Vindsjälar

Kallentoft, Mons

| 2013

Linköpings främsta kriminalinspektör Malin Fors är tillbaka! I Vindsjälar - den sjunde fristående delen i Mons Kallentofts kritikerrosade deckarserie - dras hon åter in i ett svårlöst fall. En ovanlig sensommarstorm närmar sig Linköping, och på ett vanskött äldreboende hittas en man hängd i sladden till sin larmknapp. Det mesta pekar på att den 79-årige Konrad Karlsson tagit sitt liv, men när Malin Fors och hennes kollegor pratar med personer i hans omgivning vittnar alla om en person som trots sina krämpor var full av livsglädje. Även obduktionen väcker misstankar om mord och en utredning inleds. Men ingenting tycks gå ihop. Uppgifterna är motsägelsefulla, händelseförloppet förvirrat. Vem har något att vinna på en sjuk gammal mans död, ens i ett samhälle där kapitalet tycks stå över människovärdet? Före sin död skrev Konrad flera ilskna insändare om bristerna på äldreboendet...

A H

2021-04-13

2018-05-13

Hur kan e känd författare skriva något så eländigt uselt. Jag har aldrig gillat Mons Kallentoft men den här boken är ett riktigt bottennapp. Det enda som Mons tydligen vill säga med den här boken är att alla som lyckats har gjort det på ett fult och ruttet vis. Det finns så många bra arbetarförfattare som lyckas förmedla sitt budskap med finess och känsla. Det här är bara banalt och ja uselt.
Den andra biten som är så usel med boken är att inget får finnas för fantasin hos läsaren. Det som antyds i ett kapitel måste givetvis förklaras genom en andra person antingen de är levande eller döda. Vi läsare är väl inte helt hjärndöda men Mons måste givetvis pracka på sin åsikt genom alla gestaltningar i boken.
Som grädde på moset känns både handling och karaktärer så konstlade och ytliga. Nej på ren svenska så är det här ren skit och smörja. jag lyssnade färdigt av ren förskräckelse. Svag 1:a.

2018-02-28

Efter det ganska lyckade återseendet med Malin Fors i Vattenänglar så såg jag faktiskt fram emot att läsa Vindsjälar. Man tycker ju att jag borde ha lärt mig nu att det inte alltid funkar så bra att läsa böcker i en serie för tätt inpå varandra. Nu kom jag plötsligt ihåg vad jag retade mig på i de tidigare böckerna. Nej, riktigt så illa blev det inte, men kom ihåg gjorde jag. Läs mer på min blogg

Ronja Karlsson

2018-01-15

Språket är enkelt och samtidigt ganska vackert och flyter på och handlingen berör, ändå fastnade jag aldrig riktigt i den här boken.

Christina Nilsson

2017-07-16

Snabbläst i solstolen, men väcker tyvärr inget engagemang denna gång. Synd för jag brukar verkligen gilla Kallentoft.

Karin Axell

2017-04-29

Mons Kallentoft duger för slöa sommardagar i hängmattan, men inte om man söker variation i beskrivande av huvudkaraktärerna. Jag vet faktiskt inte varför jag envist fortsätter att läsa denna författare, det måste ju vara något som fångar mig.

Egentligen tycker jag att han tjatar för mycket om den mentala misär som alla hans huvudkaraktärer genomlider med sina inre demoner. Man har liksom redan första gången förstått vem till exempel Malin Fors är.

Jag gillar inte heller de mellanspel Mons gör där han beskriver inre tankar som ska utspela sig hos brottsoffer åt höger och vänster. (Jag är kräksless på dessa för att tala klarspråk!)

ÄNDÅ återvänder jag hela tiden till hans böcker. Perfekta till hängmattan på semestern bara! Lättläst och lättsmält och lite spännande också.

janne lindh

2016-04-06

En läsvärd brottsroman med privatiseringen av äldrevården i centrum. Kallentoft skriver bra men ibland tycker jag han blir för patetisk.

Kim Dahlback

2015-04-13

Blev trött på den ensidiga beskrivningen av de välbeställda. Malins problem börjar vara uttjatade. Kallentofts sämsta hittills.

Anneli Johansson

2015-01-24

Spännande och lättläst!

Maria Larsson

2014-06-19

Med handen på hjärtat tror jag inte ens att jag kom igenom Mons Kallentofts femte bok, "Den femte årstiden". Kanske behövde jag bara ett uppehåll för de två första delarna av Kallentofts nya svit av fyra om kriminalinspektör Malin Fors - "Vattenänglar" och "Vindsjälar" - läste jag i ett svep.

Jag kan fortfarande störa mig på att de döda talar. Men Kallentoft har tonat ner begreppet lite och har kanske insett hur uttjatat och enerverande det blev. Man bläddrar snabbt förbi dessa sidor eftersom de inte tillför någonting till handlingen alls.

Nu är de fyra elementen som inspirerar. I "Vattenänglar" hittas ett välbärgat gift par mördade i sin jacuzzi. Deras femåriga adoptivdotter Ella är försvunnen och Malin Fors med kollegor tar upp sökandet både efter mördare och barn.

I boken efter, "Vindsjälar", hittas en 79-årig man på ett vanskött äldreboende hängd i sladden till sin larmknapp.

Kallentoft har blivit mer politisk. Den första boken tar upp olaglig barnhandel och bok nummer två kritiserar äldrevården. Men han gör det snyggt! Det blir aldrig så politiskt korrekt att man vill stoppa fingrarna i halsen utan kritiken är elegant serverad i lagom portion.

Dessa två böcker är en lovande början och jag ser med glädje fram emot att få läsa de nästa två i serien.

Maria Larsson

2014-06-19

Kallentoft blir här mer politisk och boken kritiserar äldrevården skoningslöst. Men han gör det mycket snyggt och serverar elegant sin kritik i lagom portion.

Marita Ryen

2014-04-21

Vet inte om jag börjar tröttna på Kallentoft speciella stil. Okey men lite seg.

Maria Myrberg

2014-02-08

Helt ok!

Jag tycker Mons Kallentoft första bok i serien om Malin Fors var helt outstanding, Midvinterblod heter den. De andra två som följde sedan var också väldigt bra. Vårlik nr 4 gillade jag inte alls, lite för flummig för min smak, men med bok nummer 5, den femte årstiden blev det bättre. Så började en ny serie om de fyra elementen, vatten, luft, eld och jord. Vattenänglar gav jag ett medelbetyg, tyckte den var en aning seg.
Då kommer vi till nummer 7 i serien Vindsjälar och här får Malins dotter ta en större plats och det är inte fel, ibland kan det vara en fördel att stoppa in en ny karaktär eller som här låta någon annan ta mer plats. För man blir lite uttråkad av Malin ibland, det går i samma hjulspår liksom, hennes kamp för att låta bli alkohol. Fast jag hoppas verkligen inte Mons gör dottern till en alkoholist nu, då kommer jag definitivt tröttna.
Jag tyckte också storyn var viktigt och angelägen, handlade om dåliga resurser inom åldringsvården.

Jessica Appelqvist

2014-01-21

En av dom bättre i serien

Rasmusmatte .

2014-01-02

Det var då den sämsta Kallentoft jag lyssnat på. Rörig och ytlig trots att temat är väldigt viktigt och angeläget.

Ronny Linnerheim

2013-11-28

Även inbitna Kallentoft-läsare bör bli besvikna. Extremt mager och torftig i sin handling. Kallentofts förakt mot de välbeställda blir malande och patetisk. Boken som helhet påminner mer om en havdan högstadie-uppsats än en bok av en kritikerrosad, etablerad författare.

Viveka Värnman

2013-11-28

Helt okej, men dock den svagaste boken av Kallentoft i serien om Malin Fors. Tyckte också den var i kortaste laget.

Jan Svensson

2013-11-23

Ganska besviken. Når inte alls upp till Vattenänglar eller Den femte årstiden. Känns som om författaren inte blivit färdig och för sent upptäckt att idén inte håller för en hel bok.

2013-11-09

Betyg: 4,5 av 5.

?Vindsjälar? är den sjunde boken i serien om Malin Fors och alla dom andra inom och runt omkring polisen i Linköping. Jag har läst alla dom sex tidigare böckerna, och här är en länk till den sjätte boken, ?Vattenänglar?.

Tycker faktiskt att böckerna bara blir bättre och bättre. Har gillat Mons Kallentofts böcker ända från början, men jag tycker som som sagt var bättre och bättre om dom.

Just denna bok handlar mycket om bristerna inom äldrevården, och känns väldigt aktuell.

Rekommenderar verkligen den här boken, och även alla andra böcker av Mons Kallentoft i serien om Malin Fors.