Vindspejare : boken om Abel målaren

Pleijel, Agneta

Det är 1890-tal och två svenska bröder bryter oväntat upp för att bege sig till Java. Den ena för att måla, den andra för att bli rik. Vistelsen i Nederländska Indien blir längre än någon av dem avsett. De utgör en av fem generationer inom en familj. Vi får möta den dövstumme marinmålaren, brödernas far, som ständigt målar friluft i det svenska havsbandet och hans hustru, sjöfarardottern, vars släkt seglat på jordens alla hav. Även den holländske soldaten i Nederländska Kolonialarmén som lämnade sitt barn i nunnornas vård i Surabaja för att aldrig mer återkomma. Här finns också berättaren själv, som en dag gör en resa tillbaka till dagens Indonesien tillsammans med sin mor. Vindspejare är en stor och märklig familjeroman.

Nu har jag läst 4 underbara böcker av Agneta Pleijel, en fantastsik författare med ett underbart språk, som tilltalar mig. Det är serien om hennes släkt. Drottningens chirurg handlar om en förlossningsläkare, där många intressanta förlossningsfall beskrivs. Kungens komediant handlar om en skådespelare, som är Gustav III:s högläsare.Syster och bror handlar om skådespelarens dotter, man och deras två barn. I serien ingår inte Vindspejare, den skrevs tidigare, men blir ändå en uppföljare, som handlar om när författaren åker med sin mor till hennes födelseland Surabaja. Den boken läste jag för massor av år sedan, men nu föll den på plats. Detta har varit en härlig läsupplevelse.