Vingården för vilda drömmar

Sommaren på en skånsk vingård väcker drömmar till liv och får sanningar att bubbla upp till ytan. Erica sätter sig på tåget och lämnar hastigt sin man och livet i storstaden. Hon vet inte vart hon är på väg, bara att hon måste komma bort för att orka möta sorgen hon bär på. I Arild, femtiosex mil söderut, hamrar Marcus ner en skylt i marken: ?Rum uthyres!? Det är färgstarka grannen Beatrix idé för att få ekonomi i vinodlingen som Marcus och hans farfar driver. Samtidigt sitter Lilian ensam i lägenheten i Helsingborg och iakttar allt som pågår utanför hennes fönster. Med pennan tecknar hon det som livet inte gav henne. Vad hon inte anar är att en ung kvinna i Stockholm just påbörjat en resa söderut, och att detta kommer att förändra livet för Lilian och flera andra.

Kaffeläsaren

2023-01-31

Sanningen om ostrondykerskan är Caroline Säfstrands åttonde roman. Den är också den tredje boken i serien Vid livets vägskäl. Jag gillar Carolines sätt att skriva varma romaner som ger eftertanke och har läst alla böcker som hon skrivit. Sanningen om ostrondykerskan är den första boken jag lyssnar på i stället för att läsa som fysisk roman. I den här boken får vi följa författaren Inez som efter att hennes granne gått bort, bestämt sig för två saker: att döstäda sitt hus och skriva sin sista bok. Men lagom tills hon ska sätta igång, ramlar Inez och får problem med höften. Istället för att städa själv tvingas Inez anlita städerskan Meja som ska vara där i tre veckor och hjälpa till att rensa. Det blir ett möte som kommer förändra båda kvinnornas liv.

Det är en ljuvlig berättelse som är lätt att ta till sig. Jag brukar normalt ha lite svårt att komma in i böcker när jag lyssnar på dem, men inte med den här. Boken fångar mitt intresse direkt och jag sveps med i Inez och Mejas historia. Karaktärerna är fint tecknade och de känns äkta, vilket gör att de är lätta att tycka om. Båda karaktärerna genomgår en livsresa i berättelsen och det känns som en ynnest att få vara med på den. Caroline är skicklig på att skriva historier som väcker eftertanke och som inte lämnar en fast boken är utläst. Det här är en sån bok som man bara måste läsa klart för att få veta hur det går och jag lyssnade varenda liten stund jag hade möjlighet. Tror aldrig jag lyssnat klart en bok så fort som jag gjorde med denna. Boken är bra uppläst och har ett fint flyt som alltid när Gunilla Leining läser. Sanningen om ostrondykerskan är en hjärtevärmande feelgoodroman om hemligheter, familj, kärlek och ostron. Rekommenderas varmt till alla som gillar feelgood med djup!

2021-11-20

I slutet av oktober så hade vi bokat in en hotellhelg i Helsingborg och eftersom jag var i stort behov av upplyftande läsning så tyckte jag att Vingården för vilda drömmar skulle vara lämplig läsning där och då. Den utspelar sig visserligen mestadels på Kullahalvön, men lite, lite i Helsingborg också.

Jag var ju väldigt glad i den första boken i den här serien, Klubben för lyckliga slut, och hade nog faktiskt ganska höga förväntningar på den här andra delen. Ändå kände jag mig inte speciellt orolig och jag blev faktiskt fast ända från start. Det finns en del småsaker som gör att den inte får full pott, men den hade nästan lika gärna kunnat få det.

Vingården för vilda drömmar är en vacker historia, om sorg och hopp. Och drömmar, så klart. Den får mig att känna mig upplyft, peppad och stärkt. Jag mår helt enkelt bra av den.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2021/11/vingarden-for-vilda-drommar-av-caroline.html

Varm, mysig och full av hopp!
Wow, vilken härlig bok, den har verkligen allt. Allvar, humor, glädje och sorg. Det är starka livsöden och läsning som berör. Och att vara sann mot sig själv, våga släppa taget och finna sitt rätta jag.

Caroline Säfstrand vet hur en bra feelgood ska vara och hon har hittat den perfekta mixen mellan kärlek, smärta och svärta. Inte för sockersött men heller inte för okänsligt. "Vingården för vilda drömmar" är en perfekt bladvändare som får mig att längta efter sommaren och ett besök på en vingård. Och jag som inte ens dricker vin. 🙂

Pia Gummesson

2021-10-02

Värme och kärlek! Feelgood av bästa Caroline Säfstrand.

2021-08-18

Hur ska jag sammanfatta den här boken, den här läsupplevelsen? För det är en upplevelse! ”Vingården för vilda drömmar” är en vacker berättelse. En sorglig berättelse, kärleksfull, varm och full av hopp.

Det är en berättelse om att livet kan ta andra vägar än vad det var tänkt från början, men att det kan bli bra ändå. Även om det till en början inte verkar så.

Boken handlar om att försöka vara sann mot sig själv, att hitta sig själv. Att oväntade möten kan leda till något bra, att våga öppna sig för något nytt.

Caroline skriver vackert, poetiskt och med mycket värme låter hon sina karaktärer berätta en historia. En historia jag definitivt tycker att du ska läsa! Läsa och njuta av! Njuta av vackra miljöbeskrivningar och njuta av en fantastiskt bra bok. Själv vill jag åka till Skåne!

Rosita Söderström

2021-08-02

En underbar mysberättelse. Säger bara - lyssna till den!
Carolines ord ger en fantastisk gestaltning för mersmak. Jag både känner, hör, doftar, ser och kan till och med smaka …

Längtar ännu mera till Arild nu och ett återbesök till Kullaberg och Helsingborg.

Jag gav fem stjärnor när Storytel bad om ett betyg. Och jag ger fem stjärnor också här. Berörande och inspirerande roman om att släppa taget men också om att söka och finna, att följa sina ingivelser.

Caroline, finns hönshuset med påfågeln på riktigt?

2021-08-01

En varm roman om att höra till.

Elin Peiser

2021-07-30

En varm och feelgood läsning

Eva Pettersson

2021-07-19

Caroline Säfstrand är en mästare inom feelgood-genren! Hennes böcker lämnar mig alltid med en varm känsla inombords!