Vindens namn. D. 1

Rothfuss, Patrick

| 2009

En stark debut av fantasygenrens nya stjärna I Vindens namn möter vi Kvothe. Han var en gång världens mäktigaste trollkarl, men lever nu under falsk identitet som värdshusvärd. När ondskan är honom på spåren tvingas han konfronteras med det som hänt honom tidigare i livet. Det blir en gränslös berättelse om en man på flykt, om sorg och kärlek, äventyr och studier vid den berömda skolan för magi. Och den ständiga rädslan för att ondskan från förr ska hinna ikapp honom. Det är Kvothes historia, men också skildringen av en hel värld och om hur en mans liv blir till en legend. Vindens namn ges ut i två volymer och är första delen i trilogin Berättelsen om kungadråparen.

elinore järlehag

2016-12-16

Rothfuss tillhör redan författareliten inom fantasy. Böckerna om Kvothe kommer det pratas länge om. Länge länge! Och då är hela sagan inte färdig skriven ännu! Väntar med spänning på mer :)

Sara Johansson

2014-08-12

Det får bli en hög tvåa på denna. Jag hade så höga förväntningar på denna sen tyckte ja de va svårt att riktigt komma in i boken. Mot slutet blev den väldigt bra iallafall.

Joel Sjöstrand

2012-11-10

En av de bästa fantasyberättelser jag läst. Sympatiserandet med huvudpersonen övergår det mesta(OBS! Ett skämt för de som redan läst den...)

Lättflytande språk och enkel historia som berättas av en krogägare. En påträngande uppväxtberättelse, lätt att drunkna i. Intressant som tusan och genomgående en betryggande mysstämning.

Ska absolut läsa fortsättningen!

Sutra Stevens

2012-09-26

Går på gränsen mellan Fantasy och gammal folksaga. Berättad till stora delar i förstapersonsperspektiv vilket jag normalt inte tycker om, men trots detta är det lätt att förlora sig själv i den vackert vävda historian.

Malin Bredenberg

2012-08-04

Spännande. Det var riktigt svårt att lägga ifrån sig boken. Saknade karaktärerna när boken tog slut. Ville veta vad som hände sen......

Linda Sjöberg

2012-03-23

Wow, vilken underbar fantasyberättelse. Jag älskade den och hade svårt att lägga den ifrån mig!

Litet Monster

2010-06-07

Helt fantastisk serie!

Malin Söderberg

2009-06-26

Helt fantastisk detaljerad och innovativt vuxen fantasy med fokus på karaktärsutveckling hellre än svärdsvingande.