Vips så blev det liv

Hansson, Bob

| 1905

innehåller 10 CD + 1 MP3 På ett plan till Indien sitter en ung och övergiven Bob Hansson med ett slitet pass med några uppätna sidor. Utan visum. Men med en ivrig tro på att allt kommer att lösa sig ändå. Tänk bara så många männi-skor som var tvungna att mötas och kopulera med varandra för att han skulle bli till! Alla dessa spermier och ägg genom tusentals år som har lett fram till just honom. Och i Indien väntar mycket riktigt hans öde. Hon heter Alak och är allt han kunnat önska sig. Ändå tvivlar han det borde finnas något mer, något större? Bobs resa är inte slut. Den har bara börjat. Han blir både förälskad, fängslad och tvingad till tantriskt sex innan han får åka hem igen. Och i Himalaya möter han till sist en man som kommer att förändra hans liv: gurun BabaBaba. Nästan tjugo år senare sitter Bob i ett litet hus i Småland med fru och barn och tänker tillbaka på sin tid i Indien och...

Jessica Stensson

2012-02-29

Bitvis tänkvärd men ibland heltokig. Musiken/sången vinner den inget på.

Lovisa Ekdahl

2011-12-18

Sjukt fantastisk, som alltid när det kommer till Bob!

Annione H

2011-08-24

Så härligt befriande att läsa denna bok. Skratt, lite klump i magen och sorg. Tyvärr gick det lite fort på slutet.

Peter Allanson

2011-04-13

Herregud vilken upplevelse! Vilken resa jag fick med Bob Hansson. Jag grät och skrattade av hans berättelse som verkligen berör på många sätt.
Rekomenderas varmt.

Julia L

2011-02-26

Gillar inte ljudböcker i allmänhet, men den här är den bästa ljudbok jag hört!

Sarah Marklund

2011-01-21

Drog öronen åt mig de första minutrarna, "Vad är detta?" men fastnade sedan. Härlig! Slutet lite abrupt dock.

Agneta Andersson

2010-12-16

Ingen bok för mig

Tarja Ahlgrén

2010-10-23

En bra komiker rör sig ofta nära svärtan, det som kanske gör ont på ett sätt man inte vill erkänna vare sig för sig själv eller utåt. Bob Hansson säger själv att hans bok är både sann och hittepå, och var gränserna går kan aldrig veta. Och så verkar det ju vara med hans egen person också. Vad är sant, vad är personligt? Mammans svek, ensamheten, misslyckade relationer,längtan efter barn? Helt oavsett så är resultatet rolig och nöjsam läsning, bästa sortens underhållningsprosa.

Kristina Simar

2010-10-19

Recension av Bob Hanssons Vips så blev det liv - eller en hyllning till blågrönalgen

Boken är utgiven på Ordfront förlag och innehåller 345 sidor.

Bob Hansson är född 1970 på en färja med destination Helsingborg, men växte upp på land. 1998 debuterade han med diktsamlingen Heja världen! Sedan dess har han skrivit bland annat romanen Gunnar (2007) och intervjuboken Kärlek, hur fan gör man? (2008) Vips så blev det liv är hans andra roman och åttonde bok.

Handling: Efter motgångar med det kvinnliga könet, sitter en ung och övergiven Bob Hansson på ett plan till Indien. Hans pass är slitet och några sidor är till och med uppätna. Han har heller inget visum, men tror att allt kommer att ordna sig ändå.
Han funderar på hur många människor som varit tvungna att mötas och kopulerat sig med varandra under tusentals år för att just han skulle bli till.

Efter mycket om och men kommer han äntligen till Indien och där blir han förälskad i den vackra kvinnan Alake. Han får genomgå hårda prövningar av hennes far och bröder för att bli godkänd som Alakas blivande make. Han lyckas med prövningarna och blir godkänd, men han tvivlar ändå och ger sig därifrån.
Bob fortsätter sin resa och i Himalaya möter han gurun Baba-Baba som kommer att förändra hans liv. Gurun lär honom en hel del saker som till exempel tantriskt sex, och andra saker, bara för att han ska lära känna sig själv.

Nästan tjugo år senare sitter Bob i ett litet hus i Småland med fru och barn och tänker tillbaka på sin tid i Indien och sin inre resa. Han tänker även på sin familj och generationerna före honom och slumpen att de alla möttes.

Detta är den första bok som jag läst av Bob Hansson, men definitivt inte den sista. Jag hade mycket roligt när jag läste den, samtidigt som det fanns ett budskap om att våga vara och tycka om sig själv. Bob Hansson är en riktig ordkonstnär och boken innehåller så otroligt mycket ord. Det gör att boken aldrig blir tråkig, och de korta kapitlen gör att den går fort att läsa. Jag vill hela tiden veta vad som händer i nästa kapitel och det gör att jag fortsätter att läsa. En riktig härlig och underhållande sträckläsarbok.

Betyg 4/5 Kristina Simar

Maria Falk

2010-10-16

Helt galet underbar!

anna ekman

2010-10-10

helt otrolig! på varannan sida fnittrar jag och på varannan suckar jag.