Vinter vid Sommen

Dahlson, Camilla

Del 2: Sommen. Lisen är en ensamstående tvåbarnsmamma som harvar på med sitt skiftjobb i matbutiken för att få livet att gå ihop. Men så en dag förändras allt ? Lisen får helt plötsligt ärva ett spahotell av en okänd kvinna.Allt visar sig dock inte vara guld och gröna skogar. Finanserna är usla och Lisen, som aldrig drivit vare sig hotell eller spa-anläggning, får glatt improvisera med allt ifrån honungsinpackningar till fiskbehandlingar.Till sin hjälp har hon stjärnkocken Einar som på ett mystiskt sätt dykt upp när hon som mest behövde det, och till sin ?stjälp? den aningen truliga Majken, som tidigare drivit Solhagen och nu vägrar släppa taget.Kan de tillsammans rädda Solhagen från ruinernas brant?

Idas Recensioner

2020-12-12

Vinter vid Sommen är en lättsam och varm feelgoodbok som jag verkligen njöt utav att läsa. Som vanligt skriver Camilla Dahlson på ett enkelt och lättsamt sätt, vilket skapar en fin följd i både meningar och händelser. Dessutom är Vinter vid Sommen snabbläst då jag absolut hade kunnat läsa ut boken på en dag, allt på grund av den händelserika och charmiga handlingen.

Handlingen är något förutsägbar med dess typiska händelser och problem, och det finns inte något unikt med boken i sig. Men trots detta så är Vinter vid Sommen läsvärd då den är lättsam och charmig. Jag fick hela tiden ett leende på läpparna, jag kände med karaktärerna och jag ville hela tiden veta nästa steg i processen kring spahotellet. Jag tycker speciellt om att Camilla Dahlson inte fokuserar på kärlek, utan att fokuset ligger på Lisen och hennes två barns nystart.

Vinter vid Sommen bjöd på en härlig läsning som passar utmärkt till höst eller vintermyset, och om ni vanligtvis gillar feelgoodböcker med fokus på att börja om och renovering så kan jag varmt rekommendera denna till er.

Recension av: idasrecensioner.se

villa-freja.se

2019-12-08

Camilla har kommit att bli en av mina författar-förebilder. Vi är kollegor vid samma bokförlag, då hon också har gett ut barnböcker vid Idus förlag, men hon har också skrivit härliga och genuina feelgood för vuxna. En dröm även för mig. Att kombinera författarskapet med det här stora spannet. Hennes Sommar vid Sommen läste jag med stor behållning och blev därför så glad när jag såg att Dahlson skrivit en fristående uppföljare.

Jag har tidigare läst Camillas bok Sommar vid Sommen och den gillade jag väldigt mycket. I denna bok tycker jag att författaren lyckats höja sig en nivå till, till ett WOW. Väldigt kul att få läsa ytterligare en bok som utspelar sig kring Sommen och omgivningarna runt omkring, jag själv är uppvuxen några mil därifrån, så kul när man känner igen områdena. Jag anser att Camilla är väldigt bra på att beskriva miljöerna och karaktärerna, jag får känslan av att både vara på plats och lära känna personerna i boken. Boken är lättläst och välskriven, språket flyter på lätt och jag sträckläser den i ett rasande tempo. Boken innehåller precis det som en feelgood ska göra - kärlek, intriger och oväntade relationer. En mysig och charmig feelgoodpärla och jag ser fram emot fler böcker som utspelar sig kring Sommen.

Underhållande, härlig & gripande!