Vinterverk

King, Stephen

| 1984

Joakim Karlsson

2019-04-19

”Årstider” består av fyra längre noveller som mer hamnar i thrillerfacket än skräckfacket, som annars brukar ligga närmast till hands om man vill sätta etiketter på Kings böcker. Rekommendera gärna denna till någon som avfärdar Stephen King som en endimensionell ”skräckförfattare”...med denna novellsamling visar han att han har fler strängar på sin lyra, och att han håller hög klass på sitt skrivande oavsett vad han väljer att skriva om.

”Vårbedrift” - förlagan till storfilmen ”Nyckeln till frihet” är välskriven och spännande, annorlunda läsning för den som läst en del King innan.

”Sommardåd” - tillsammans med ”Höstgärning” är detta bokens höjdpunkt. Stundtals fick den mig att må fysiskt illa, så vidrig och samtidigt spännande berättelse!

”Höstgärning” - förlagan till filmen ”Stand by me”. Fint skrivet om gränslandet mellan barndom och tonår, vänskap och livets stora frågor. Lämnar ingen oberörd!

”Vinterverk” - det närmaste en skräckhistoria någon av dessa fyra långnoveller kommer. Svagast och kortast av de fyra men den har sina goda stunder.

Sammantaget är ”Årstider” riktigt läsvärd, kul med mer thrilleraktiga berättelser och två av dem sticker verkligen ut på flera sätt. Kul också med Kings kommentarer i efterordet. Rekommenderas varmt!

Erika Granholm

2016-11-01

Vårbedrift är i en klass för sig, men jag tycker om alla novellerna i denna.

Magnus Johansson

2016-07-20

Fängslande historier! "Sommardåd" är nog min favorit. Kan tänka mig att många inte undgått att se filmen "Nyckeln till frihet" innan man upptäckt förlagan.

Magdalena Hanell

2015-12-30

Två fantastiska historier och två mindre bra.

Denna bok var mycket bra tycker jag så denna kan jag allt rekommendera till er andra

Lars Andersson

2011-05-22

Som jag minns den, förhållandevis mysiga långnoveller. Stark 2:a.