Vinterland

Janni Pedersen

Vinnare av Danska kriminalakademins debutantpris!  »En riktig bladvändare.« Gunilla Wedding, Skånska dagbladet »Så spännande att jag otåligt väntar på nästa bok.« Lotta Olsson, DN  »Tankeväckande och underhållande.« PolitikenDet är dagen före julafton och Signe Kristiansen, utredningschef på mordroteln i Köpenhamn, blir uppringd av chefen. Semestern är slut: En enorm explosion har ägt rum vid julmarknaden på Nytorv. Nitton personer är döda, många fler skadade. Danmark är skakat, och man satsar allt för att ta reda på vad som hänt och vem som ligger bakom dådet. Den tidigare stjärnpolisen Martin Juncker, Signes gamla mentor, har efter ett gravt tjänstefel blivit förflyttad långt ut i provinsen. Där bor han med sin demente far och har i uppgift att leda den nyupprättade lilla polisavdelningen. Det borde vara odramatiskt, och är det också, tills...

Annica Sandström

2023-02-25

Mycket bra skrivet,så mänskligt ,undrar om det finns så nitiska arbetsnarkomaner i verkligheten?det verkar vara knepigt att kombinera med familjerelationer i alla fall, men brotten blir lösta,samhällstjänst på hög nivå,i detta fallet inom polisen.

Jan Banan

2022-10-25

Mycket bra debut! Det är något speciellt med danska författare som tilltalar mig.

2021-02-27

En riktigt, riktigt bra debut! Välskriven spänning med många bottnar. Det är terrorism, invandringspolitik, säkerhetspolitik, äldreomsorg med mera i en enda underhållande blandning. Och tre-fyra huvudpersoner som jag mycket gärna träffar igen; Juncker, Signe, Bahia och Kristoffer.

2021-01-20

Jag har ju en liten svaghet för danska deckare, de brukar vara väldigt bra. När jag såg Vinterland bland de nya böckerna i oktober så blev jag så klart nyfiken på den. Några veckor senare så dök den överraskande nog upp på hallmattan. Nya böcker har en förmåga att förbli olästa ett bra tag, men när jag förstod att den utspelar sig runt jul så tänkte jag att om tid finns så läser jag den i december, när allt planerat är läst. Tid fanns och nu är den läst. Jag blev inte besviken.

Köpenhamn är en av mina favoritstäder och även om jag inte hittar så fantastiskt bra så har jag ju, så klart, varit på Nytorv. Det är för övrigt inte speciellt mycket vi befinner oss i Köpenhamn, utan mestadels befinner vi oss någonstans längre söderut på Själland. Där har jag nog bara passerat på min väg ännu längre söderut. Det är i alla fall ett väldigt kallt och snöigt Danmark vi får möta. Det känns som att det händer lika ofta som i Skåne, men det händer ju faktiskt. Ibland.

Jag är egentligen fast i Vinterland ända från början till slutet och det blev mer eller mindre sträckläsning så jag är glad att jag var ledig i julveckan. Allt känns väl inte riktigt uppklarat, men detta är ju en serie så det kanske kommer. Man får väl hoppas på att andra delen översätts snarast för jag vill läsa mer om Juncker och förhoppningsvis även Signe.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2021/01/vinterland-av-kim-faber-janni-pedersen.html

Bettan_bokprataren

2020-12-30

En spännande bok från start men som jag tyckte tappade lite tempo där i mitten för att sedan åter ta fart och bli grymt bra och spännande.
Jag tycker mycket om att huvudpersonernas privatliv får ta rätt så stor plats. Det gör berättelsen väldigt trovärdig och spännande.
Slutet, ja slutet blir förstås en riktig cliffhanger! Blir kul att få läsa fortsättningen.

Monica Bäckelin

2020-12-18

Bra, spännande och välskriven. En bladvändare, läs den.

Spännande, fascinerande & välskriven!