Vinnarna

Backman, Fredrik

| 2021

Det här är en liten berättelse om stora frågor: Vad är en familj? Vad är en hockeyklubb? Vad är ett samhälle? Och vad är vi redo att offra för att skydda dem?Det har gått två år sedan allt som ingen vill tänka på hände, alla har försökt gå vidare men något med den här delen av skogen låter oss aldrig riktigt göra det. Vi är en stad med sorg i hjärtat och våld i luften, vi älskar sagor med lyckliga slut men innerst inne visste vi nog alltid att det här inte var en sådan. Det börjar med en storm, den här gången, och slutar med en eld. Någon som har varit borta länge är på väg hem. Någon begravs. Någon blir kär, någon drömmer om NHL och någon drömmer om hämnd. Någon sover rygg mot rygg med sin bästa vän, någon försöker laga sitt äktenskap och någon försöker rädda sina barn. Någon hatar, någon slåss, någon tar ett skjutvapen och går mot en ishall. Allt vi kämpat för kommer inte överleva,...

Katarina Nord

2023-07-19

Så fantastiskt skriven på ett annorlunda sätt!

Felix Hedin

2023-01-17

Sån jäkla bra serie! Blev som läsare väldigt engagerad i huvudkaraktärernas livsöden. Fantastiskt språk o dialog! Riktigt bra!

Hanna

2022-01-26

Vilket avslut på denna fantastiska trilogi. Enligt min mening är Backman en av Sveriges just nu bästa författare, både vad gäller handling och språk. Den här boken skapar så mycket känslor och berör så många viktiga ämnen, likt de två andra delarna.

2022-01-26

Björnstad var den första boken jag läste 2020. Vi mot er var den första boken jag läste 2021. Efter att jag hade läst den så blev jag lite ledsen för jag trodde att det skulle ta ett bra tag till innan den tredje och sista delen kom. Min glädje visste inga gränser när jag upptäckte att den släpptes i höstas och det var så självklart att Vinnarna skulle bli första boken 2022.

Det är omöjligt för mig att göra den här boken rättvisa. Jag är tyvärr inte alls lika bra som Backman på att använda ord. Jo, han är lite ordrik, den käre Backman, men orden är så olidligt vackert sammansatta. Och ja, han upprepar saker. Många gånger. Och jodå, han använder sig av tricket att antyda att något hemskt kommer att hända senare. Inte alltid vad och inte alltid vem. Jag är både van vid det och uppskattar det. Om det görs på rätt sätt. Backman gör det inte bara rätt, han är en mästare. För mig funkar allt detta och allt blir till och med mer effektfullt. Mest på grund av att jag får känna alla känslor själv. Och det gör jag.

Vinnarna är som en käftsmäll och liknas nog mest vid att någon håller ditt hjärta i handen och klämmer åt. Hårt. Den får, precis som de tidigare böckerna, 4,5 i betyg, men hela trilogin får en solklar femma. Återigen så är helheten större än delarna.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2022/01/vinnarna-av-fredrik-backman.html

Anna Kreissl

2022-01-22

Gripande. Man kommer karaktärerna nära inpå livet.

2021-12-04

Blir helt tagen. Fantastisk avslutning av trilogin. Dessa cliffhangers som känns i magen, vad väntar nu. Beundrar hans språk, så lätt att ta till sig. Han sätt att gestalta dessa ungdomar, så underbart.
Suck, nu är det över. Fem hjärtan av mig.

Helena R

2021-11-19

I den tredje och avslutande delen i böckerna om hockeystäderna Björnstad och Hed, får vi återigen göra besök hos de människor som hockeyn påverkar, på gott och ont. När hockeyn är en viktig del av livet i två städer påverkas alla som bor där, vare sig de vill eller inte.

Jag imponeras av Fredrik Backmans sätt att introducera nya karaktärer som omedelbart känns självklara i handlingen. Hur han kan balansera så många människoöden utan att jag som läsare tycker att det är för många eller blir rörigt. Hur han kan väva ihop alla historier till en enda historia. Att han genom hela läsningen ger hintar om vad som komma skall, vilka samtidigt leder en till att undra hur han ska komma dit.

Även om grundstommen är hockeyn; spelarna, föreningarna, politiken, fokuserar boken mycket på de kvinnor som länge stått vid sidan av, trötta på arven som ges i samband med hockeyn, gällande våld, oro, skadliga mansnormer. Om jag blev arg och upprörd av första boken i serien, blir jag nu tagen och utmattad, hur samma saker utspelas gång på gång både i Björnstad men också i vårt samhälle; det är mycket tydligt att Backman har följt samhällsdebatten och böckerna känns verkliga och angelägna.

Och Benji, Maya och Ana! Vilka tonåringar. Vilken kärlek dem emellan. Vad jag vill allt det bästa för dem.

En vacker bok om kärlek, död, familj, skratt, gråt och allt däremellan.

2021-10-20

Fredrik Backman - Vinnarna - Betyg: 10 av 5 - 📚 - Jaha. Vad ska man säga om den här boken då. Känns som om alla superlativer är slut när det gäller Fredrik Backmans böcker. Jag har skrattat, jag har lett, jag har gråtit, jag har fått ont i magen, och jag har fått ont i hjärtat. Jag ville läsa snabbt, för att få veta hur allting slutade, men jag ville ändå inte att boken skulle ta slut. Jag har ju ändå väntat i fyra år på att få läsa den tredje och avslutande boken i Björnstad-trilogin. Och den var väl värd att vänta på. För Fredrik Backmans böcker går rätt in i hjärtat på mig. Det finns ingen som skriver såsom han gör. Dom har allt, och är oerhört viktiga. Jag har läst allt som han har skrivit, och känner likadant för alla hans texter. Jag kommer att sakna alla människorna i Björnstad och Hed. Men jag är övertygad om att Fredrik Backman kommer att ge oss andra böcker att älska i framtiden. Och jag säger bara: Läs alla Fredrik Backmans böcker, men framförallt Björnstad-trilogin. (Bokförlagets beskrivning av boken finns i kommentarerna).