Vishnus död

Suri, Manil

| 2001

''Då fru Asrani inte ville störa Vishnu för den händelse att han ännu inte var död, tassade hon på tå med tekitteln i handen ner till tredje trappsteget ovanför trappavsatsen som han bodde på.'' Vishnu är allt-i-allo i ett hyreshus i Bombay. Nu ligger han döende och grannarna, familjerna Pathak och Asrani, grälar om vem som ska betala ambulanstransporten. Alltefterhand som handlingen vindlar sig vidare uppför trapporna dras vi in i hyresgästernas olika livsdramer, och hyreshuset blir till en bild av ett Indien där religiösa föreställningar kolliderar med de vardagliga bestyren. Manil Suris debutroman är en underbart berättad skröna, som vibrerar av liv och är full av rikt tecknade, djupt mänskliga gestalter. Suri är född i Bombay och är professor...

2019-08-11

Egentligen är det här en väldigt bra bok. Den är välskriven och intressant, behandlar många djupa och svåra frågor och har en unik utgångspunkt. Runt den ensamme och nedgångne Vishnus död surrar övriga residenters liv vidare och ingen vill riktigt kännas vid något ansvar - för någon annan egentligen. Och kanske är det därför betyget inte blir högre för mig. Jag känner ett ganska starkt motstånd mot att läsa vidare om all orättvisa och olycka. Om alla osympatiska, småsinta och egoistiska människor. Även om jag kan se varför de är på det viset blir det nog bara för mycket. Det finns inte någon att riktigt tycka om, bara att känna med i de värsta stunder. Teoretiskt tycker jag dock som sagt att boken är mycket bra och därför får den en trea i betyg.

Stefan Wern

2017-03-03

En bra ansats, ett härligt livfullt språk och fint mejslade karaktärer. Men någonstans på vägen drunknar det i gudabilder och världar och sinnesstämningar som känns ganska långt ifrån min egen verklighet. Jag finner mig själv vandra iväg i tankarna och det är aldrig ett gott tecken, tyvärr.

Linda Dahlhöjd

2012-10-09

Åh vad jag tyckte om den här boken. Älskar myllret av människor, beskrivningarna av bokens karaktärer och känsla författaren lyckas förmedla. Utspelar sig i Indien.

Gun Petersson

2010-05-24

Vishnu ligger och dör på den trappavsats där han bor i ett hus i Bombay. Man får en bra inblick i det indiska vardagslivet genom familjerna som bor i trappen och i religionens betydelse. En familj, Jalal, är muslimsk och övriga är hinduer. Hinduiska gudar är med genom Vishnus upplevelser medan han dör. Den muslimske herr Jalal är inte religiös men söker en tro och får en religiös hinduisk uppenbarelse (eller inte?) när han sover en natt bredvid den döende Vishnu.
Intressant, humoristisk och lärorik.

Nils Thor

2010-05-23

Den var läsvärd och ganska rolig. Beskriver en helt annorlunda verklighet.