VIP-rummet

Lapidus, Jens

| 2014

Möt Teddy och Emelie, ett omaka radarpar med kass personkemi. Teddy har bestämt sig: han är färdig med brott efter åtta år på anstalt. Men han har inte en krona på fickan, Arbetsförmedlingen är ett skämt och han sover på sin syrras soffa. Läget blir akut när en indrivare hör av sig och kräver pengar. Emelie är påläggskalv på advokatfirman Leijon, en boutiquebyrå i Londonklass. Men en framgångsrik karriär känns avlägsen och extremt svåruppnåelig. Så ger en av byråns delägare henne ett oväntat uppdrag. Ett uppdrag som hon inser att hon varken kan eller får tacka nej till. Tillsammans med Teddy ska hon ta reda på vad som har hänt den försvunne Philip Schale: investerare och jättestekare med en meritförteckning som blir märkligare ju djupare de gräver. Emelie vill upp och Teddy vill bli av med sina skulder. Hon har valts för att hon är kompetent och plikttrogen, han har valts för att ... ja,...

Izabela Horn

Karaktärerna: 4/5
Miljöbeskrivning: 4/5
Språk och berättarkonst: 4/5

2020-10-17

Det var nu ganska många år sedan jag läste den tredje och sista delen i Lapidus trilogi Stockholm noir och första delen i den här serien om Teddy och Emelie har stått i hyllan ännu längre. Jag vet inte vad det är som har gjort att det har tagit emot att plocka upp den, men tagit emot har det gjort. Till slut la jag till VIP-rummet i min utmaning Vi möts igen, där jag återknyter bekantskapen med "bortglömda" författare.
Jag får problem direkt. Början är extremt rörig, med massor av trådar och folk (nej, egentligen är det inte så många karaktärer, men det kändes så), som till synes inte hänger ihop på något sätt. Det gör de ju så klart, tänker jag, men inte där och då. Den här typen av start gillar jag inte alls, det påminner om det jag kallar för MTV-klipp (för den som är gammal nog att komma ihåg) och de är högst irriterande.

VIP-rummet är både spännande och klurig, men lite för utdragen. Det ska bli intressant att läsa de andra delarna. Jag hoppas verkligen att inte Teddy och Emelie får ihop det, det skulle vara så uppfriskande om en man och en kvinna kunde jobba ihop utan att få en kärleksrelation.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2020/10/vip-rummet-av-jens-lapidus.html

2020-02-23

Nu har jag försökt lyssna på den två gånger, men det går helt enkelt inte. Jag ger upp!

Caroline Persson

2019-01-19

Första jag läste av Lapidus, en riktig kanonbok! Slukar allt av honom..

Magnus Johansson

2018-10-25

Min första Lapidus-bok. Hade svårt att lägga ifrån mig den. Inte direkt stor litteratur, men väldigt underhållande. Jag förstår författarens popularitet.

Ronnie Videli

2018-10-07

D

Debora Eliasson

2018-03-22

Bra bok i en väldigt bra serie. Gillar att man i boken får följa flera olika karaktärer och deras historia.

Maria Johansson

2017-10-08

En besvikelse. Jag har läst Snabba Cash-trilogin som kom som en frisk fläkt och var något nytt. En ny sorts gestaltning och ett skitigt Stockholm som få utanför den "invigra kretsen" känner till. Den här boken känns som ett omtuggande av gamla karaktärer och miljöerna är skildrade bättre på andra håll.

2016-08-07

Jag vill ju tycka om den, men tyvärr. Ska prova att läsa den istället för att lyssna. Det kan göra stor skillnad.

Michael

2016-08-07

Spännande bok med flera olika parallella historier.

Stefan Wern

2016-01-19

Spännande, välskrivet och vasst. Kanske inte samma skärpa i språket som i snabba cash-sviten, men en intressant ny karaktär i Teddy och nyfikenheten på nästa bok finns där.

Johan CB

2015-12-04

Inger Jonsson

2015-09-28

Svårt att lägga ner boken innan den var färdigläst.

Johan Wahlund

2015-09-18

Mycket bra bok, Jens är en riktigt bra författare

Monica Helmersson

2015-04-09

Den får en stark tvåa, den blev bra först på slutet.

Madeleine Löfqvist

2015-01-13

Egentligen tyckte jag om den här boken men blev så besviken på slutet som var överraskande dåligt. Det drog ner betyget från 4 till 3.

Lasse Nordenhem

2014-12-21

Helt ok. Lapidus går litegrann in i en John Grisham-fälla där han vid upprepande tillfällen ska tjata om hur tuffa juristers arbetsförhållanden kan vara, vilket jag inte riktigt orkar. Hade potential till nåt större men bra underhållning för stunden.

Sebastian Rane

2014-12-12

Bra och spännande. Svår att lägga ifrån.

Tobbe Fransson

2014-11-29

Det här är en bok som utspelar sig i för mig helt främmande kretsar. I vanliga fall får man sympati med huvudpersonen som råkar illa ut. I detta fall insåg jag efter ett tag att han själv behandlade folk lika illa eller värre. Slutet blev lite speciellt. Inte helt förväntat.

Malin Larsson

2014-11-17

Betyg: 3,5. Spännande bok

Evelina Persson

2014-10-07

Oj vilken bladvändare, allt jag kan säga är: läs den!

Thommy Stenström

2014-10-07

Det här är också min första bok av Jens Lapidus som jag läst.
En riktigt bra bok som inte gick att lägga ifrån sig.

Våldsam, spännande och välskriven!

Katarina Nord

2014-10-07

Lapidus bästa tycker jag, Jonas Malmsjö läser fantastiskt bra. Hemsk men bra.

Glada Gunvor

2014-09-22

Välskriven men lite väl långrandig. Bra uppläst av Jonas Malmsjö däremot.

Lars Hansson

2014-08-04

Helt ok bok med ett intressant upplägg där huvudpersonerna kommer från olika delar av svenska samhället. Det har alltid varit Lapidus styrka. Fast jag saknar ändå något vad gäller radarparet. De framstår som ganska tråkiga och kyliga personligheter. Jag skulle vilja känna mer för karaktärerna.

Johan Nääs

2014-07-18

Fängslande från børjan till slut.

Marianne Strandberg

2014-07-12

En svag trea. Lite väl "spretig", med många karaktärer..

Eyez Only

2014-07-09

Tyvärr mer medelmåttig än jag hoppats på. Inte alls i samma klass som Snabba Cash.

Jan Banan

2014-07-05

Den här gillade jag. Måste erkänna detta trots att jag normalt sett skyr överhypade författare som pesten. Får nog ge mig på de första tre böckerna också från Lapidus.

2014-06-19

Betyg: 4,5 av 5.

Jag har läst Jens Lapidus tre tidigare böcker, ?Snabba cash?, ?Aldrig fucka upp?, och ?Livet deluxe?. Tyckte dom var helt okej, men dom blev inga direkta favoriter hos mig. (Det blev däremot filmerna som gjordes efter böckerna! Dom tyckte jag var superbra!) Här är en länk till min recension av den tredje boken, och i det inlägget finns också länkar till dom två tidigare böckerna.

Nu har jag läst den första boken i en ny serie böcker av Jens Lapidus, ?VIP-rummet?, och den tyckte jag var mycket, mycket bättre. Alltså mycket bättre än hans tidigare tre böcker.

Högt driv och tempo är det i boken. Härliga karaktärer är bokens huvudpersoner, som jag gärna läser mer om i kommande böcker. Sköna miljöer utspelas boken i, i Stockholm, i både överklassmiljöer och i ?mindre fina förorter?.

Spännande och lättläst var den också. Så jag ser verkligen fram emot fler böcker i serien. Och kan varmt rekommendera den här boken.