Violinisten

Ahlstedt, Mats

| 2006

En liten flicka hittas mördad på Marstrand. Samtidigt förföljs den unga, vackra och berömda violinisten Beatrice Larsdotter av en mystisk man.Eller är det bara hennes egen utarbetade hjärna som spelar henne ett spratt?Länskriminalpolisen i Göteborg och Kungälv jagar en barnamördare. Under tiden förvandlas Beatrice Larsdotters liv till en mardröm som övergår i en verklighet hemskare än hon någonsin kunnat drömma om.Kriminalkommissarie Sören Högström och hans kollegor i Göteborg ställs inför två helt olika fall av grov brottslighet vilka visar sig ha lika oväntade som dramatiska beröringspunkter.

A H

2020-02-02

Gillade det jag läste 😄 Nu till nästa📚🤗

Johanna Åberg

2018-11-30

Jag kan nu konstatera att jag hittat en ny favoritförfattare!! Den första boken var en riktig bladvändare och så är även denna bok!!! Nu ska jag genast kasta mig in i den tredje boken med glädje!!!

Rasmusmatte .

2014-07-21

Otroligt bra författare. Välskrivna böcker med mycket spänning.

2011-12-03

Det här är andra delen om Göteborgspoliserna Sören Högström och Fatima Wallinder och den är betydligt bättre än den första, <a href="http://bokslut.blogspot.com/2011/08/dodsangeln-av-mats-ahlstedt.html"><em>Dödsängeln</em></a>. Dessvärre är det fortfarande massor jag stör mig på.

Det är alltjämt svårt att veta vem som säger/tänker vad och nu är det dessutom också svårt att veta hur lång tid som gått. Plötsligt var det flera veckor sedan flickan försvann och mördades, men det känns som att det bara gått några dagar. Karaktärerna är fortfarande inte direkt sympatiska och jag känner egentligen inte med någon av dem. Återigen upplever jag det som att det är alltför mycket som händer, mord, bortrövande, förföljselse, pedofili... you name it. Man måste liksom inte ha med alla brott som finns i samma bok. Och hur många sammanträffanden och egenskaper kan man egentligen klämma in i en historia respektive person?

Jag saknar också en riktig och trovärdig förklaring på mordet på flickan på Marstrand. Det kändes som det fanns massor av lösa trådar kvar i slutet och när det gäller deckargenren så vill jag att allt ska lösas och förklaras.

Men det som egentligen fick mig att haja till mest i hela boken och nästan fick mig att äcklas, det var när författaren kallar våldtäkt för älska. Hur i hela friden kan man bara ge sig till att skriva något sådant?

Lite positivt också kanske... Som sagt så är den här boken bättre än förra, personerna känns lite mer trovärdiga även om de ännu inte är sympatiska. Jag är egentligen inte helt säker på vem som är skyldig förrän mot slutet. Det är en väldigt bra sak när det gäller deckare. Tempot är högt och det går hela tiden framåt. Det är svårt att sluta läsa och de korta kapitlen gör att man bara måste läsa ett till och ett till... för spännande det är det.

Det blir åtminstone en bok till av Mats Ahlstedt för mig, tredje delen står redan i bokhyllan. Kanske kan jag någongång lära mig att inte köpa mer än en bok i en serie innan jag läst den första. Även om böckerna utspelar sig i Göteborgsområdet.

Boktipset estimerade betyg var 4.0, jag ger den 3.0.

Eva Bommelin

2009-12-28

Underbar bok. Spänningen hålls i hela tiden.