Vindens skugga

Ruiz Zafón, Carlos

| 2005

CD-bok Uppläsare: Jonas Karlsson Innehåll: 16 CD - ca 19,5 timmar Vindens skugga är en läsupplevelse av det där totalt uppslukande slaget - ett litterärt ymnighetshorn som bjuder på förtätad spänning, lycklig och olycklig kärlek, fantasieggande mystik och oförglömliga människoöden. Daniel Sempere är 10 år när hans pappa tar honom med till De bortglömda böckernas gravkammare i Barcelonas gamla stad. Där finner han romanen Vindens skugga av den bortglömde författaren Julián Carax, läser den under en natt och blir fullkomligt besatt av den och av dess mystiske författare. Sökandet efter svaren på alla gåtor som omger boken och dess författare kommer att prägla Daniels liv för all framtid. Varför har någon ansträngt sig så för att sopa igen alla spår efter Julián Carax? Varför bevakar den sadistiske kommissarien Fumero varje steg Daniel tar? Varför börjar Daniels eget liv alltmer...

Härlig bok med mycket själ.

Tilde Johnsson

2023-10-21

BÄSTA. BOKEN. JAG. NÅGONSIN. HAR. LÄST.

Peter

2023-07-23

Det är dimmigt och fuktigt, fattigt och rikt i Barcelona före, under och efter inbördeskriget. Daniel, bokens huvudperson, är en impulsiv och passionerad ung man vars intresse för en viss bok vävs samman med hans eget öde. Fantastiskt språk, spännande historia med fantasifulla kopplingar i tid och rum. Himla liten text i pocketversionen.

D

Dan Banan

2022-11-21

Magi från början till slut. Om ett dåtida Barcelona som gör att man vill åka dit.

Linnéa G

2022-07-27

Jag har lite svårt att känna vad jag verkligen tyckte om boken. Å ena sidan var den spännande, språket och beskrivningarna var väldigt bra, och flera karaktärer färgstarka, å andra var den sunkig och den andra halvan av boken blev sämre. Första halvan gav fantasy och mysterium vibes och den andra halvan började likna en såpa mer och började påminna lite om sådana B-böcker. Dessutom är alla kvinnor i boken sexualiserade och då menar jag verkligen ALLA. Kvinnosynen är riktigt illa. Så har lite svårt att sätta ett betyg på boken då jag både tycker om och inte tycker om den så jag landar därför någonstans i mitten. Hade oavsett svårt att lägga boken ifrån mig och njöt (till störst del) av läsningen.

Jenny Sven

2021-12-19

En helt underbar roman. Full av spännande händelser, i en fantasifull värld. Att en utspelar sig i Barcelona är ett plus i kanten. Den som läser den här kommer inte bli missnöjd. En av de bästa böckerna jag någonsin har läst.

Christian Bergman

2021-05-26

Tomas Karlsson

2021-03-11

Språket är vackert och finurligt, men vägen är lite för lång och slingrig för att det skall bli en okritiskt fullpott och wowkänsla över berättelsen.

Angie J

2020-12-30

Cecilia U

2020-12-28

Gripande historia, som jag läste för 10 år sedan, men som fortfarande frambringar en nervkittlande känsla i magen när jag tänker på den!

Safira Blom

2020-12-06

Göran Eklöf

2020-10-27

En mustig berättelse.

Ulrika Bergman

2020-07-11

Spännande serie

Mycket bra bok med ett underbart språk.

Anna Kreissl

2020-06-27

Läsvärd men omständ, långsökt och ologisk. Vilket iof utgör spänning då man aldrig vet vad som kommer hända. Den skulle varit 200 sidor kortare. Bitvis fantastiska beskrivningar men kvinnosynen är tragisk.

Anna Kreissl

2020-06-27

Leo

2020-04-03

Ganska spännande men lite för lång.

Leo

2020-04-03

Ganska spännande men lite för lång.

Sara Ekdahl

2020-03-22

Sara Ekdahl

2020-03-22

2020-01-29

Betyg: 3,5 av 5.

Den här boken är nästan tjugo år gammal. Och den har ju blivit väldigt mycket hyllad. Jag har fått många tips om den genom åren, men det har inte blivit av att jag har läst den. Men nu fick jag boken av en kollega, och då kände jag att jag ville läsa den.

Och visst var boken bra. Absolut läsvärd. Men jag tyckte ändå inte att den var så bra som så många har sagt. Tyckte den var lite för långrandig, lite för detaljerad, och lite för omständlig,

Ångrar absolut inte att jag har läst den, och den var värd den lite väl långa lästiden. Men jag känner nog inte att jag vill läsa någon av dom andra tre fristående böckerna i bokserien. Det får nog räcka med den här boken.

Men som sagt, bra och läsvärd var den i alla fall.

Moa Eriksson

2019-11-27

Bra, blev dock lite besviken i slutet

Mikaela86

2019-11-18

Svår att betygsätta, skulle sätta den mellan en trea och en fyra. Ibland helt magisk och ibland utdraget (vissa brev). Jag älskar mystiken men saknar trovärdiga kvinnoporträtt. Oavsett en härlig läsupplevelse!

david palmqvist

2019-11-06

Inledningen är ganska intressant men boken tappar mer fart ju längre in i den man kommer. Allt som allt en ganska tramsig historia när man tänker efter...

2019-11-01

Fascinerande berättelse med ett myller av människor och händelser, kärlek, vänskap, hat och ond, bråd död. Det är fängslande men lite jobbig läsning, jag blandar ihop namn och tidsskeenden lite då och då, men ångrar verkligen att jag läst den.

Erika E

2019-07-07

Beatrice

2019-03-01

Kvinnoporträtten är kanske det sämsta jag läst på länge. Varenda kvinna är mystisk, ung, vacker och irrationell eller gammal, ful och löjeväckande. I ett kapitel beskrivs hur huvudpersonens senaste span helt plötsligt blir så rörd av att hon blir tilltalad vänligt att tårar långsamt droppar nedför hennes alabastervita kinder. Snällaaaaa. Han sa typ hej och hon gråter. Hursomhelst så är det fina miljöbeskrivningar av Barcelona och själva grundberättelsen är spännande. Har en inga problem med att samtliga kvinnor är porträtterade ytterst endimensionellt och alltid sexualiserade kan en absolut hugg in i den här boken.

Jenny Kyllergård

Maja

2018-09-15

Så spännande

2018-08-22

Wow - helt fantastisk bok! Som en ljuv litterär tortyr som berör på varje sida. Poetisk men ändå på sitt sätt enkel i språket håller den mig fast genom hela boken och lämnar mig aldrig besviken. Kärleken till böcker och författande är också ett uppskattat inslag. En av de bästa böcker jag läst.

Johanna Skott

2018-08-18

Spännande historia som nystas upp

Kerstin

2018-08-14

Jag hade hört så mycket om den, men fann historien alltför konstruerad och tillkrånglad. Likaså språket, tyngt av metaforer och, nej, det här var inte min bok.

Helena Flemström

2018-04-19

Mycket bra bok!

Linda Frejme

2018-03-11

Väldigt bra bok. Svårt att släppa taget.

Karin Johansson

2018-02-09

Ljuvlig läsning.

Marcus Rothoff

2018-01-21

Denna trilogi kommer för evigt vara en av mina favoriter!

josefine gustavsson

2017-09-04

En av de bästa böcker jag läst!

Sara Gren

2017-08-14

Otroligt gripande berättelse! Jag är frestad att ge den en femma, men de upprepade formuleringarna av sexistisk karaktär sänker tyvärr betyget.

Emelie Alm

2017-07-27

Alltså... wow...

Jonas Enger

2017-02-05

Mycket bra.

Victoria Sörqvist

2017-01-15

Så himla bra, en bok man läser flera gånger

Matilda El Rameid

2017-01-05

Favoritbok!!!! Spännande, vacker och mystisk!

Lena

2016-11-03

En så vacker bok.

Ethel Åslund

2016-07-11

Vid fjärde eller femte försöket (för den borde ju vara läsvärd, så manga som gillar den) tog jag mig igenom den. Konstig historia. Tråkiga personer. Märkte inte mycket av Barcelona, eller att det skulle handla om böcker. Handlade om ett djupgående (och för mig obegripligt) hat. Obehagligt.
Enda jag gillade var Fermin. Han kändes lite levande.