Vinterns hjärta

Jordan, Robert

| 2001

Rand har hemligen gett sig iväg tillsammans med Min. Cadsuane Sedai försöker ta reda på vart han är på väg och varför. Det har avslöjats att en av befälhavarna för Asha'man är en förrädare. Perrin Aybara söker i sin tur desperat efter sin hustru Faile, som har rövats bort av Sevanna, ledaren för de laglösa band av aielkrigare som tycks översvämma världen. Den svåra köld som drabbat landet och den djupa snön försvårar sökandet och utgör också ett hot mot de försvunnas liv. I Ebou Dar har De nio månarnas dotter landstigit. Vinterns hjärta är den sjuttonde boken i Robert Jordans väldiga fantasyepos Sagan om Drakens återkomst, ett verk som präglas av flödande fantasi och berättarglädje. Det stora läsäventyret för alla fantasyvänner. Översättning Jan Risheden

Patrick Sandoval

2010-06-09

Jag förstår att Robert Jordan vill skaka om lite efter att ha skrivit 7 böcker och i och med förra boken Path of Daggers har författaren börjat ha nya karaktärer vars perspektiv man får följa. Det greppet har utvecklats ytterligare i Winter's Heart. Jag har läst de tidigare delarna flera gånger och jag får trots det tänka efter flera gånger; "är detta ny information som uppdagas eller är det nåt som skrivits om tidigare?". Det är inte egentligen någon stark kritik; allt behöver inte serveras läsaren. Jag älskar alla små intriger och konspirationer i serien, där uppmärksamma läsare kan pussla ihop mycket själva. Robert Jordan har bara valt att infoga pusslande i själva huvudhistorierna. Vem sa att fantasy inte behöver vara krävande?