Vinterströmmen

Oresvärd, Kamilla

Vad döljer Mona?En styckad man hittas i vattnet nedanför ruinerna av det gamla pappersbruket i Vargön. Allt som kan identifiera offret har noga avlägsnats från kroppen, förutom en detalj som gör att Mona Schiller tror sig veta vem han är. Om hon har rätt är alla i hennes närhet i fara, men om Mona berättar för polisen blir hon tvungen att avslöja den hemlighet hon bär på.Vinterströmmen är den tredje fristående delen i serien om Vargön, där vi får möta storslagen natur, gåtfulla mysterier och udda karaktärer i trakterna kring det gamla brukssamhället. I centrum står femtiosexåriga Mona Schiller, en orädd och stark kvinna som löser andras brott men döljer egna mörka hemligheter. Andra böcker i serien: Brudslöjan (2019) och Älvdansen (2019).  KAMILLA ORESVÄRD är uppväxt i Vänersborg men bor sedan måna år tillbaka i Göteborg. Hon har en bakgrund som kommunikationschef...

Boken utspelar sig kring Vargön och vi får åter möta Mona Schiller. En styckad kropp hittas nedanför ruinerna vid det gamla pappersbruket. Kroppen är svår att identifiera då endast en arm hittats, men Mona misstänker vem det kan vara då hon uppmärksammar en detalj. Frågan är nu är om de närmaste kring Mona nu i fara....

Det här är den tredje delen i serien om Vargön och jag har gillat de två tidigare böckerna och likaså så gillar jag denna också. Den är välskriven med ett bra driv framåt och korta kapitel som gör att den är lättläst. Boken är spännande och skriven på ett listigt sätt och jag är helt vilsen när det gäller att lösa gåtan - precis som det ska vara. Rekommenderar verkligen denna bokserie.

Vilken bra bok jag har läst ut! Om ni inte har hunnit läsa denna så gör det. Det här är den tredje fristående delen i serien om Vargön.
Med ett snabbt tempo är den här boken väldigt spännande och en bladvändare. Korta kapitel som jag verkligen älskar i böcker och tycker den var välskriven. En bok jag varmt kan rekommendera

Katarina Nord

2020-12-26

Skriven med bra tempo men.. Sorry. Historien håller inte ända fram..

Fantastisk, spännande & underhållande!

Bettan_bokprataren

2020-11-21

Precis som i de de två första delarna i serien som utspelar sig på Vargön så har Kamilla lyckats att hålla mig på sträckbänken ända in i kaklet. Jag erkänner villigat att jag var rätt lost flera gånger och Kamilla duttar ut ledtrådar både här och där som både förvillar och som skapar falsk säkerhet om vem vad och varför.

Det snabbt tempot, drivet och de korta kapitlen gör att boken aldrig känns tråkig. trevliga miljöer och ett lagom stort personregister gör att man hänger med och gillar det man läser
Jag rekommenderar att du läser Kamilla böcker i rätt ordning, trots allt så följer vi personerna och det blir nog lättare att hänga med i historien.

Del ett, Brudslöjan, del två heter Älvdansen och du kan läsa mina tankar om dem här på bloggen

Monica Bäckelin

2020-11-04

Spännande och välskriven. Jag sträckläste boken.