Vinterkalaset

Lindqvist, Jenny

Snön ligger som ett vitt täcke över världen. Storasyster och lillebror pulsar fram och upptäcker plötsligt spår i snön tillhörande en liten domherre. Fågeln är hungrig och har svårt att hitta mat. Kan storasyster och lillebror hjälpa den lilla fågeln att hitta något att äta? Följ med på vinterns äventyr och lär dig känna igen tio olika fågelarter. Pyssla egna talgbollar för att hänga ut till fåglarna där du bor.

Treåringarna tycker: ”Men mamma, det där är ju ingen domherre, det är ju en fågel”, sa en av tvillingarna när jag läste boken för dem, men till slut accepterades det att en domherre faktiskt också är en fågel. De är förtjusta i den här serien och tycker om att följa äventyren från början till slut. Ändå tyckte de nog att jag var lite tokig när jag frågade dem om de kunde flyga som fåglar, eftersom de ”ju inte har några vingar, mamma!”

Femåringen tycker: Det här har varit en av femåringens favoritserier sedan den kom ut och direkt när Vinterkalaset dök upp, ville han läsa. Det är ett barn fullt av empati så han tycker oerhört synd om småfåglarna som inte har någon mat på vintern, och pratar mycket och länge om att han och pappa minsann satte upp fågelmataren här hemma. Han tycker om att leta vantar på bilderna, och gillar när de kommer små frågor att besvara längs vägen.

Mamman tycker: Det var lite synd att snön här hemma hann smälta bort innan Vinterkalaset kom, för jag tror att det hade varit lättare att få dem att spana efter fågelspår efter att ha läst den här boken. Jag som vuxen är också väldigt förtjust i den här serien. Både upplägg, berättelser och illustrationer knyts ihop på ett så fint sätt och jag tycker också om att själva böckerna så tydligt knyts samman. Det är alltid spännande att se vad det är som ska letas efter den här gången, och hur de ska ta sig fram till sitt mål. Dessutom finns det ofta väldigt många saker att diskutera och prata om, för upplevelserna är ur barns perspektiv. Storasyster och lillebror är så söta ihop i sina matchande outfits och de tar alltid hand om varandra. Att det finns ett litet ”faktablad” med olika fågelarter och sedan ett pyssel där man kan göra fågelmat hemma, är en fin bonus.

Gullis lästips

2021-01-19

Följ med på ett vinteräventyr!

Vinterkalaset är en urgulliga bilderbok där författaren skapar ett små spännande vinteräventyr med fina färgbilder i ljusa färger där vi även i texten får lära oss fåglarnas namn och hur de ser ut.

Boken uppmuntrar även till att skapa ett fågelvänligt vinterpussel, nämligen möjligheten att skapa talgbollar till de hungriga fåglarna. Vi får även möjligheten att lära känna det tio vanligaste fåglar.

Vinterkalaset är en lärorik och pedagogisk bilderbok om fågellivet på vintern.

Vinterkalaset ingår i den fristående bokserien Årstiderna där jag sen tidigare har recenserat böckerna: Hösten knackar på, Våren kommer krypande och Sommarens skatter.

Detta är fjärde delen i serien ”Årstiderna” där vi får följa två syskon och deras utforskande under olika årstider i en vardagsnära berättelse. Tidigare delar är trevliga böcker som handlat om vår,
sommar och höst. Nu är det vinterns tur!

I ”Vinterkalaset” får vi följa syskonparet under en härlig vinterdag.
Men så träffar de på en hungrig domherre, tillsammans ger de sig ut för att leta efter något för fågeln att äta.
Fler fåglar ansluter sig och till slut hittar de en härlig trädgård full av godsaker.

En trevlig detalj är att Lindqvist väver in olika fåglars namn i berättelsen. Så utan att det är faktabok så blir boken ändå lärorik ur ett naturvetenskapligt perspektiv. Boken öppnar upp för funderingar och diskussioner om djur som övervintrar.
Precis som tidigare böcker i serien väver Lindqvist in interaktiva detaljer i berättelsen som stimulerar till samtal om berättelsen och illustrationerna.

I slutet av boken finns även ett uppslag med alla fåglar vi möter i berättelsen samt ett fågelvänligt vinterpyssel. Nämligen att göra egna talgbollar att hänga upp till fåglarna. Superkul att kunna arbeta vidare med boken genom att pyssla detta som kanske sen kan locka till sig fåglarna från boken att spana på.

Jag älskar också att framsidans bokstäver är gjorda på ett sätt som iallafall jag älskade och tyckte var supercoolt som barn med bokstäver som skiftade färg.
Locka barn till böcker med barnperspektiv i små detaljer är fina grejer!

En väldigt mysig och välgjord bok som kompletterar övriga delar i serien. Ett tips att låna på bibblan nu när
snön kommit (iallafall här hos oss). Är du nyfiken på tidigare böcker så är titlarna ”Sommarens skatter”, ”Hösten knackar på” och ”Våren kommer krypande”.

Det här är en mysig bok som samtidigt visar omtänksamhet och att man kan hjälpa vem som helst oavsett människa eller djur. Älskar illustrationerna och hela idén kring boken. Jag tycker boken passar från 3 år och uppåt. Sen ett plus är att man får lära sig olika fågelarter och i slutet om hur man kan göra egna talgbollar. Boken är även i bokserien "Årstiderna".