Vindens skugga

Ruiz Zafón, Carlos

| 2005

Vindens skugga är en läsupplevelse av det där totalt uppslukande slaget -- ett litterärt ymnighetshorn som bjuder på förtätad spänning, lycklig och olycklig kärlek, fantasieggande mystik och oförglömliga människoöden. Daniel Sempere är 10 år när hans pappa tar honom med till De bortglömda böckernas gravkammare i Barcelonas gamla stad. Där finner han romanen Vindens skugga av den bortglömde författaren Julián Carax, läser den under en natt och blir fullkomligt besatt av den och av dess mystiske författare. Sökandet efter svaren på alla gåtor som omger boken och dess författare kommer att prägla Daniels liv för all framtid. Varför har någon ansträngt sig så för att sopa igen alla spår efter Julián...

En av de bästa böcker jag läst!

Otroligt gripande berättelse! Jag är frestad att ge den en femma, men de upprepade formuleringarna av sexistisk karaktär sänker tyvärr betyget.

Emelie Alm

2017-07-27

Alltså... wow...

Jonas Enger

2017-02-05

Mycket bra.

Victoria Sörqvist

2017-01-15

Så himla bra, en bok man läser flera gånger

Matilda Pråme

2017-01-05

Favoritbok!!!! Spännande, vacker och mystisk!

Lena

2016-11-03

En så vacker bok.

Ethel Åslund

2016-07-11

Vid fjärde eller femte försöket (för den borde ju vara läsvärd, så manga som gillar den) tog jag mig igenom den. Konstig historia. Tråkiga personer. Märkte inte mycket av Barcelona, eller att det skulle handla om böcker. Handlade om ett djupgående (och för mig obegripligt) hat. Obehagligt.
Enda jag gillade var Fermin. Han kändes lite levande.

Inger Jonsson

2016-04-06

Många dagar med regn och även dagar med snö.
Fint skriven bok. Stundtals mycket realistisk, stundtals nästan drömlik.
Man bör helst ha möjlighet att ostörd sträckläsa boken.

Inger Jonsson

2016-04-06

Många dagar med regn och även dagar med snö.
Fint skriven bok. Stundtals mycket realistisk, stundtals nästan drömlik.
Man bör helst ha möjlighet att ostörd sträckläsa boken.

Sanna Carlborg

2016-03-11

Väldigt spännande, men med många litterära svagheter. Klyschiga personporträtt och handlande som inte är övertygande. Förskräcklig kvinnosyn. Kitschigt språk och plump humor. Underhållande men ytligt. Plus för att det är roligt att läsa om något som kretsar kring böcker.

Maria Wänström

2015-09-02

En härlig och mörk saga att försvinna in i.

Johannes Soldal

2015-08-02

De första hundra sidorna är okej. Sedan förvandlas boken till den värsta sortens skräplitteratur. Det är tydligt att Ruiz Zafón har vetat skriva en mustig roman i den sydamerikanska traditionen med ett rikt persongalleri och svängig handling. Men läs Garcia Marquez eller Ernesto Sabato i stället.

Camilla Carlsson

2015-06-18

Väldigt märklig berättelse. Författaren lyckas med att förmedla en krypande känsla samtidigt som det är svårt att låta bli att läsa.

victoria sörqvist

2015-03-31

Spännande läsning från pärm till pärm!!

Victoire Marcel

2015-03-02

Jag minns att jag älskade den, att den grep tag om mig vid första sidan, men att jag blev besviken på slutet. Jag minns även att jag liknade Javier Fumero vid Javert. Jagandet av en skuggfigur, namn, yrke samt ett stort värde på plikt och starka uppfattningar om rätt och fel - de största skillnaderna är motiv samt Fumeros sadism.

Evelina Austen

2014-11-18

Den här boken har allt. ALLT.

David H

2014-05-06

Fascinerande och trollbindande. Mästerlig beskrivning av miljöerna,personerna och Barcelonas historia. Ljudboken, där Jonas Karlsson är uppläsare, fungerade bra att läsa.

Eva-Lotta Ortander

2014-05-03

Åååå...vackert, vackert, vackert. En fantastisk berättelse som berättas av en mästare. Han skildrar Barcelona väldigt levande. Den var näst intill omöjlig att lägga ifrån sig.

Eva Ågren

2014-03-31

Helt fantastisk skildring av Barcelona, en fantastisk historia som berättas

Gunnel Lindström

2014-03-08

En mustig berättelse som bör sträckläsas.

Lotta Berlin

2014-02-25

Jag vill ge Carlos böcker höga betyg på grund av hans språk, hans historia, hans karaktärer och hur han väver ihop allt. Det är spänning, rysare, drama, deckare, pirr, ja allt i en och samma bok (i alla böcker). Det är inget onödigt lull-lull, bara precis så mycket att man känner och ser hur det ser ut på platserna och man får en känsla för hur interiör och stämning är på platser och hur folks karaktärer är.
Jag tycker att han är en fantastisk berättare helt enkelt.

Lisa Johansson

2014-02-23

Fantastisk bok med en trollbindande historia. Känner man till Barcelona kan man se gatorna framför sig och berättelsen får därmed ännu en dimension.

Per-Anders Tornås

2014-02-19

Härlig mystik!

Y

Ylva Öjes

2014-01-18

Hade satt en femma på denna underbara roman om inte persongalleriet varit så stort ...och trassligt. Tappade bort mig ibland, vem var vem nu igen?

Anneli Karlsson

2014-01-04

Helt fantastisk bok! Ett fantastiskt vackert språk, en underbar berättelse. Jag hade verkligen svårt att lägga den ifrån mig.

Jimmy Reardon

2013-12-02

Mystisk och tät, bra uppbyggd. Först i efterhand min uppskattning av boken verkligen växte sig stark. Den satte starka avtryck. Rekommenderas!

Annie Sundling

2013-11-03

Missa inte denna underbara roman!

Carina Nordgren

2013-10-18

Från första till sista sidan rör sig handlingen framåt i häftig rörelse. Ibland på gränsen mellan verklighet och saga. Hat och kärlek beskrivs med intensivitet. Jag är hänförd. En måste bok!
Njut!

Sara Frimodig

2013-09-23

Spännande, lite deckarliknande roman som man verkligen drogs in i! Skriven på ett väldigt målande och vackert sätt. En annorlunda och mycket bra roman!

Evert Nilsson

2013-08-23

En bok som är svårt att lägga ifrån sig. Har du varit i den underbara staden Barcelona är boken helt oemotståndlig!

Rökig deckarroman står det på baksidan och det stämmer väl. Boken är kul, snabbläst och har en skön noir-känsla

Maritha .

2013-08-10

En av de absolut bästa böcker jag läst. Fascinerande, väl uppbyggd, välskriven... Definitivt något att så småningom läsa om bara för att frossa i språket, dofterna, känslorna!

Ida A

2013-08-04

Underbar bok. Fantastisk berättelse, fantastiskt berättad!

Jenny Li

2013-07-31

O vad jag tycker om den här brokiga romanen, dess många bottnar och färgstarka karaktärer...! Läs, om du inte redan gjort det!

Karin Lundberg

2013-06-29

Spännande och mystisk. Så bra!

Hannah Lilja

2013-06-13

Underbar bok på alla vis. Rekommenderar även ljudboken. :)

Marina Trenkoska

2013-06-12

Stark trea.

Karin Axelsson

2013-05-24

Helt enkel underbar!!! Min absoluta favoritbok hittills!!!

Nettan Läslus

2013-04-02

Fantastisk!

Ingeborg Amnéus

2013-03-06

En historia som innehåller allt!

Josefine Ejebjörk

2013-03-05

Vilken underbar berättelse som tar en fram och tillbaka i Barcelonas gränder och vrår. En jakt på en sanning som man inte vill ska ta slut.

Lars Brandström

2013-03-03

Härlig roman som byggs ihop fint på slutet. Kärlek och vindlande gränder. Får mig att vilja återbesöka Barcelona.

erik .

2013-02-26

En favoritbok på senare år, jag drogs med i berättelsen och hade svårt att lägga ner boken.

Linda Abramsson

2013-02-07

En magisk bok. En av de absolut mest välskrivna (bra översättning) böcker jag har läst och en underbar historia. Ville inte att den skulle ta slut!

Christina Nilsson

2013-01-19

Det var ett bra driv i boken, intressanta dialoger och en fantastisk uppläsare i Jonas Karlsson.

Karin Larsson

2013-01-16

Underbar och spännande berättelse med bra historisk koppling. Kunde inte lägga ifrån mig den.

Agnetha Vesterdahl

2013-01-08

Helt enkelt underbar!!!

M W

2012-12-12

Bra

Patrik Fjällström

2012-12-03

Efter att ha läst idel taskigt skrivna svenska kriminalromaner var detta verkligen en glad överraskning. En bok skriven för de som gillar att skriva och läsa. Fantastisk mystik, stämning och miljö genom hela berättelsen.

Susanne Rydvald

2012-12-01

Skit status för mig! Denna sorts bok bekräftar än en gång vilket dåligt oförstående svenskarna har för riktigt bra litteratur. Nuförtiden hoppar 98% damer i luften när det gäller böcker om 100åringar, flygande drakar, öländska älvor och nu den här också.

Susanne A

2012-11-30

Det var länge sedan jag blev så fängslad av en bok! Vilken läsupplevelse!

A Bookaholic Swede

2012-11-29

Boken var helt ok, bara inte så speciell som jag trodde den skulle vara, mycket för att jag trodde att De bortglömde böckernas gravkammare skulle ha en mer dominerade plats i berättelsen

Anna Nyman

2012-11-18

Jag får en känsla av att det borde finnas något här. En allegori, en dold betydelse? Fast jag hittar den inte. Kanske är det bara en jäkligt invecklad historia? Helt OK, understundom mycket bra språk.

Therese Åström

2012-10-13

Jag tycker att språket i den här boken är helt fantastiskt! Historien i sig känns också "ny", inte som något jag läst tidigare. Underhållande, fantasieggande, kuslig och tankvärd.

Jonna Nyman

2012-10-01

Språkligt fantastisk, ganska bra story.

Demis Stavridis

2012-09-19

Fantstiskt!

A-K Löfgren

2012-09-18

Spännande men bör läsas på spanska, bra skrivet.

Raul Carlson

2012-08-21

Bra, men onödigt lång. Stundtals för dramatisk utan logisk grund.

Nanna Lenngren

2012-08-06

Denna bok är full av mystik och spänning, där en bok och författare intar en speciell roll. Mycket läsvärd.

Linda Larsson

2012-07-21

Var helt fast efter två sidor! Det här är en skatt! Är avundsjuk på de som har denna läsupplevelse kvar!

Sara Sandquist

2012-07-17

Fantastisk bok! Bra historia, underbart språk och lagom tankeställare. I like alot!

Nadija Aulin

2012-06-22

En bok om bokälskare för bokälskare (och förmodligen av en bokälskare). Omöjlig att lägga ifrån sig! Underbar!

Magdalena V

2012-05-20

En underbar historia som höll mig vaken långt in på natten. Hade svårt att lägga den ifrån mig när jag väl börjat läsa.

Anna Rickardsson

2012-05-10

Trollbunden från första till sista sidan, glömde äta lunch dagen jag öppnade denna bok. Den har allt och är en av de bästa böckerna jag läst. Det händer att jag tar fram den ur bokhyllan och läser om den och är som att, för att citera ett kinesiskt ordspråk, återse en kär gammal vän.

Nina Harris

2012-04-26

Första boken jag gett mig på att läsa! Inte gjort det på år faktist! Den tar värkligen allt! Spännande! Oh jag vara äslajar den!

Madeleine Olofsson

2012-03-21

En mycket romantisk saga som tyvärr inte alls gör det intryck på mig som jag hade förväntat mig. Egentligen mer 3,5 i betyg.

Anette Hökerberg

2012-02-26

Vet inte riktigt om jag tyckte om den eller inte. Den är väldigt annorlunda, bra på något konstigt vis, men ändå jobbig att läsa. Andra som har läst den antingen älskar den eller hatar den. Jag har någon sorts hat-kärlek till den.

Christina Larsson

2012-02-10

En jättbra bok som har allt!

Carina Svensson

2012-01-21

Gillade den mystiska handlingen och författarens språk. En bok som jag hade väldigt svårt att lägga ifrån mig!

Marc Moore

2012-01-14

Pompös och barnslig . Massa ord och dimma alá wuthering heights kan inte rädda denna tunna berättelse. Märks att författaren verkligen har försökt skriva en modern klassiker men den är bara långtråkig.

Charlotte Malm

2012-01-09

Jag älskar mystik.

Johanna Jigström

2012-01-05

Utan tvekan en av de bästa böcker jag läst. Finns inget mer att säga.

Maria Jönsson

2011-12-10

Berättelse som befinner sig mellan dröm och verklighet. Jag försvinner in i boken och drömmer mig bort.

Cecilia Winberg

2011-11-29

En av de allra bästa böcker jag läst - och jag läser mycket.

Charlotta CG

2011-11-15

Pendlar mellan stark trea och svag fyra men får till slut en fyra för att jag sugs in i historien på det där sättet jag älskar och för att många visdomsord om livet dyker upp i boken. Boken har också fina beskrivningar av Barcelona som måste vara outhärdliga för den som känner staden väl och älskar den. Jag tycker om stämningen men ibland kändes boken lite förutsägbar och dialogen nästan naiv och det var nog det som drog ner betyget. Det började som en riktigt originell historia och halvvägs in i boken var det helt enkelt inte lika originellt. Men en toppenbok.

Anna Hellberg

2011-11-03

Bra mycket bra

emily lindqvist

2011-10-29

Älskade denna bok från början till slut. Kunde inte lägga den ifrån mig. Den är spännande och vacker. Jag köpte till och med slutet vilket jag sällan gör. Skulle kunna läsa den igen bara för Fermins utsvävande monologer och beskrivningar.

Pernilla Lindholm

2011-10-24

Först och främst vill jag bara klargöra att en trea är ett bra betyg. För mig är en trea en bok som är absolut läsvärd och spännande, men som saknar någonting som kunde gjort den bättre. Den här boken saknar originalitet tycker jag, det känns lite som om jag läst den här boken förut. Det är också lite för förutsägbar handling och alltför många tillfälligheter som gör berättelsen svår att tro på. Det som dock gjorde mig mest besviken var slutet. Men små defekter till trots, det är trots allt en berättelse att slukas av för ett tag.

Jari Kokko

2011-10-23

Underbart språk och en spännande bok. En njutning att läsa.

Kamali 

2011-10-11

Magisk realism, en stad i dimmor och skuggvålnader. Ljuvlig.

Nicole Persson

2011-10-06

En av världens bästa böcker! Ett måste!

Anita Lindberg

2011-09-29

Ett nytt grepp inom spänningslitteraturen Fantastisk miljöskildring

Tilda Norén

2011-09-23

Som att läsa ett konstverk, älskar sättet boken är skriven på.

Michael X

2011-09-14

Blev mycket besviken av "fortsättningen" Ängelns lek"... Sen kom jag på att ingenting minns av denna bok (efter 20 månader ) - och då kan den inte vara värd så mycket... Betyget sänks från 4 till en osäker 3.

Carin Lundberg Papp

2011-08-16

helt underbar bok, läs den..

eva arkelid

2011-07-12

Båda hans böcker tillhör de böcker som jag inte vill ska ta slut. jag tycker Vindens skugga är bättre än Ängelns lek och de måste läsas i rätt ordning för att man ska förstå berättelsen. Må bra böcker även om det är ganska obehagligt ibland.

Veronica Robin

2011-07-08

Märklig bok med härliga personskildringar och skruvad story. Lite "mindfuck".

Fredrik Jakobsen

2011-07-06

Underbart vackert språk och färgstarka karaktärer.

Anders Johansson

2011-07-05

Gillar miljön som boken utspelar sig och den oförutsägbara storyn. Tycker att detta var en riktigt bra bok. Solklar femma.

Henrik Fogelberg

2011-06-19

Gillar stämningen och intrigen i den här boken. Figurerna är väl stereotypa dock Onda eller goda - någon gråzon finns inte. Jag har också lyssnat på ljudboken, inlästa av Jonas Karlsson. Mycket bra.

Sofia Mårtensson

2011-06-14

Min absoluta favoritbok! Underbar och rik handling och karaktärerna är så berörande! Älskar älskar älskar den!

KR

2011-05-25

Rena döden. "Internationell bästsäljare" borde vara en tillräcklig varning för läskunniga att hålla sig borta, och den här boken har alla kännetecken för den sortens kultur som köps och älskas av mycket stora människomassor. Ohygglig prosa lindad i klumpiga blomsterarrangemang, med ändlösa referenser till litteratur som författaren vill visa att han känner till. Intrigen är dödstrött, karaktärerna stereotypa, och dialogen tänker jag inte ens kommentera. Jag kan ärligt talat inte komma på någonting positivt att säga, förutom att den troligen inte är lika dålig på originalspråk, då översättningen till övriga brister lägger en total dövhet för språkliga klyschor. Riktig skit faktiskt, en katastrof.

Lars Andersson

2011-05-16

Har inget speciellt att anmärka på. Lite surrealistisk, spännande.

Sofie Petersson

2011-05-13

Nästan kärlek vid första ögonkastet; De bortglömda böckernas gravkammare. Kan det bli bättre? En pojke som blir förälskad i en roman vars författare är spårlöst försvunnen. Mysteriet börjar och pojken kan inte släppa den gåtfulla historien, samtidigt som åren går växer intrigerna och på Barcelonas gator gömmer sig många hemligheter. En underbar bok, som borde ha kortats ner och finslipats för att nå närmare perfektion. I like it.

Alexandra S

2011-04-24

Fantastisk! En bok som jag önskar att den aldrig tagit slut utan som jag kunde fortsätta läsa för evigt.

Kaleida Läslus

2011-04-04

Ja! Ja! JA! Så bra är den!

ag hade hört oerhört mycket positivt om denna bok, en klassiker, eller ett mästerverk sas det.
Njaa jag håller nog inte helt med, en aning rörig emellanåt. Vissa partier tyckte jag var riktigt bra medans andra kändes mer som en transportsträcka. Inte var den någon bok som dröjde sig kvar i minnet heller

Mia Lundberg

2011-04-03

En fantastisk bok som hela tiden blev bättre och bättre även när man tänkte att bättre än så här kan den inte bli. "Ängelns lek" av samma författare ligger och väntar på mitt sängbord och jag ser fram emot att återigen bli förtrollad.

Evelina Arnesson

2011-03-25

Det fina språket kommer bättre till sin rätt på engelska.

Anna-Karin Marklund

2011-03-07

En fantastisk bok!

Anette B

2011-03-02

Underbar. Fantastisk. Dramatisk. Spännande. Fängslande. Älskade den och stängde boken med ett leende och en puss på omslaget. Rekommenderas varmt!

Marianne Strandberg

2011-02-28

Bra, välskriven, spännande, men grep inte riktigt tag i mig. Skickligt hantverk men kändes bitvis konstruerat och förutsägbar.

Anna-Karin L

2011-01-14

En av de bästa böcker jag läst! Romantisk och samtidgt dyster i ett Barcelona, som jag fortfarande aldrig besökt, men ännu mer vill efter att ha läst denna bok.

Ewa Hammarstedt

2010-12-29

Mycket spännande, välskriven bok som har allt.

Mylar .

2010-12-26

Oerhört fängslande berättelse som är svår att släppa. Man får en mycket bra bild av såväl omgivningar som personer och det är lätt att svepas med. Det enda som stör är de återkommande motsägelserna och felaktigheterna i texten. Manuskriptet hade vunnit en del på ett par extra korrekturläsningar.

Sam Andersson

2010-12-04

Zafon har överarbetat boken vilket gör att den inte känns ärlig. Därför blir den inget annat än just en saga. Sedan är han inget vidare på actiondelarna. Känns mer som om dom rör sig i sirap. Men en svag 3:a är den värd.

Liselotte Wijkmark

2010-11-26

Vindens skugga är en skickligt uppbyggd historia men just hantverket är det som lyser igenom medan jag läser.
Boken tror jag passar utmärkt i min läsecirkel på bibblan

Petter Johansson

2010-11-15

Fantastisk! Kan inte komma på att jag läst någon bättre bok. Nånsin. Sa någon 'förutsägbar'?? What?? Underbar bok!

Mia Enell

2010-11-15

En ganska förutsägbar och klyschig historia. Boken är skriven med en tilltalande "glimt i ögat" som gör att mitt intresse för historien upprätthålls. Men när boken är slut är också mitt intresse det. Jag tror inte att detta är en berättelse som jag kommer att bära med mig särskilt länge. Men det var trevlig underhållning så länge det varade.

A-K P

2010-11-10

Det är en av de bästa böcker jag läst. Hade mycket svårt att lägga den ifrån mig.

Malin Näslund

2010-11-09

Här är en sån bok som får mig att önska att man kunde få sätta halvbetyg. För jag pendlar mellan 3 och 4 , skulle vilja sättas 3,5 men sätter en 4. Jag "läste" den i bilens cd spelare och vissa ggr ville jag inte stanna bilen för att få fortsätta lyssna medans andra ggr vandrade tankarna iväg medans Jonas röst malde på med berättelsen. Mystik, spänning och väldigt sceniskt. Även om jag tyckte att den kunde kortas vissa bitar och att slutet var lite nödlösning för att boken börjar bli för lång. Snabbt slut = blanda in ett skrivet brev. Trots allt en läsvärd bok som jag kan rekommendera kanske mest för sitt måleriska, poetisk språk som stundtals är väldigt vackert.

Maria Nordström

2010-11-07

Jag vill resa till Barcelona. Nu!

Mimi hansson

2010-11-04

Lätt den bästa bok jag läst

Dejan Trajkovski

2010-11-02

Spänning och mystik i en härlig blandning där man inte kan låta bli att vända blad för att se vad som händer. Lägg därtill ett fantastiskt språk med härliga beskrivningar så har ni, ja kärlek.

Rolf Almgren

2010-10-20

Tilldrar sig i Barcelona. Daniel söker efter gåtorna kring den bortglömde författaren Julián Carax.

Eva-Karin Kyrling

2010-10-18

Surrealistisk skildring med magiska inslag gjorde boken mkt läsvärd.

Ann Simonsson

2010-10-16

Lyssnade i mp3 på boken.. Jonas Karlsson var en toppen läsare. Boken kommer jag att lyssna på igen. Helt underbar.En favorit.

Åsa Norlund

2010-09-23

Fortfarande den bästa bok jag läst!

Linda Abramsson

2010-09-21

Det är en otroligt vacker kärlekshistoria med inslag av thriller. En läsupplevelse lika mycket på grund av det underbara språket som av miljöbeskrivningarna och karaktärerna. Absolut en av de allra bästa böcker jag har läst, magisk!

Charlotte Ekbom

2010-09-17

Underbar, mystisk, virvlande, romantisk, sorglig och vacker bok.

Christer Bergström

2010-08-30

Astrid Broqvist

2010-08-19

Så otroligt spännande och bra bok! Kunde inte sluta läsa i slutet, ville veta hur det gick. Tyckte att den var lite svår att komma in i i början, så mycket namn och personer hela tiden och att hälften av dem hette någonting med F i början gjorde det inte lättare.

Tråkig - enda behållningen var att den utspelar sig i Barcelona där jag var alldeles innan jag läste boken!

2010-07-31

Nej, den här kommer jag inte igenom.

Cecilia Eriksson

2010-07-30

Jo den var faktiskt precis så bra som alla sade. Jag önskar dock att jag varit i Barcelona, hans beskrivningar av staden är målande och skulle ge så mycket mer om man sett det.

Går bara inte att släppa denna ifrån sig. Himla spännande och dessutom utspelar sig historien i min favoritstad.

Sofies bokblogg

2010-07-14

Tog ett tag att komma igenom boken, försökte lyssna mig igenom halva, vilket inte gick särskilt bra. När jag sedan började läsa den upptäckte jag det intressanta språket och den fina historien. Riktigt bra!

Ann-Catrin Malmlöf

2010-07-08

I De glömda böckernas gravkammare finner den nioårige Daniel romanen Vindens skugga. Han blir besatt av både boken och den mystiske författaren. Vi får ta del av en totalt uppslukande berättelse, lika gäckande gåtfull, romantisk, mystisk och lockande som det labyrintiska gatunätet i Barcelona gamla stad.

Anna Berling

2010-06-01

Fantastisk bok som jag nog inte behandlade riktigt rättvist. Läste den under lång tid och korta, korta bitar åt gången och det håller inte. Önskar att jag läst den "ordentligt" det var den värd. Känns som jag gått miste om en bra bok. Ska läsa om den men den får ligga till sig ett tag först.

Nils Thor

2010-05-26

Lite överreklamerad, men visst var den både bra och spännande. Bitvis en aning melodramatisk.

johan neckvall

2010-05-13

En bra sträckläsarroman som innehåller det mesta av en bestsellers viktigasate ingidienser; spänning, romantik, mord och mystik. Det är också här det blir lite för mycket av allt. För att hålla reda på alla sidohistorier krävs mycket upprepningar och förklaringar vilket jag tycker gör boken lite trögläst i sin genre.

Linnea Niss

2010-05-11

jag tyckte att det var väldigt intressant hur författaren har lyckats fånga hur engagerad man kan bli i en bok. historien kändes väldigt genomtänkt och alla pussel bitar föll på plats i slutet.

Maria B Hansson

2010-04-29

Orkade inte igenom den. Klarar inte av när man beskriver "han gick ut" med typ 2000 ord. *gäspar* Kom till saken liksom.

Daniel Kjellgren

2010-04-26

Det är fränt med romaner som man tänker att det kanske är på riktigt. Härlig bok!

Karin Löfstrand

2010-04-19

Den här berättelsen tyckte jag mycket bra om! Genom att få följa Daniel och hans sökande efter författaren Julian Carax fick jag som läsare en fantastisk historia uppspelad. Kärlek, spänning, magi, komik, hämd dessutom kryddad med lite historiekunskap. Kan varmt rekommenderas!

Fredrik Evertsson

2010-04-14

Magisk

Linda Fedko

2010-03-25

Först halvvägs in i boken tyckte jag att det blev riktigt spännande. Det är en bra bok men tyvärr hittade jag en massa grammatiska fel i boken, översättaren/språkgranskaren borde tittat igenom texten en extra gång.

Gunilla Granberg

2010-02-27

Jag blev helt fascinerad av det rika språket. Stundtals rent poetiskt. Ett mästerverk med en berättelse som man inte vill ska ta slut.

Annika Åkerholm

2010-02-12

För mig var denna bok något av en besvikelse, det är några år sedan jag läste den, men jag minns att jag tyckte den var rätt seg och en romantiserad historia. Ändå får jag medge att fragment av den har stannat kvar i minnet hos mig, och jag kan relater till den, den är väl en del av min bokbank. Det blir ett flytande betyg mellan 2-3, beroende på dagsform.

Älskar denna bok. Den är så mysig att läsa. Det är som trolldom dimmigt och spännade. Läste den under en resa till Bulgarien. Perfekt resesällskap!!

Annika Lönneborg

2010-01-31

Sträckläste boken i somras. Så vacker och underfundig.

Gunvi Lundqvist

2010-01-12

Tyvärr tyvärr nu blir det en trea och jag tar paus finns så mng olästa, men jag är villig att höja ifall sista baldet nås. Vad som är intressant med boken enligt mig är förståss Barcelona och därför skall jag läsa den färdig, men just nu är har jag lånat den åt min svägerska.

Mona Guttke

2010-01-06

En underbar bok som tog så lång tid för mig att läsa men jag njöt av varje sekund när boken väl fick sitt fäste i mig. Liknar absolut inget annat jag läst. Rekommenderar den hjärtligt till alla. Ingen bok att snabbt skumma genom men det önskar man inte heller,

Emma Andersson

2010-01-05

Fantastisk gripande historia som fångade mig från första sidan. Påminde mig om mystiken i Vallgrens böcker, fast att berättelsen var mycket bättre. Njöt av att följa Daniel genom Barcelona i jakten på minnena efter Julián Carax. En berusande känsla, doften av gamla böcker, dimmiga gator och karaktärer som finns kvar inom en långt efteråt. Tyckte särskilt om vad Julián sa: "Böcker är speglar, i dem ser man det man har inom sig." För mig var det här en höjdarbok, det är så jag vill uttrycka det.

Klas Skogström

2009-12-02

Denna bok ör mycket bra och mycket spännande och innehåller det mesta. Jag önskar att jag hade boken oläst. Den är absolut värd fem stjärnor. Språket är lättläst och "flytande" läsning.

Gun Kappel

2009-12-01

Något av det mest makalösa jag läst. Vilket språk. Varje ord är en njutning.

M W

2009-12-01

Julia Berglund

2009-11-26

Otroligt bra uppläst av Jonas Karlsson!

harriet karlsson

2009-11-16

jag tyckte den var svårläst inte alls så bra som alla sagt

Inger Dahlin

2009-11-09

Jag undrar varför jag aldrig riktigt kom igång med läsandet av den. Jag kanske borde försöka igen.

Eva Landervik

2009-10-23

Inte riktigt min stil

Harriet Frohm

2009-10-21

Underbar läsning, bland det bästa jag läst

Linda Baatz

2009-10-18

Lite tung läst men så bra

Anneli Jansson

2009-10-14

Klart spännade. Många bra frågeställingari boken om själva berättelsen..
Mycket bra berättad man är snabbt fast i läsandet och vill ha mer, och mer.. Men vill ändå vänta lte med att läsa Den lekande ängeln.

Pia W

2009-10-10

Ja, den har allt. ett msäterverkt o känns i hela kroppen.Att gråta och skratta med en sådan bok är en ynnest.

Lena Persson

2009-10-06

Lite tröttsamt i längden med varenda mening laddad till tusen av fyndigheter. Ibland kan det bli på gränsen till högtraveri också. Fermin är en rolig figur och ibland undrar jag inte om boken är en komedi.

Annika Karlsson

2009-09-21

Carlos Ruiz zafon skriver i boken (ungefär) "Få saker gör så starkt intryck på oss som den första boken som hittar vägen till vårt hjärta". Det här är verkligen den boken för mig. Vacker, stark, spännande sorglig. Den har allt.

Lena L

2009-09-05

Ett riktigt mästerverk.

Gunilla Bratt

2009-09-04

Läs den en lysande storslagen bok som man försvinner i.

Erik Ståhlberg

2009-08-31

Det bästa jag någonsin läst!

Marie Wikström

2009-08-28

De flesta i gruppen tyckte det var en lättläst och underhållande bok.
Men vissa händelser i boken kan ifrågasättas på respektive karaktärs handling och resonemang.

Magnus Östberg

2009-08-19

För mig var Vindens skugga ingen vanlig läsupplevelse. Jag hade precis tagit mig igenom Stieg Larsson-triologin och tyckte att de var okej, men knappast mer. Det finns en platthet i Larssons böcker som inte tilltalar mig, saker/känslor som måste läsas mellan raderna. I Vindens skugga är förhållandet det motsatta. Zafons fantastiska skildringar av Barcelona är välbehagligt medryckande.

Att själva historien sedan är mästerligt (och filmiskt) uppbyggd gör inte boken sämre. Bara inledningen talar för sig själv: "Jag minns fortfarande den där gryningen när pappa första gången tog mig med till De bortglömda böckernas gravkammare."

Att avslöja detaljer ur handlingen är bara taskigt. Läs den. Och läs den ordentligt. Den är helt enkelt underbar.

Cicci Harström

2009-07-26

Finns inte en chans att man kan lista ut vad som kommer att hända härnäst i boken, det gillar jag! :-)

Åse Bandling

2009-07-25

Fängslande med en mystik som gör att den är svår att lägga ifrån sig, en längta till-bok.

Therese Johansson

2009-07-24

En helt underbar bok. Stämningen är otrolig!

Anna Ljungdahl

2009-07-21

Underbar bok!

Lydia Mattsson

2009-07-21

Väldigt annorlunda bok. Den försattte mej i en väldigt speciell stämmning. Jag blev också intresserad av att läsa mer om det spanska inbördeskriget.

Gunilla Jönsson

2009-07-20

En gripande och spännande bok man inte kan lägga ifrån sig

Karin Pantzar

2009-07-15

En unik läsupplevelse. Har många infallsvinklar. En bok att läsa om!

johanna larsson

2009-07-14

En väldigt positiv överraskning!

David Pastuhoff

2009-07-12

Carlos Ruiz Zafón är onekligen en skicklig språkanvändare och de beskrivna miljöerna och karaktärerna förmådde att snärja in en sökande själ tidigt; redan under de första sidorna hade jag bestämt mig för att jag hade hittat en bok som jag skulle minnas som en av de få livsavgörande romaner jag tror är reserverade åt varje individ. Utöver en livnärande och ganska imponerade mängd vishetsord väl fördelade över boken släcks min inledande gnista av hopp ganska snabbt då det blir tydligt att Zafón har spelat ut alla sina kort efter halva boken och kämpar sedan förgäves med att hitta en lösning. Huvudkaraktärens personlighetsutveckling liksom berättelsen själv blir för orealistisk, alternativt skräddarsydd för att passa in i det hörn författaren målat in sig i. En berättelse blir sällan riktigt bra, om den förblir bara en berättelse utan förankring i en greppbar verklighet, och det enda citatet jag med säkerhet kommer att ta med mig ur boken blir ironiskt nog: "Are we here because of the cards we were dealt or because of how we played them?" (ungefär)

Ulla Englund

2009-07-08

Århundradets bok, ser fram emot att läsa nästa

Patricia B

2009-07-04

Jag trodde aldrig jag skulle säga det om en bok, men jag tycker faktiskt att denna är vacker.

Johanna Falkered

2009-07-01

Låt dig svepas med till en svunnen värld bland Barcelonas mystiska byggnader och prång. Beskrivningen av byggnader, gator och personer får dig att aldrig vilja släppa denna värld.

Karin Huss

2009-06-26

Den här boken lyssnade jag och min man på en sommar. Jonas Karlsson är uppläsare. En favvoskådis och en fantastisk, makalöst bra uppläsare. De sista minuterna av boken avlyssnades i bilen, vi hade precis kommit hem efter en resa och ville lyssna klart. Vi sitter bägge två i bilen och storgråter medan grannens barn mycket förbryllade står och tittar in genom sidorutan

Pia Kask

2009-06-25

som lök skalas lager efter lager och mysterie och mysterie fram. en av de allra bästa jag läst alla kategorier trots min preferens för hårdkokta amerikaner.

Natasha Illyés

2009-06-15

Jag vet inte var den sitter, magin i den här boken. Kanske är det i språket, eller alla dessa absurda karaktärer. Magin kanske finns i historiens totala trovärdighet- trots att den är fullkomligt overklig? När jag har läst ut den för andra gången är jag precis lika sorgsen över att den är slut, som första gången jag läste den. Och det är ett bra betyg!

12 jun 2009 kl. 13:45

Inger Mårtenson

2009-06-12

Min son rekommenderade boken så naturligtvis köpte jag den och en till min dotter också. Vi började läsa... Min dotter och jag talades vid och undrade - tycker du att den är bra? Nej vi gjorde inte det och vi undrade varför så vi fortsatte att läsa...jag kom till sidan 300 någonstans då boken plötsligt grep tag i mig. Jag ringde min dotter och sa -sluta inte den blir bra vid sidan 300 ungefär. Jag läste ut den och slutet är så fantastiskt så jag frågade mig själv. Vad har jag missat?
Jag vet att jag har läsperioder för olika böcker. Jag kanske läste den i fel period.Eftersom slutet var så strålande vackert måste jag läsa om boken vid ett senare tillfälle. Dottern läste ut den men var mera "ja den blev bättre men..."

Sofia K

2009-06-09

Det finns ingen bok jag älskar så mycket som Maria Gripes "Tordyveln flyger i skymningen". Känslan i boken, det lite sällsamma sorgsna som hennes böcker frammanar, och då i synnerhet "Tordyveln". Carlos Ruiz Zafón lyckas på samma sätt, men kanske lite djupare ändå, få fram denna känsla i mig. "Vindens skugga" är mångfacetterad och en enorm roman som sträcker sig över många karaktärer och skapar ett spindelnät av mystik boken igenom. Han beskriver filmiskt scenerna ur Daniels liv och man både skrattar högt och gråter tyst när man läser boken. En alldeles underbar roman som jag önskar alla läste med samma glädje som jag!

Karin D

2009-06-09

Det tog nästan ända till slutet innan jag såg alla dimensioner och samband i den här otroligt fängslande boken. Jag vill nästan börja om från början igen, nu när jag förstår allt. Det var lite svårt att hålla isär alla karaktärerna, helst som jag inte hade möjlighet att sträckläsa (frestande)

Sigge Eklund

2009-02-13

Tänk om han hade skurit 200 sidor, kokat ner den till en tät liten rackare. Då hade detta varit en stor liten roman, istället för en tjock halvstor roman.