Vintergatan går genom magen

"Hon är ta mig fan samtidens mest uppfinningsrika, mest fräcka och kaxiga författare." Aftonbladet"Här följer en berättelse om tid, universum, kärleksförhållande och New York. Dårarnas skepp, en jude, en diamant, en dröm. En pojke från arbetarklassen, ett spädbarn, en flod, det subatomära skämtet om den obeständiga materien."Vintergatan går genom magen är en halsbrytande saga om tre människors möte, om parallella liv och universum, om vetenskap och religion. Men framför allt om kärleken. Kärleken speglad i judisk mystik och i tarotkortens dunkla koder, kärleken i kvantfysikens rum-tid. Den innersta och yttersta kärleken, kärleken som inälva och kosmos, en vintergata som vi bär inom oss."Jeanette Winterson hör till det absoluta toppskiktet inte bara i Storbritannien utan i hela världen." Nina Lekander, Expressen"Det är en vacker, gripande och mästerlig berättelse." Times Literary Supplement

Anna Lindström

2013-03-06

Fin men lite för "flummig" för min smak... Känner mig lite besviken efter att ha tyckt så bra om hennes självbiografi "Varför vara lycklig när du kan vara normal?". Ska dock inte ge upp utan att läsa någon bok till av Winterson.

Kenneth Olausson

2011-04-04

En experimentell roman om människors liv, möten, ensamhet och som svepts ur kurs och då fått lära sig följa nya banor runt nya solar. Men har dom händerna bakbundna?

Lotta Berling

2010-02-02

Bitvis är Wintersons språk hisnande vackert, och några meningar sparar jag som skatter. "Är du sju meter tarmar dignande av stjärnor?" (s.13)