Visheten vaknar

Säfström, Elin

| 2017

"Världsklass!" Steven Ekholm, Dagens Nyheter Stockholm är fullproppat med tomtar, troll, vättar och älvor. De flesta människor ser dem inte tack vare Tilda. Det är nämligen hennes ansvar att rådare och människor hålls ifrån varandra. Det är svårt nog i vanliga fall, utan att trollen springer omkring på stan och beter sig som huliganer. Det visar sig att deras stora högtid, Vishetens dag, närmar sig och det går rykten om att den innefattar en förfärlig rit. Tilda måste se till att ingen skadas samtidigt som hon försöker få ordning på känslorna för Hakim och rädda sin vänskap med Imane. Ingenting blir lättare av att en attraktiv vittra behöver Tildas hjälp och att relationen till Natta börjar bli oväntat komplicerad. Elin Säfström debuterade 2016 med En väktares bekännelser, en humoristisk ungdomsroman som på ett nyskapande sätt blandar nordisk folktro med urban fantasy. Visheten...

Jennifer Johansson

2020-07-20

Tack Elin Säfström för recex av din bok!

Visheten vaknar är fortsättningen på En väktares bekännelser som handlar om tonåringen Tilda som tar hand om Stockholm från tomtar, troll och andra typer av väsen som förstör stämningen. I Visheten vaknar vankas en fest för trollen som kan förstöra hela jorden, och det är upp till Tilda och hennes mormor att rädda den - samtidigt som Tilda ska försöka hålla ihop sina kompisrelationer och reda ut vad hon egentligen känner för Hakim.

Det problem jag hade i En väktares bekännelser känner jag är kvar lite i Visheten vaknar, men det är bättre. Det jag tycker är svårt med den här boken är att det är för unga vuxna, men många scener känns väldigt för 9-12-åldern, t.ex. att en karaktär kallas "Största bästa jättetrollet", vilket blir lite komiskt och jag kan inte riktigt känna den seriösa stämningen när det namnet dyker upp.

Däremot tycker jag att Säfström lyckas balansera Tildas relationer och privatliv med hennes väktarjobb och jag gillar hur mycket Tilda utvecklas i boken. Jag tycker även om hur Säfström blandar in mycket humor även om temat många gånger är svårt och jobbigt. I den här boken gillade jag extremt mycket den biten som var om Lappland och deras överlevnadskamp, jag skrattade högt flera gånger. Speciellt när Tilda och hennes mamma sitter senare i boken och äntligen asflabbar tillsammans. Jag fick nästan en tår i ögat.

Det här är en perfekt fantasy för dig som precis kommit in i fantasygenren eller är lite yngre och vill testa på urban fantasy med mycket teman från "det verkliga livet"!

2017-09-30

När jag läste första delen i den här serien så hade jag ingen aning om att det skulle bli en serie, men då jag fick veta det så blev jag väldigt glad. När sedan lyckliga nya bokägare postade bilder på den nya delen så blev jag en liten, liten aning avundsjuk. Till min stora glädje så dök den faktiskt upp här lite senare, då signerad och med en fin liten hälsning. Min lycka var gjord. Nu när jag har satt mig för att skriva det här inlägget så inser jag att det kommer att bli svårt. Jag har nog inte riktigt orden för att beskriva det här, men jag gör ett försök. Läs mer på min blogg

Spännande, rolig och magisk!