Vingklippt ängel

Pålsson, Berny

| 2004

Som barn var Berny alltid rädd. Rädd att pappa skulle ha druckit, för att bli besatt av djävulen, för att vara ensam, för att vara bland folk, rädd för spindlar, mat, telefoner. Berny hittar tidigt till föräldrarnas bar- och medicinskåp. Snabbt lär hon sig att missbruka och att missbrukas; droger, mediciner, alkohol, sex. Tvångsmässigt dras hon till den slutgiltiga lösningen: rakbladen och lindringen genom dem. Berny Pålssons berättelse lämnar ingen oberörd. I en självbiografi som inte liknar någon annan får vi följa en ung flickas liv på olika behandlingshem och sjukhus. Ändå är hennes väg till tillfrisknande full av energi, kärlek och livskraft.

Bokslukerskan 93

2019-01-18

Rörig men fint blottande. Då jag även lider av psykisk ohälsa så känner jag igen mig i mycket och är tacksam att hon vill dela med sig om sitt liv

Ger mycket förståelse för varför så många unga människor väljer att skära sig

Känns aningen överdriven men om allt som berättas i boken är sanning kan jag bara beklaga. Stackarn.

Frida Gustavsson

2012-01-23

Ruskigt bra.

Kamali 

2011-10-11

Välskrivet och välformulerat om ett liv i kaos. Kan även läsas istället för FASS.

Lisa Svensson

2011-07-07

Fantastisk!

Sara E

2011-05-16

Nu var det ett tag sen jag läste den här boken men gillade den inte. Tycker det känns fjantigt med allt snack om änglar, glitter m.m. Tror att den här boken tyvärr har skapat många fördomar om människor som mår psykiskt dåligt.

Joanna Björkqvist

2011-04-12

Riktigt bra och väldigt egen bok om att må dåligt. Jag tänkte på henne ofta långt efter det att jag läst ut boken.

Hanna .

2010-06-11

Jag orkade inte heller läsa ut den. Vingklippt ängel är rörig, småslarvig och deprimerande. För de som känner igen sig i Berny är boken säkert jättebra, men jag blev bara väldigt, väldigt trött av den.

Angela Alvarez

2010-05-05

Åh herregud, fenomenet Berny är verkligen fullkomligt oförståeligt - hon är bortom ord kass.

Xenia Oxenstierna

2010-02-27

Började läsa med iver och angegemang. Ju längre jag kom in blev jag så nedtygnd. Jag var tvungen att lägga mig ifrån den. Kunde inte läsa. ta till mig allt det hon berättade.

Ännu ett tragiskt människoöde som inte alls grep tag i mej!

Mel Stor

2010-01-04

Den här boken fick mig att nicka i samförstånd, äcklas av huvudpersonen och skrika lite på diverse människor (främst mor) om hur orättvist livet är och hur hemsk(t underbar) boken är.
Jag vill verkligen inte tro att den speglar hur det ser ut i psykv årnde.
Det som händer i slutet, de sista tre kapitlen, det är så... Lättande! Jag oroas genom hela boken, mår dåligt och blir arg på mig själv de gånger jag känner igen mig, men de där sista kapitlen läser jag med ett litet leende på läpparna.

Erica Berglund

2009-10-11

Poängmässigt ligger den mellan 3-4 men fick en 4 pga av de "positiva" slutet.
Glorifierar det destruktiva beteendet, fängslade inte mig riktigt. Läste boken pga av ett litteratur seminarium.

josefine gustavsson

2009-08-10

SÅ jäkla bra bok. Vart så gripen av att allt detta händer närmre än vad man tror. grät och skrattade medans berny berättade för mig. Men kände även att mina egna demoner kom smygandes. Alla har sina egna demoner. Måste läsas.

Ciccis bokblogg

2009-07-27

En oerhört rå och ärlig självbiografi om en ung tjejs liv där hon slussas mellan olika behandlingshem och institutioner. Hon får olika diagnoser av psykiska sjukdomar, men hon beskriver själv sin sjukdom som "emotionell cancer". För mig är det oerhört starka ord och det beskriver vilken enorm smärta hon måste känna. Boken var väldigt "tung" att läsa, inte för att den var svårläst, utan mer på en känslomässig nivå.

kristina johansson

2009-07-12

Läste den här boken för ett tag sedan mer i studiesyfte inom jobbet. Intressant men mycket mörk och tyvärr har flera flickor denna författare som förebild.

Kristina Sund

2009-07-09

Mörk, destruktiv. Blir kanske lite "för mycket"