Och det fall de löser i boken är också som taget ur en Bondfilm, här talar vi om maffian, miljöförstöring, pedofiler, ekonomisk brottslighet, konspirationer, 9/11, ja you name it och det finns med i boken. Geografiskt spänner den från Nordkorea till USA och bokens huvudpersoner reser kors och tvärs över jordklotet. Och det är inte en eller ett par mord som gruppen ska reda ut, nej här mördas det hej vilt. Det är alltså så långt ifrån en lågmäld traditionell svensk deckare man kan komma.

Så är boken bra då? Jo, det är den. Jag har alltid tyckt att Arne Dahl har varit en av Sveriges absolut bästa kriminalförfattare och även den här roman håller hög klass. Dock är jag inte så förtjust i att han drivit upp tempot jämfört med de tidigare böckerna, det känns lite desperat på något sätt. Lite som att han inte haft självförtroende nog att inse att hans böcker är bra som de är. För nu blir handlingen bitvis komiskt uppdriven, på ena sidan kämpar de mot Italienska maffian för att sedan på nästa sida blanda in Obama och däremellan hinner ett gäng personer dö lite här och där på jordklotet, det blir liksom för stort på något sätt. Det blir inte trovärdigt.

Men det är trots detta en mycket bra bok och en riktig sidvändare! Rekommenderas!

Karin Lundberg

2012-04-15

Arne Dahl levererar som vanligt!

Cecilia Grip

2012-02-25

Första halvan av boken kändes seg och tråkig men sen kunde jag inte slita mig! Ruskigt spännande!

Leif Rasmussen

2012-01-18

Inte lika bra som tidigare böcker

Lena L

2011-09-07

Rörig, för många karaktärer att ta till sig. Besviken!

Pia Stendahl

2011-08-18

Jag har inte läst så många Arne Dahl böcker tidigare men de jag har läst handlar alla om A-gruppen. Tyvärr läste jag Dödsmässa, Mörkertal och Efterskall innan jag startade Bokbrus så inga recensioner finns.

Viskleken är en spännande och lite bisarrt bok. Den har en invecklad men skickligt sammansatt intrig. Boken behandlar aktuella ämnen som globaliseringen och så även internationell kriminalitet.

Tempot i boken är relativt hög och trådarna är många. Kanske lite för många men boken är ändå en bladvändare. Jag vill verkligen veta hur alla trådar hänger i hop.

På ett sätt är det lite synd att Arne Dahl inte lämnat A-gruppen helt bakom sig. Det hade varit skoj att lära känna lite nya människor. Samtidigt kan författaren koncentrera sig mer på att presentera gruppen Opcop än individerna vilket inte är helt fel.

Jag gillar Dahls sätt att skriva och hans rika språk. Jag tycker också om att han inte dumförklarar sina läsare vilket jag tycker förekommer i en del andra svenska kriminalare. Dessutom är omslaget till boken riktigt snyggt.

Samantaget är Viskleken en läsvärd bok och jag undrar var Arne Dahl ska ta sitt Opcop-gäng på för äventyr nästa gång.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Jan Banan

2011-08-16

Arne vill köra något nytt, rätt i tiden och aktuellt. Problemet är dock att han egentligen gör samma sak som han han alltid har gjort fast större och med nya huvudpersoner.

Arnes styrka som författare ligger i sitt sätt att måla sina karaktärer och det smått ironiska sätt han för oss uttrycker deras manér och karaktärsdrag. Han är inte riktigt lika bra historieberättare och i "Viskleken har han tagit sig vatten över huvudet.

Han hade lika gärna kunnat behålla A-gruppen intakt och låtit dom jobba i större skala istället för att låta oss läsare samla kraft och motivation för att orka sätta oss in i alla nya utländska poliser som ingår i den nya gruppen och deras karaktärsdrag.

Jag kommer heller aldrig riktigt in i berättelsen som känns lite "Tom Clansy-rörig".

Det blir ett stort NJAA av alltihop från min sida, men jag kommer ända att kasta mig över nästa del och sluka den med hull och hår.

Josefine Ejebjörk

2011-08-13

För spretig historia med för många karaktärer så det känns aldrig som man lär känna dem.

Nja jag gillade inte alls denna bok något vidare. Men jag hoppas att ni andra gillar den mer.=(

Mikael Svensson

2011-08-08

Underbart att han är igång igen, den gode Dahl/Arnald, och att flera av de gamla karaktärerna finns kvar. En riktigt modern kriminalroman - och som så ofta med den kittlande kopplingen till den Grekiska mytologin. Mycket bra!

Eyez Only

2011-08-02

Tyvärr, den här blev jag inte fångad av. Den var långtråkig, och det kändes aldrig som om jag kom in i den. Hade kanske varit bättre om jag läst de tidigare böckerna i serien först, så man hade lärt känna personerna bättre innan.

2011-07-29

Helst hade jag velat vänta med att läsa denna tills efter jag har läst hela serien om A-gruppen (har bara läst två), men eftersom den blev demokratiskt framröstad i bokcirkeln och jag ändå hade den hemma, så fick det bli så här. Det var en del som avslöjades om personerna från A-gruppen, som jag inte hunnit till än, men det gick bra ändå. Jag tyckte boken var väldigt svår att komma in i, mest på grund av alla människor man var tvungen att lära känna direkt. Och alla olika trådar som dök upp ganska snabbt. Jag tycker inte Viskleken är i samma klass som de två om A-gruppen som jag har läst. Det var inte samma rappa språk och den cyniska humorn saknade jag jättemycket. Första halvan tänkte jag mest att jag bara skulle ta mig igenom den, men andra hälften blev mycket bättre. Där satte det mer fart och trådarna började nystas upp, i stället för att bara bli fler. Jag gillade verkligen historien och den skrämde mig ordentligt. Är det verkligen meningen att det ska bli så här, eller är det redan så? Boktipsets estimerade betyg var 4.6, jag ger den en trea.

Camilla Eriksson

2011-06-30

Del 1 i en serie deckare om en nybildad grupp som heter Europol denna deckare utspelas i Riga, London,USA, Stockholm, Italien. Boken är bra men för många huvudpersoner i boken och väldiga hopp i olika länder, dock inget bok jag skulle rekommendera på grund av detta , men gillar man spänning är boken bra.

eva lundgren

2011-06-20

Jag tyckte inte den höll samma höga klass som de tidigare böckerna, jag saknade jargongen mellan de gamla huvudpersonerna, de språkliga piruetterna och de gemensamma tankarna. Men även en halvdan Arne Dahl är ju väldigt mycket bättre än de andra tusen deckarna som publiceras i Sverige varje år...

Lars Sederlin

2011-06-14

Mycket mycket bra. Flyt i texten och påläst engagerad författare . Maffia och storfinansen är samma kålsupare ibland?

Ola Janåker

2011-06-14

Klart läsvärd om de glada(faktiskt) gamängerna i gamla A-gruppen som nu löser internationell brottslighet med europeiska poliskollegor. Många vändningar och stickspår som jag nog ändå tycker reds ut ganska väl. Perfekt sommarläsning.

Kenneth Olausson

2011-06-12

Jan Arnald tar av sig den svårmodige litteratörens basker och blir åter Arne Dahl. Så skriver han Viskleken. Och den blir bra. Samma grepp som i serien om A-gruppen, vissa av personerna är också desamma, men perspektivet är nu den internationella brottsligheten. Mycket känns igen sedan tidigare - det litterära anslaget, den intelligenta storyn, det komplicerade romanbygget och förmågan att, mot alla odds måste jag säga, hålla ihop romanen från sidan 1 till sidan 504. Tre böcker till lär han planera. Jag ser faktiskt fram mot dem redan nu.

Eva Bommelin

2011-06-04

Härligt att ha fått tillbka gänget i A-Gruppen igen. Alla är inte med och det har kommit med andra i gruppen och de är hemliga i Europa. Jag tycker att Arne Dahl har lyckats at hitt i Europa och med världens globalisering och brott. Det kommer flera böcker i denna nya serie och det ser jag fram emot.

Tove Skarstedt

2011-05-20

Arne är tillbaka i högform! Precis lika underhållande och infallsrik som jag önskade! Jag blir glad av att läsa dessa böcker även om brotten är hemska och ibandd lite väl uttänkta. Det gör inget! Detta är högklassig sträckläsning!