Vinter vid Sommen

Dahlson, Camilla

Lisen är en ensamstående tvåbarnsmamma som harvar på med sitt skiftjobb i matbutiken för att få livet att gå ihop. Men så en dag förändras allt -Lisen får helt plötsligt ärva ett spahotell av en okänd kvinna.   Allt visar sig dock inte vara guld och gröna skogar. Finanserna är usla och Lisen, som aldrig drivit vare sig hotell eller spa-anläggning, får glatt improvisera med allt ifrån honungsinpackningar till fiskbehandlingar.   Till sin hjälp har hon stjärnkocken Einar som på ett mystiskt sätt dykt upp när hon som mest behövde det, och till sin "stjälp" den aningen truliga Majken, som tidigare drivit Solhagen och nu vägrar släppa taget.   Kan de tillsammans rädda Solhagen från ruinernas brant?   Vinter vid Sommen är bok nummer två i den härliga feelgood-serien som utspelar sig runt sjön Sommen. CAMILLA dAHLSON har tidigare arbetat som journalist på...

Camilla har kommit att bli en av mina författar-förebilder. Vi är kollegor vid samma bokförlag, då hon också har gett ut barnböcker vid Idus förlag, men hon har också skrivit härliga och genuina feelgood för vuxna. En dröm även för mig. Att kombinera författarskapet med det här stora spannet. Hennes Sommar vid Sommen läste jag med stor behållning och blev därför så glad när jag såg att Dahlson skrivit en fristående uppföljare.

Jag har tidigare läst Camillas bok Sommar vid Sommen och den gillade jag väldigt mycket. I denna bok tycker jag att författaren lyckats höja sig en nivå till, till ett WOW. Väldigt kul att få läsa ytterligare en bok som utspelar sig kring Sommen och omgivningarna runt omkring, jag själv är uppvuxen några mil därifrån, så kul när man känner igen områdena. Jag anser att Camilla är väldigt bra på att beskriva miljöerna och karaktärerna, jag får känslan av att både vara på plats och lära känna personerna i boken. Boken är lättläst och välskriven, språket flyter på lätt och jag sträckläser den i ett rasande tempo. Boken innehåller precis det som en feelgood ska göra - kärlek, intriger och oväntade relationer. En mysig och charmig feelgoodpärla och jag ser fram emot fler böcker som utspelar sig kring Sommen.

Underhållande, härlig & gripande!

Vinter vid Sommen är den andra delen i serien som utspelar sig runt sjön Sommen. Jag läste den första när den släpptes i somras, det var en bok jag tyckte mycket om.
I natt var det en tuff natt med massa värk och bara några timmars sömn och för att tänka på annat flydde jag in i Vinter vid Sommen och Lisens liv. Lisen är en karaktär som jag genast fattar tycke för. Hon är trevlig att hänga med och det är roligt att få följa med på hennes resa. Lisen kämpar på som ensamstående mamma till två barn och deltidsjobb i en matbutik. Ekonomin är knaper och det är svårt att få ihop livet. Men en dag får Lisen ett oväntat arv från en okänd gammal dam, hon ärver ett litet spahotell vid sjön Sommen.

Vinter vid Sommen är en charmig berättelse om hur hela livet plötsligt kan ändras till det bättre. Det är en bok som ger hopp om en bättre framtid och om att hjälpen kan finnas där man minst anar det. Jag gillar att berättelsen utspelar sig på landsbygden långt ifrån storstaden i härliga miljöer med naturen in på knuten. Författaren är väldigt bra på att måla upp miljöerna och det känns nästan som jag befinner mig på spahotellet själv. Boken är extremt lättläst och kräver inget större engagemang av läsaren, vilket passar perfekt i min smärtdimma. Jag plöjer hela boken i ett svep och känner mig nöjd när jag får det slut jag önskar. Vinter vid Sommen är en varm feelgoodroman som får läsaren att må bra. Rekommenderas till alla som gillar att läsa feelgood!