Vintereld

"Vintereld" är den tredje fristående delen i Anders de la Mottes hyllade årstidskvartett. Liksom de två tidigare delarna, "Slutet på sommaren" och "Höstdåd", har den nominerats till Svenska Deckarakademins pris för årets bästa svenska kriminalroman. Lucianatten 1987 utbryter en våldsam brand i en skånsk stugby. En ung kvinna dör i lågorna, och i polisutredningen som följer ställs vänner mot varandra, förtroenden sviks och familjer splittras innan en ung mordbrännare till sist erkänner. Trettio år senare får Laura Aulin ärva den nedgångna stugbyn av sin faster. För första gången sedan branden återvänder hon nu till trakten. Hennes närvaro rör upp känslorna, och när flera bränder anläggs blir stämningen än mer fientlig. Samtidigt börjar Laura ana att fastern kommit något på spåren före sin död, och hon tvingas ifrågasätta allt hon minns om den tragiska lucianatten. Om vinterelden som gav...

Snacka om bladvändare! Här bara måste man fortsätta läsa, de olika tidsperspektiven ger historien ett oemotståndligt driv, Förvecklingarna är många, och så många oförutsedda vändningar väntar. Charmig är historien också mitt i allt elände. Det blir ett plus efter fyran. Läs!

Evasbokhylla

2019-01-09

Som lyssnare får man bland annat spänning, invecklade relationer, miljöbeskrivningar, familjedrama och allt så bra uppläst av Mirja Turestedt. Betyg full pott! ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Terese Johansson

2018-12-14

Riktigt spännande bok och man vet inte hur det ska sluta, vilket är bra när det gäller böcker och filmer. Man tror att det är på ett visst sätt och sen visar det sig att folk inte är de personer man trodde de var.

Jan Banan

2018-12-04

Mannen som gav oss den fantastiska trilogin om HP och syrran har tyvärr gått och blivit en dussinförfattare. Trilogin om HP var nyskapande, djärv och underhållande, med mycket spänning. Nu har han rättat sig i ledet och blivit en i mängden med samma upplägg på sina böcker som de flesta författare har, det vill säga två berättelser som alterneras och löper parallellt genom boken, en i dåtid och en i nutid. I denna bok försöker han också, likt de flesta, att tvista till slutet och gör därmed hela boken krystad och ologisk. Är oerhört besviken och betygs 3:an ligger nära en 2:a.

2018-12-03

Gillade denna 3e del i serien. 🙂🎄⛄

2018-10-28

Anders de la Motte tillhör verkligen en av mina absoluta favoritförfattare. Vintereld är hans åttonde bok, och jag har läst dom allihopa. Först ut är trilogin Geim, Buzz, och Bubble. Sedan duon MemoRandom och UltiMatum. Och nu dom tre första i Årstidskvartetten: Slutet på sommaren, Höstdåd, och den här boken: Vintereld. Jag har verkligen tyckt om alla författarens åtta böcker, och länkarna går till mina recensioner av dom.

Även om jag har gillat alla Anders de la Mottes böcker, så är dom hittills tre böckerna i Årstidskvartetten dom som jag har tyckt bäst om. Och Vintereld gjorde mig absolut inte besviken. För den var minst lika bra som dom två tidigare böckerna i serien, om inte ännu lite bättre. Jag tycker att böckerna i Årstidskvartetten är så mycket mer än kriminalromaner. Dom är lika mycket stora familjedraman, tycker jag.

Vintereld är, precis som dom två tidigare böckerna i serien, mycket välskriven, oerhört spännande, väldigt gripande, och totalt oförutsägbar. Och tyvärr så kunde jag knappt lägga ifrån mig boken, så den tog slut alldeles för fort. Jag längtar ju nu redan efter Vårboken.

Jag rekommenderar absolut boken Vintereld till alla, både till deckarälskare, men även till dom som inte läser deckare. För det här är så mycket mer än en kriminalroman, tycker jag. Böckerna i serien är helt fristående från varandra, så egentligen spelar det väl ingen roll i vilken ordning som man läser dom. Men läs alla tre, för dom är mycket, mycket bra allihopa.