Vinterracet

Nu kommer den andra boken i serien om Pi och powerbollarna! Boken riktar sig till 3-7 år gamla barn och varje bok i serien tar upp ett naturvetenskapligt ämne som ingår i läroplanen. Denna gång får Pi lära sig om olika material när hen ska hjälpa en kompis bygga en isracer.Vilka material håller? Vilka glider bäst? Med smittande entusiasm och detaljrika, fantasifulla illustrationer är Pi och powerbollarna en rolig och spännande läsning och samtidigt en genväg till lärande.

Rolig, spännande och lekfull!

Vinterracet är en rolig bok med fina bilder och både jag och lillebror blev sugna på snö och pulkåkning när vi läste denna med mamma. Precis som de andra böckerna hade vi önskat mer fakta på faktasidorna. Annars var detta en toppenbok!

Pi och Powerbollarna är en serie bilderböcker som med sagor introducerar barn till naturvetenskap och teknik. Pi har nämligen en påse med Powerbollar som fungerar ungefär som Pokémonbollar. Vid behov kan hon plocka upp en specifik boll som t.ex i denna saga innehåller figuren ”Mia Material” som är expert på hur olika material fungerar.
I denna boken med fokus på material så ska Pi hjälpa sin vän att bygga en isracer inför det stora Vinterracet. Barnen klurar och försöker själva, de kommer en bit men tar sedan hjälp av Mia Material.
Det som jag gillar väldigt mycket med denna boken är att den introducerar fakta om material men lägger också ut många språngbrädor för att sedan själv fundera och utforska vidare. Just naturvetenskapliga barnböcker har en tendens att fastna i ren förmedlingspedagogik genom enbart fakta som tyvärr ofta kan döda barnens intresse och lust att utforska vidare. Det märks att skaparna har samarbetet med pedagoger när de tagit fram böckerna för de har ej gjort det misstaget.
Utan de väver in precis lagom mycket fakta, och med en duktig pedagog kan efterföljande boksamtal bli rent fantastiskt. För överallt i boken finns små detaljer som kan fångas upp och diskutera med barnen. Även småsaker som hur Pi ”rutschar ner för kojan” eller hur de ålar på snön under planket. Vilket går att diskutera vidare kring material, friktion osv. Och lika väl som i ett boksamtal i samband med läsning kan den diskussionen istället dyka upp när man är ute och leker istället.
Därför blir jag riktigt glad över en naturvetenskaplig barnboksserie som verkligen uppmanar till och skapar förutsättningar för ett fortsatt utforskande hos barnen. Samtidigt som böckerna introducerar lagom mycket fakta under ett uppslag i mitten för att ge barnen djupare förståelse. Så boken är lärorik för barn - men den skapar också förutsättningar för ett fortsatt lärande på ett riktigt bra vis. Ett utforskande efteråt stimuleras också av lite grundfakta. Författaren är själv civilingenjör och det märks i böckerna att stora ämneskunskaper finns.
Ett riktigt bra tips för förskolor att köpa in! Jag som förskollärare tycker att konceptet kring Pi och Powerbollarna är riktigt bra och kompatibelt med förskoledidaktiska arbetsmetoder. Illustrationerna är färgglada och livfyllda på ett sätt som uppskattas av barnen jag läst boken för.
Men framförallt är det en rolig bilderbok. Min I älskar alla Pi och Powerbollarna och varje gång vi lånat böckerna har det resulterat i att hon vill läsa de böckerna varje kväll. Om hon inte ser böckerna frågar hon aktivt efter dem.
Så även för föräldrar med barn som enbart vill läsa hemma passar boken. Den är lärorik och rolig även utan ett utforskande naturvetenskapligt projekt efteråt. Till böckerna finns online även appar, pyssel och experimentfilmer. De har vi dock inte testat. Dessa kan du dock hitta på: Bnosy.com
Ett bra julklappstips men framförallt ett stort tips till förskolepedagoger att köpa in. Ni kommer inte ångra det!