Viskaren

Fossum, Karin

Kommissarie Konrad Sejer sitter i polisens frhrsrum med en kvinna. Ett fruktansvrt brott har begtts. Sejer sker sanningen och frsker frm kvinnan att bertta sin historia.Ragna Riegel tar ingen plats, hon r liten och tunn, viskar till och med fram orden efter en misslyckad stmbandsoperation. Ragna arbetar p Europris, dr vanliga mnniskor kper vanliga, mrka dunjackor till lgpris. Efter frldrarnas dd bor hon ensam i barndomshemmet, sin son har hon inte mycket kontakt med, han har flyttat till Berlin och skickar bara enstaka jul och fdelsedagskort.Hennes liv fljer fasta rutiner, det r s hon vill ha det. Hon sitter p samma ste i bussen varje dag, handlar i samma nrkp. Hon har ordning p livet. Tills den dag d hon fr ett hotbrev. Ngon vill dda henne. Rutinerna frvandlas till skrck och frvirring, Ragna mste frsvara sig. Till varje pris."Karin Fossums...

Henrik Johansson

2020-06-27

Lite annorlunda. Ett lngt samtal dr saken nystas upp. Stundtals lite lngsam men nd bra.

janne lindh

2018-09-26

Karin Fossum r en av Nordens bsta frfattare. Med den hr boken bevisar hon det igen...

2018-07-25

Betyg: 3,5 av 5.

Jag har lst ngra bcker tidigare av Karin Fossum. Ngra som jag har tyckt varit riktigt bra, och en som jag tyckte var fantastiskt bra, och det var boken Helveteselden. Lnken gr till min recension av den boken, och i det inlgget finns ven ngra lnkar till andra bcker som jag har lst av frfattaren.

Den hr boken, Viskaren, tyckte jag tyvrr inte var riktigt lika bra. Den fngade mig absolut inte p samma stt ssom Helveteselden gjorde.

Lsvrd var det absolut, men inte s mycket mer n det. Rekommenderar hellre Helveteselden n den hr boken.

A H

2018-01-08

Lite svrt nr man lyssnar och upplsaren viskar men boken var bra och man vande sig.

2017-12-04

Mnga sidor som bara gnades eller ibland hoppades ver. Trkigt!

Jan Banan

2017-10-16

Tyvrr inte ngon av Fossums bsta. ven om den innehller sedvanlig dos av makabra inslag, s r den tmligen frutsgbar och till och med lite seg och bitvis lngtrkig. nnu mer tyvrr s slaktar Torsten Wahlund boken med en bedrvlig inlsning. Det borde delas ut Wahlund-medicin p platser dr boken sljs.

2017-09-24

Jag gillar Karin Fossum som blandar in psykologisk spnning i sina kriminaldeckare, jag tycker om Konrad Seijer och ven Ragna Riegel. Med det sagt s r detta nd inte Fossums bsta bok. Jag hade personligen velat att hon tagit bort alla de lnga samtal mellan Konrad Seijer och Ragna Riegel och p s stt kortat ner boken ngot. Jag tror faktiskt att den hade tjnat p det. Fr spnningen finns dr, men det blir lite fr segt och trkigt emellant fr att jag ska kunna ta till mig boken s som jag vill. Men vlskriven, absolut.
Bra upplsning av Torsten Wahlund, ven om jag hade lite svrt fr hans viskningar. Jag frstr orsaken till dem, men det var lite svrt att hra emellant.
Mitt slutbetyg blir, en 3:a!

Marianne Skoglund

2017-08-29

Den hr boken ska tydligen vara en av Fossums bsta men det tycker faktiskt inte jag. Bra personportrtt, javisst, men som spnningsroman r den mindre lyckad. Man fattar ganska snart vartt det barkar och sen r det frestande att skumma resten av boken som hnger p en rtt skr trd. Ingen Sejer-story av tidigt snitt alls.