Vintern

Palmkvist, Conny

| 2016

Någonstans i Sverige strövar en man genom ruinerna av en stad - han letar efter sin son. Tung snö faller dag efter dag. Allt är över och världen har gått i bitar efter att flera asteroider har slagit ner. De flesta människor har sedan länge flytt inåt landet av rädsla för en annalkande tsunamivåg. De få människor som har stannat kvar i kuststaden vet attde nu bara har att räkna ner i väntan på den stora smällen. Ljuset har slocknat, vattnet förorenats och den yttersta gränsen passerats. Ett laglöst liv har drabbat Sverige. I överlevnadens namn blir allt tillåtet.En tillfällig medvandrare, en tonårsflicka, blir mannens sällskap. Tillsammans tar de sig igenom dagarna i jakten efter sonen och en förhoppning om en bättre morgondag.

Snezana Lindskog

2018-10-22

Fördfattaren trollbinder mig med det otroligt vackra språket. Ibland är det korta och distinkta meningar, ibland längre meningar men slagfärdiga och tydliga trots sin poetiska form.
Mycket står öppet åt egna tankar i den här dystopin. Hur förändras vi när faran hotar? Vilka blir vi? Många frågor kan man besvara själv medan annat står i dunkel och låter oss filosofera. Den har dock ett för tydligt mål och slutet känns till en början för förutsägbart.
Trodde först att det skulle bli en DNF men läste klart. Mot slutet tar sig berättelsen och jag får fler funderaingar som förhöjer bokens värde och jag känner mig tillfreds att jag inte lämnade den oavslutad. Boken får en trea av mig på goodreads för att inget särskilt egentligen händer förutom sökandet. De poetiska meningarna förde mig trots allt mot slutet och jag hungrar efter fler vackra formuleringar av författaren.

Ulla Englund

2017-07-30